Annons:
Etikettlitteratur-media-länktips
Läst 5244 ggr
thinkerbell
8/2/12, 12:29 PM

Tipsa om böcker och filmer!

Här tänkte jag att vi skulle tipsa om lite böcker och filmer som vi tycker är bra och som såklart berör ämnet wicca på något vis.

Själv läste jag nyligen en bok som heter "Ögat över månskäran" (på svenska) och är skriven av Libba Bray. Den stod under kategorin "ungdom" men jag tycker att många ungdomsböcker kan vara lite slarvigt skrivna (speciellt översättningarna kan bli helt fel) vilket den här verkligen inte är. Eftersom jag själv skriver mycket och vill bli författare är jag ganska kritisk och dessutom är jag grammatikpolis, men den här boken har ett språk som jag älskar. I boken tas några gudinnor upp och det hela handlar om en flicka som inser att hon är häxa kan man väl säga. Jag rekommenderar den verkligen!

Annons:
Wara
8/4/12, 12:17 AM
#1

Jag som bara kan svenska, har jättesvårt för att hitta bra böcker om wicca. Har försökt köpa någon på nätet, men där var det slutsåld. "Får leta vidare".

Men innan jag fastnade för wicca läste jag en serier på 9 böcker av Saga Borg, om "Jarastavens vandring". Den har inspirerat mig till min tro på wicca. Jag funderar på att läsa om serien. Det är ungdomsböcker, men det passade mig bra som har dyslexi.

thinkerbell
8/9/12, 9:41 AM
#2

De har jag faktiskt inte hört talas om, men de handlar alltså om Wicca? De måste jag ta mig en titt på.

Wedni
8/11/12, 4:34 PM
#3

"Jarastavens vandring"handlar om völvor. Men Jag kan hålla med om att de har gett en bra insperation till min resa till wicca.

BabyDragon
8/11/12, 5:52 PM
#4

#0 Skriver också mycket och vill bli författare Glad Har skrivit ett par artiklar men har inte vågat mig in på ren wicca då jag fortfarande känner  mig ny.

Men skriver noveller och böcker som är inspirerade av Wicca Glad

Som eklectisk så älskar jag solitary witch av Silver Ravenwolf. Kändes riktigt bra som första bok, men kräver ju vissa Engelska kunskaper.

Har även Wicca av Scott Cunningham, den på svenska. Vet inte om mycket försvan i översättningen då det känns som att den som översatte inte riktigt viste vad det handlade om och översatt lite galet. Och fanns ingen…. kännsla i texten. Men annars var den en bra introduktion för de nyaste.

Har en som heter Gudinnans kraft som innehåller olika gudinnor. Mycket vackra bilder och välsingelser som de har. Inte direkt wicca men den gav mig stor inspiration.

Wedni
8/11/12, 6:03 PM
#5

Böcker jag kan rekomendera är:

Scott Cunningham; Wicca - vägledning för denn självständiga utövaren

Cassandra Eason; Stora boken om MAGI

Silver RavenWolf; The ultimate Book of Shadows for the new generation SOLITARY WITCH

The comlete Idiots guide of WICCA AND WITCHCRAFT

thinkerbell
8/13/12, 4:42 PM
#6

Jättebra att ni tipsar, ska absolut ta mig en titt på era förslag :).

Annons:
Sommarek
8/14/12, 2:50 PM
#7

Det finns många bra böcker, men en som jag nyligen fastnat för är "How to become a witch" av Amber K och Azrael Arynn K. Den handlar visserligen om just Häxor men behandlar de två begreppen ganska lika. Jag var knappast nybörjare när jag läste den, men jag tyckte ändå att den gav en del även för den som är garvad. Den är fint skriven, med lättillgängliga och rena förklaringar som gör att den med fördel kan läsas av både noviser, erfarna och dom som inte alls vet vad det handlar om. Det är en bok som gör mig glad, helt enkelt.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
8/14/12, 4:56 PM
#8

#7 Det är vad en riktig bok ska göra =) tack för tipset.

[stass]
8/14/12, 6:13 PM
#9

Ahradia the gospel of the witches - Dianisk Wicca

Wedni
10/13/12, 5:51 PM
#10

Hej

Har ni några mer böcker att tipsa om? Behöver hitta några fler böcker att läsa :)

[stass]
10/13/12, 7:19 PM
#11

#wiccanska? Det har jag lite snålt med men annars är Draja mickaharics böcker väldigt bra Eller growing upp with Draja mickaharic av Luke cullen - som man kan förhandsläsa lite på books google

Ceriadwen
10/14/12, 10:46 AM
#12

Helt klart så måste jag tipsa om en bra introbok till Wicca. Författaren är Vivianne Crowley, "Wicca: the new religion in the new millennium". Vivianne är väldigt influerad av Jung och många gillar inte det stora utrymme han får i boken, men själv älskar jag de tankegångarna. Jag uppskattar också att hon förklarar många "varför" angående rituella handlingar. En nybörjarbok som går lite djupare helt enkelt!

MysticaFaery
10/14/12, 6:31 PM
#13

Jag har läst både Libba Bray och Saga Borgs böcker, båda var intressanta på sitt sätt ^,^

Favoritböcker om Wicca :

Scott Cunninghamns Wicca. Den är på Svenska. Han flera gånger påpekar att det är hans väg,ta gärna insperation men tänk även själv. Särskilt bra när man var nybörjare. Några böcker jag läst uttrycker nästan att deras väg är den enda rätta, vilket förvirrade mig när jag började praktisera för cirka två år sedan.

En annan är Egyptian paganism av Jocelyn Almond och Keith Seddon. Fakta om det egyptiska pantheonet m.m. Intressant läsning.

Ska börja läsa Silver Ravenwolf nu.

Glad

Annons:
[NadjaIyona]1
10/16/12, 3:47 PM
#14

Rev. Donald Lewis-Highcorrell har skrivit flera böcker som är bra och används över hela världen.

First Degree

Second Degree

Third Degree

Witch School Ritual, Theory, and Practice

Opolitlo
10/22/12, 1:49 PM
#15

En bok som jag köpte nyligen var Mrs B's guide to Household Witchery av Kris Bradly, den är inte en nybörjarbok om Wicca, eller ens om Wicca utan berör ämnet "domestic magic" - jag älskade den dock! Den går igenom rum för rum och hur man kan göra sitt hem mer "magiskt" so to speak…

Författaren har en blogg som heter Confessions of a pagan soccermom, som är en blogg jag också rekommenderar varmt.

Annars tycker jag mycket om Silver Ravenwolfs bok The ultimate Book of Shadows for the new generation Solitary Witch, för att även om man måste ta allt hon skriver med en nypa salt och historia inte är hennes starka sida är hennes bok en väldigt bra nybörjarbok men många bra tips och väldigt omfattande och detaljrik.

En annan bra bok är Wicca for Beginners av Thea Sabin - det är en av de bästa nybörjarböcker jag vet.

En annan som kan vara trevlig att läsa, om som finns på svenska är En Wiccas handbok - en ung häxas guide till ett magiskt liv av Jennifer Hunter, den går inte längre att få tag på någonstans, men nästa alla bibliotek har den!

LinaLj
10/23/12, 12:25 AM
#16

Vill tipsa om boken "The Secret History of the World" av Jonathan Black.

Det är ingen nybörjarbok och tekniskt sett är det ingen bok om wicca. Men alla som vill fördjupa sig i magi, philosofi, esetoriska tankar eller bara få se världen ur en annan synvinkel borde läsa den. När amn läser baksidan får man en något sned syn på vad den inehåller. Jag trodde först det var en konspirationsbok och det var först efter en rekomendation från en vän som jag faktisk läste den.

Om man är villig att helt hänge sig åt boken och vågar ändrar sin världssyn om så bara under bokens gång så får man sig en ordentlig resa. Det är något med den som gör att jag helt enkelt älskar den, även om jag kanske håller med om 30-40% av vad som står i den. Om man läser den så ångrar man sig inte….

Bippomorsan
4/21/16, 1:22 PM
#17

Hej. Förlåt om ja puffar en gamal tråd men har ni fler böcker att rekommendera? Jag funderar på att köpa scotts böcker, jag har den svenska men det finns en eller två till innan den svenska och en till efter den om jag har fattat rätt. Jag funderar även på att köpa The Wicca Handbook A Complete Guide to Witchcraft and Magic, Ashlings böcker, Witchcraft: The Ultimate Bible: The Definitive Guide on the Practice of Witchcraft, Spells, Rituals and Wicca, Är det fler böcker jag "bör" läsa?

Sommarek
4/21/16, 3:09 PM
#18

#17 Det finns massor av böcker. Är det något speciellt du vill läsa om eller "bara" wicca rent allmänt? Och vad har du redan läst?

Cunningham skrev en del under sin livstid; här är en lista på alla hans böcker.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bippomorsan
4/21/16, 3:49 PM
#19

Jag vill läsa mest om wicca och det som finns runt om kring. Jag har bara läst Scotts bok den som är på svenska. Så ja har ju inte läst så mycket :(

Sommarek
4/21/16, 4:26 PM
#20

#19 Och ska det vara på svenska (glömde jag fråga innan)?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Bippomorsan
4/21/16, 6:57 PM
#21

Engelska går bra också 😄

BabyDragon
3/6/19, 9:55 AM
#22

Har någon läst Lisa Chamberlaine's böcker och kan dela med sig av vad de tyckte? :)

Upp till toppen
Annons: