Annons:
Etikettallmänt
Läst 1370 ggr
Yehet121
2016-02-11 09:33

Etik inom Wicca

Hej! Jag har ett seminarie om nyandlighet i skolan snart och jag undrar lite om etiken inom wicca. 

Hur ser wicca på sinnelagsetik och dygdetik? Hur ser "rätt och fel" ut inom wicca? 

Vad är era åsikter?

Annons:
Sommarek
2016-02-11 12:39
#1

Det är ganska svårt att svara på, eftersom det inte direkt finns något rätt eller fel inom wicca. Istället litar man mycket på människans sunda förnuft, och går efter devisen "om det ingen skadar, gör som du vill". De flesta förstår nog att detta inte innebär att man inte får ha en åsikt som avviker från en annans för att detta gör personen upprörd, men att mord och stöld, till exempel, inte är okej. Därför är det också svårt att säga att vi har en gemensam syn på dygdetik - du kan nog få lika många svar på det som det finns wiccaner i världen.

Wicca har ingen helig skrift som förbjuder eller påbjuder vissa saker, och vi har inte heller någon som "straffar" oss om inte vi "lyder" dessa. Däremot så ser vi det gudomliga som immanent, alltså inneboende, i allt levande, vilket inbjuder till en stor respekt för allt och alltså en vilja att överlag orsaka så liten skada som möjligt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Yehet121
2016-02-11 15:27
#2

Jo jag tog upp allt detta själv innan med min lärare eftersom jag själv är wiccan, och då sa han att jag skulle fråga andra wiccaner t.ex på nätet. Men då kan jag i alla fall säga på seminariet att det inte riktigt går att svara på eftersom det är olika för alla wiccaner :) Tack för svaret :D

Sommarek
2016-02-11 15:54
#3

#2 Aha, då har du ju redan koll.  :)

Kanske kan du ändå använda det där med immanensen till något, i alla fall?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: