Annons:
Etikettallmänt
Läst 1174 ggr
Korptagg
4/10/17, 1:15 AM

Tänk er den värld...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk er en parallell värld av denna, där lika många kristna är Wicca/New age och lika många Wicca vore kristna. Hur skulle en sådan värld se ut? Några funderingar på ändringar i t.ex. sekretess och "normer" inom Wicca? Skulle människor använda det på ett liknande sätt som andra religioner har gjort för att manipulera tron på människor? Vad tror ni? 🤔

Annons:
Sommarek
4/10/17, 8:40 AM
#1

Jag tycker det låter som en mycket trevlig värld.  :)

(Om folk sedan skulle uppföra sig trevligt med majoriteten på sin sida är ju en annan sak, och en mycket intressant frågeställning. Med tanke på att de flesta wiccaner anser att det gudomliga är immanent i allt och alla och har stor respekt för livet så hoppas man ju det - men avarter finns det ju såklart inom alla religioner. Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli ett problem i länder som till exempel USA, där man, trots att man kallar sig hedning, är så präglad av kristendomen att man har wiccanska "kyrkor" med underliga inställningar till sex och hårlängd. Där hade man nog mer satsat på att följa i kristendomens spår med hot och manipulation. )

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Korptagg
4/10/17, 11:48 PM
#2

Så sant så sant. Jag hade liknande funderingar kring USA, men även hur en extremistisk wiccan kan vara? Jag kan tänka mig att människor skulle bygga templar för att "hylla" Guden och Gudinnan. för det syftet att manipulera ekonomi och mankraft. 

Människor kanske dessutom (på ljusa sidan) lär sig att respektera andras tro och val?

Sommarek
4/11/17, 8:29 AM
#3

#3 Jag har träffat på en del extremistiska wiccaner, som lustigt nog är mer som kristna. Skaparen av Magic Circle School är en sådan; hon anser bland annat att wiccaner aldrig har sex, rituellt eller av annat slag, eftersom det är äckligt och smutsigt, och tror man annat så är det ju tråkigt att man har fel. (…😟). Sedan finns det översteprästinnor som påstår att man måste ha håret en viss längd för att kunna vara med i ett coven och annat trams. Överlag verkar amerikaner kämpa lite med hedendomen, och tror att den ska vara dogmafylld, eller att man kan göra "fel". Lustigt nog, eftersom just bristen på dogmer och vikten av individuell frihet är själva grejen med hedendomen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
4/21/17, 7:06 PM
#4

#3. när det gäller amerikaner tror jag personligen inte det är hedendom i sig som de kämpar med även om jag håller med om att många amerikanska hedningar verkar bära runt på mycket kristet bagage som de inte själva är medvetna om. nu hårdrar jag det ju väldigt, men jag tycker det mer verkar vara en kulturell grej att liksom alltid överdriva allt och bli mer eller mindre extremistisk, oavsett vad det handlar om. ALLT blir bara svart eller vitt, oavsett om det handlar om religion, politik, ekonomi eller livsstilsval. de kämpar med moderation, helt enkelt.



Sommarek
4/24/17, 9:08 AM
#5

#4 Jo, sant. Jag diskuterar ju ofta inte annat med dom (det är liksom ingen idé…), så det kan vara att det bara är religionen som märks för min del. Jag antar att det också sticker ut för att deras version av saker och ting är så stick i stäv med hur jag själv anser att det bör vara - att wicca är ju en religion utan dogmer och straff etc.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: