Annons:
Etikettandra-gudomar
Läst 6761 ggr
Silent_Hill
7/26/12, 11:48 PM

Har du några personliga gudar och gudinnor?

Jag har sedan länge, innan jag ens kom i kontakt med Wicca tyckt om den grekiska mytologin och dess gudomar. Det började hela med att vi började lära oss om dom i högstadiet och jag vart helt fast i historien. När jag sedan blev wiccan så var det dom gudomarna som stod mig väldigt nära så det blev dom som jag valde att arbeta med. När jag t.ex åkallar någon i en magisk ritual så väljer jag ut någon av dom gudomarna i den grekiska mytologin som passar bäst för det ändamålet jag vill uppnå.

Men jag har även läst under åren att vissa kan också välja enbart ut någon enstaka gudinna eller gud som dom fastnat för och känner en närhet till och vissa väljer helt enkelt att se dom som enbart Guden och Gudinnan.

Hur är det för dig? Har du någon/några gudar och gudinnor som känns mer rätt för dig? Hur kom det sig att det blev just dom eller är din/dina gudar och gudinnor mer allmänna och utan namn för dig? Berätta gärna!

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Annons:
Nocturnal Creature
7/30/12, 10:18 AM
#1

Jag brukar arbeta och studera olika Gudinnor och Gudar oftast en i taget eftersom att det känns som att man kan få en mer personlig kontakt då. Jag dras mycket till den Grekiska mytoligin jag med. Senaste tiden har jag koncetrerat mig mycket på Hecate. Annars har det varit Nyx, Demeter, Lilith. Har inte arbetat/studerat så mycket Gudar dock så det blir väll här näst skulle jag tro. Det är ju viktigt med balans och inte bara fokusera på Gudinnorna ^^

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

thinkerbell
8/2/12, 12:21 PM
#2

Jag är väldigt intresserad av Nyx men tycker det finns allt för lite info om henne på internet. Du kanske vet någon sida Nocturnal Creature? Vore roligt att få läsa lite mer om henne. På de sidor jag hittar står det bara kort.

Wara
8/4/12, 12:48 AM
#3

Min tro är att det finns en universell urkraft. Därifrån kan vi "få allt vi behöver", där finns den magiska kraften. Sen tror jag att olika religioner kallar urkraften för olika gudar eller gudinnor, men att de igentligen tillhör samma urkraft.

När jag var yngre var jag intesserad av de egyptiska mytologin och faroner. Just nu är det solen, månen, vattnet, vinden, stenen och trädet som är mina gudar.

Bara Anna
8/11/12, 8:25 AM
#4

Jag kommer ju in från ett litet annat håll eftersom jag började redan från början i ett coven och bara nyligen pga vardagen tar för stor tull solitär wiccan. Inom min tradition av Iniatorisk Wicca så söker vi efter en personlig Gudinna/Gud under vår förberedelse inför iniationen.  Vi väljer alltså inte utan blir valda. Vanligast har varit att det har varit Gudar inom det keltiska pantheonet, men både nordiska och grekisika gudar har gjort sig påminda.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

BabyDragon
8/11/12, 11:11 AM
#5

Jag har inte hitad dit riktigt ännu. Men jag bad om att få gå tillsammans med Freja ett år för att finna min innre krigarinna. Det var ett mycket spännande år och jag lärde mig mycket. Men det känns inte som att Freja var rätt som personlig Gudom (inte valde mig) så funderar på vad mitt nästa ska bli Glad min personliga dyker upp när det är dags.

Bara Anna
8/11/12, 11:51 AM
#6

#5 Det jag har märkt själv är att Gudarna är så härligt mångfacetterande att det för mig åtminstone är fullt möjligt att "byta" Gudinna när så behov finns. För att ta mig själv som exempel. När jag började med Wicca var det Epona som vandrade med mig i sin jungfruaspekt. Nu har jag istället Brigid som vakar över mig vilket är mer naturligt då jag nu är mer mamma än någonsin! Så om Freja accepterade dig under ett år så kan jag mycket väl se henne som en personlig gudinna för dig - då!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
BabyDragon
8/11/12, 12:18 PM
#7

#6 Jag tror också så, kanske för att jag ser alla gudommar som delar ur den stora.

Hon besökte mig i en dröm där hon testade mig. Hon sade att hon skulle återkomma. VÄntar på det =)

ThreeStars
8/12/12, 1:38 AM
#8

Jag måste nog säga Luna, mångudinnan. Jag har alltid känt att fullmånen har liksom kallat på mig. jag googlade lite och så hittade jag Luna (vilket min farsa också använder) vilket jag tycker är ett perfekt namn.

Sen tror jag också att det är lite som #3 skrev…

Jag kallar bara gudomar vid namn när jag vill något särskilt. Låt mig förklara ;)

Tänk dig att den allsmäktiga kraften (vad du nu kallar det) är i form av en människa. Har jag ont i min hand så känns det (för mig) konstigt att komunicera med huvudet, alltså ber jag till en hand-gud/gudinna…

kanske ett konstigt sätt att uttrycka mig på.. men men xD Det är så jag tror att alla dessa gudomar har kommit fram… Vingudar, skördegudinnor osv.

Jag brukar inteanvända mig av gudomar som andra. jag namnger dem med det jag känner mig bekväm med. Hekate förknippar jag VÄLDIGT mycket med Moder Jord, då hon tar hand om så mycket. Hekate står ju för bland annat döden, men i mina ögon är döden som en omvänd födelse, alltså står hon även för liv i mina ögon :)

Lite OT där kanske, men kände för att skriva av mig ;)

MysticaFaery
10/14/12, 6:11 PM
#9

Hej! Ny på sidan. Så mitt första inlägg, intressant att få prata med andra svenskar.

Jag tillber många olika gudomar, särskilt från det Egyptiska pantheonet. Har dock en "personlig" gud och gudinna (patron and matron god/goddess) som jag upptäckte tidigare i år. Var först intresserad av Dionysus och Artemis men ingen av dem "valde mig", ber dock fortfarande till dem (2 av de icke Egyptiska gudomarna jag tillber)

Istället blev jag vald av Isis, något som var oväntat. Lite senare upptäckte jag att Seth var den gud jag kände starkast koppling till.

Ovanlig blandning kanske, men det känns rätt Glad

LinaLj
10/17/12, 1:08 PM
#10

Jag arbetar nästan helt uteslutande med Frej och Freja. Det är de enda gudarna som jag har har fått den koplingen med. Tycker det är lite svårt att sätta ord på det.

Tekklah
10/18/12, 8:47 PM
#11

Gaia är den gudinna jag följt sen jag var liten flicka, men när det gäller den manliga delen har jag inte funnit rätt. dock ber jag till olika gudar/gudinnor beroendes på vad det gäller men Gaia är den jag är ett med.

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad

Blodfot
11/28/12, 10:38 AM
#12

Jag har Guden och Guddinan, men även Gud, eller Herren för att jag har alltid varit kristen innan jag hittade Wicca med hjälp av en kompis, dock börjar Gud (Herren) kännas fel för mig, men annars låter Nyx intressant.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

sandradarling
1/8/13, 2:35 PM
#13

Utför man en ritual för att bli utvald av en gud/gudinna eller ska man be till olika? Hur vet jag att jag är utvald och hur finner jag min personliga gud/gudinna?

MVH Sandra :)

Annons:
LinaLj
1/8/13, 3:32 PM
#14

#13: Det kan se lite olika ut. Men man brukar börja med att läsa på om olika patenon (grupper av gudar) och se om någon grupp, tex egyptisk, grekisk eller nordisk, känns mer "hemma". Där efter så studerar man de olika gudarna och gudinnorna, mediterar över de olika aspekten av dem och helt enkelt lär känna dem väldigt personligt.

Där någonstans börjar man få ett begerepp om att en eller ett par gudar/gudinnor känns mest lockande och då börjar man närma sig dem. Försöker komunicera med dem och arbetar med dem. Om man inte känner något alls så kan det vara så att min inte hittat rätt och då får man försöka igen.

Jag vet även att det finns de som har gjort trummresor och liknande för att hitta sin guddom, men jag föredrar det "långa" sättet eftersom man verkligen lär känna dem.

Sedan ska man inte bli missmodig om det tar ett tag för en speciell gud/gudinna att välkomna en. Ibland vill de att man ska vara lite envis och visa att man verkligen vill tillhöra dem, så att det inte bara är en nyck från vår sida. Så även om man inte känner något de första gångerna man försöker närma sig en gud så prova lite till.

Ibland så känner man att det inte är rätt och då ska man inte tvinga fram det.

Jag vill också ge som tipps att verkligen läsa på mycket om en gud innan man hänger sig helt åt den. Alla gudar har sina sidor så att säga. Man bör inte välja något efter att ha spenderat en halvtimme med att surfa runt på nätet. Det är ett pra sätt att börja gallra. Men sedan så bör man ge sig in på tyngre literatur och verkligen lära känna guden.

Långt inlägg :)

sandradarling
1/8/13, 3:53 PM
#15

#14 Oh tack tack. Tror jag är mest inriktad på den egyptiska delen men alla intresserar mig dock. Får nog göra så att jag letar vad de olika gudarna/gudinnorna står för och vad jag behöver hjälp med och läser på om de jag tror kan hjälpa mig. Ett mycket bra svar som jag förstod från dig. Kram :)

BabyDragon
1/8/13, 6:29 PM
#16

Är det någon som har något bra tips på healande Gudinnor?

Existerande
1/10/13, 10:43 AM
#17

#16 Bra vet jag väl inte, men tips har jag. Keltiska Brigit, egyptiska Shekhmet och har vi den mindre kända Eir, nordisk mytologi.

Kan tipsa om www.godchecker.com för en lättsökt sida, med ironiska inslag, om man vill söka efter specifika gudar, men inte vet vad de heter.

BabyDragon
1/10/13, 10:45 AM
#18

#17 Tack =)

Sommarek
1/16/13, 7:36 PM
#19

Ja, jag har precis (läs: för två dagar sedan) insett att jag har det. Men lite som Bara Anna säger så var det jag som blev vald och inte tvärtom. Jag kan inte ens beskriva vilken otroligt häftig känsla det är; det är lite som att vara nykär.  Flört

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

JuTsu
2/13/13, 10:59 PM
#20

Jag har rätt så nyligen funnit mig själv som wiccan, men jag har redan sedan lågstadiet varit mycket intresserad av nordisk mytologi/asatron så de fornnordiska gudarna är de jag fortfarande håller mig till.
Och jag gillar just det med Wicca. Det att, jag kan välja min egna inriktning, egna gudar. Och att det inte står bestämt om allting i någon bok och så.
Och det betyder att jag kan kombinera den fornnordiska mytologin/asatron med Wicca. Det känns så rätt och jag gillar när det känns rätt.

Jag skulle dock behöva bli en aning bättre på att meditera, och så, men efter det ska jag be om att få gå hos Freja ett tag, för att se hur det känns.

Och jag känner att jag är väldigt gudinnedyrkande. Har ingen manlig gud direkt.. Han är bara en skugga. I grönt. Med skägg. Och breda axlar.
Lite som en night elf från World of Warcraft kanske..

Annons:
LinaLj
2/13/13, 11:44 PM
#21

#20: Det du beskriver att du mer fokuserar på gudinnan är väldigt vanligt när man är nykommling inom wicca. Oftast så beror det på att man är lite "svältfödd" på den kvinnliga gudomen och därför känner en större dragningskraft dit. Det var så jag själv upplevde det.

Ofta så balanserar det upp sig efter ett tag när man upptäcker att man saknar guden lika mycket som man förut saknade gudinnan.

J-Artur-K
6/25/13, 12:07 PM
#22

Hejsan alla 🙂Jag är ny på denna sida. Jag gillar gudar o gudinnor väldigt mycket. Jag har sedan jag var barn haft andliga förmågor. Idag lägger jag tarot läggningar , ger healing o även ande kontakt.

Mina favorit bland gudar är Zeus för har fått äran att träffa han några gånger genom mina andliga förmågor. Han var vit klädd , vit hår o skägg , med en åsk vigg i sin ena hand. o han är en Gud som hjälper mig

Bland Gudinnor har jag Guenerra eller något liknande heter hon. Men hon har flera namn tror jag. Ska vara en omtalad Gudinna har jag hört. Hon har jag träffat o är väldigt ung o vacker. Hon satt var vitt klädd med svart/Brunn-Rött hår. Hade en guld tiara på huvudet o en guld stav i ena handen. Jag har hjälp av henne när jag ger healing. Som hon är mycket bra på. Hon ger ljuset ifrån stjärnorna. 🙂

Roligt med denna sida 🙂

Mvh / Joakim 🙂

Ny dag nya möjligheter

Bara Anna
6/25/13, 4:02 PM
#23

Och bara för att göra livet än mer komplicerat så har jag nu nästan helt släppt det keltiska pantheonet för att börja bekanta mig med det nordiska, främst Gudinnorna då. Det är fullt möjligt att välja eller be om att få vandra med en speciell Gudom har jag märkt. Men då skall du också vara beredd att ta konsekvenserna . Freja tex är ju inte bara en kärleksgudinna…. Nyligen valde jag att vandra med nornorna och jag har börjat få den ena lektionen efter den andra om vikten av att lrva i nuet och att leva effektivt….^^

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Sommarek
6/25/13, 4:09 PM
#24

#23 Jag gjorde ungefär likadant; enda skillnaden är väl att jag blev, uhm, shanghajad, eller vad man ska kalla det.  :)  Jag har lustigt nog alltid varit dragen åt det keltiska, men nu är det en sund mix av nordiskt och keltiskt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tuva-Lena
7/6/13, 10:05 AM
#25

Känner mig relativt vilsen bland alla gudar och gudinnor, fast praktiskt att ha en gud för varje vardagsfråga förstås. :)

Eftersom jag är "naturbunden" sedan barnsben blev det ändå en gudinna som jag associerar till just den, naturen - Moder Jord, först Artemis då, den grekiska gudinnan som motsvaras av Diana i den romerska mytologin. För att känna mig mer "hemma" valde jag sedan den nordiska motsvarigheten Freja. Henne känner jag mig hemma med, både mån-kärleks-och naturgudinnan som hon är. Ibland känner jag ändå en väldig samhörighet med "krigsgudinnan" Morrigan..😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

BabyDragon
7/6/13, 11:44 AM
#26

#25 Freja är ju en krigsgudinna med =) hon har lite av varje med sig.

Har nu fastnat för flera. Det är Diana, Gaia, Hekate. Det blir ju visserligen en bra treenighet =) Sen så finns ju Freja som jag "gick med" ett år för att hitta min inre krigare.

Men Gaia är mig nog närmast hjärtat =)

Wedni
7/8/13, 12:36 AM
#27

Jag har nästan alltid varit dragen till Fader Himmel och Moder Jord sedan barnsben. När jag var barn så läste jag någon historia om dessa (kommer inte ihåg vart dock) och kände att det på något sätt stämde med min tillvaro. Idag som vuxen har jag "testat" lite andra gudar och gudinnor men känner fortfarande att jag vill kalla Guden och Gudinnan för Fader Himmel och Moder Jord.

Annons:
scheindel
7/8/13, 9:47 AM
#28

jag vänder mig till en ganska stor grupp gudar och gudinnor från olika pantheon. en del är sådana som jag söker upp för att de tilltalar mig och andra söker snarare upp mig. en del är med mig mer eller mindre ständigt, andra bara under korta perioder.

#22 jag tillber inte zeus men jag hade en ganska komisk upplevelse med honom för några månader sedan som jag kom att tänka på nu när han nämndes: jag mediterade och plötsligt så får jag en syn av en vitklädd gammal man med långt vitt hår och skägg liksom komma inrusande. han verkade som om han var på väg till något viktigt och hade lite bråttom och han verkade väldigt förvånad över att hamna hos mig och inte riktigt fatta var han var eller varför -typ som en professor som är på väg till ett seminarie på ett nytt ställe och har gått fel. så jag sa nåt i stil med "det var inte mig du kom för att träffa va?" och han svarade ungefär "hmmm men lycka och välgång och så vidare" och sen skyndade han iväg.



Sommarek
7/8/13, 4:38 PM
#29

#28: 😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

fridelfina
7/9/13, 8:42 PM
#30

Haha, sheindel, vilken upplevelse!

Själv är jag mest dragen åt mångudinnor från olika pantheoner och så i grund och botten vår Moder Jord

 
 

JuTsu
7/10/13, 12:18 PM
#31

På senaste tiden har jag känt mig väldigt dragen till både Hel och Eir, vilket jag finner lite märkligt eftersom att jag inte direkt ser något gemensamt mellan dem… snarare tvärt om så är de nästan varandras motsatser. Vad kan det bero på?

May Elune light your path.

BabyDragon
7/10/13, 3:04 PM
#32

#31 Kanske just därför. Man behöver balans här i livet =)

ThreeStars
7/10/13, 5:45 PM
#33

Jag har på senare tid kommit närmre Freja, och ju mer och mer jag läser om henne, desto mer känns det som om vi har något speciellt :)

Wedni
7/10/13, 9:44 PM
#34

Hej igen

Jag har funderat lite till på detta. Jag vet inte helt hundra procent på vad jag kallar det manliga och kvinnliga aspekterna i urkraften. Jag kallar den inte bara för Moder Jord och Fader Himmel, jag använder oxå Måne och Sol. 

// Wedni

Annons:
Upp till toppen
Annons: