Annons:
Etikettpyssel
Läst 5073 ggr
thinkerbell
2012-07-30 12:17

Ni som gjort egna kvastar!

Hur och av vad har ni gjort dem av? Jag är väldigt sugen på att göra min egen, eftersom jag anser att egengjorda saker alltid är mer personliga och således kanske även mer kraftfulla. Lägg gärna upp bilder på era kvastar vet jag! =).

Annons:
Nocturnal Creature
2012-07-31 02:43
#1

Jag tror absolut att hemmagjorda redskap är väldigt mycket kraftfullare än köpta. För tillfället har jag bara en köpt kvast men ska nog oxå se till att göra en ny snart Glad

Det finns nog många sätt att göra en kvast på men det sättet jag känner till bäst är att använda en gren av ask till skaftet, björkkvistar till själva borsten och binda samman björkkvistarna på skaftet med en tunn böjlig gren av vide.

Asken står för beskydd

Björken är både renande ger beskydd

Vide är kopplat till månen och Gudinnan (flera gudinnor tillochmed) och vide är också beskyddande

"Ljus är inte alltid lika med godhet precis som mörker inte alltid är lika med ondska"

Wara
2012-08-04 01:05
#2

Jag försökte mig på att göra en stav igång, men det gick inte som jag tänkt mig. Jag tassar barfota ut i det blöta, kalla gräset en fullmånenatt och hämtar en stam av syren. Dagen efter skalar jag den och pyntar staven med pärlor och läderband och taljde en blomma upptill. Rätt fin blev den, men efter några dagar börjar den vrida sig och spricker sönder!

Nu på semester köpte jag en ny kvast på Kiviksmarknad, 30 mil hemmifrån.

Önskar dig lycka till med din!

thinkerbell
2012-08-09 09:39
#3

Det var ju tråkigt att den inte höll :(. Tack så mycket, ska se vad jag kan göra :).

alviiina
2012-08-29 10:50
#4

Jag har börjat på en kvast av rönn, vilket är beskyddande. Jag ska ge bort den till min kompis lillasyster som älskar harry potter, vi brukar leka hogwarts med henne, men jag tror precis som det blev med mig att hon har en annan väg att gå också, hon gillar örter! Jag ska nog använda mig utav björk också! :) Kanske rista in hennes namn.

BabyDragon
2012-08-29 15:14
#5

#4 Vilken fin present! =)

alviiina
2012-08-29 22:44
#6

Hon kommer nog bli glad, hihi :) Jag älskar att ge presenter och se hur glada människor blir, bättre än att få presenter själv:)

Annons:
[Baubo]
2012-08-30 10:49
#7

#2 Kan ge dig ett litet tips :) Använd inte färskt virke, då spricker det, utan man ska låta trät åldras först i några veckor upp till ca ett år.

catha
2012-08-30 13:45
#8

Ska du göra en kvast själv så måste du låta skaftbiten torka ordentligt, helst ska den först ligga och torka ett år utomhus för att sedan tas in och låta den torka minst 6 månader till.

Till min egen kvast har jag använt rönn som kvastskaft, sedan till själva borsten har hag tagit björk som huvudmaterial men även plockat med enstaka tunna grenar av bl a fläder, ek och ask. De tunna grenarna behöver ju inte torka men däremot bytas ut emellanåt eftersom när de torkar går de lätt sönder…

BabyDragon
2012-08-30 14:45
#9

Jättebra tips Skrattande kan knappt vänta.

thinkerbell
2012-08-30 16:39
#10

Vilka bra tips, och viktigt att låta skaftet torka riktigt alltså. En lång procedur att göra kvart med andra ord :)

alviiina
2012-08-30 20:12
#11

Jasså, kan man inte lacka de med nåt så de håller bättre då?

ThreeStars
2014-02-06 22:54
#12

Nu återupplivar jag en gammal tråd igen ;) Vad har ni använt till själva kvasten? Riset allså. Och när bör man fixa det? Förra våren plockade jag björkris, men märkte att knopparna torkade och föll av, vilket resulterade att jag vick städa efter varje användning :/ Ska jag plocka riset innan knoparna kommer, eller ska jag ta av dem?

Upp till toppen
Annons: