Annons:
Etikettlitteratur-media-länktips
Läst 4163 ggr
Carnosa
2012-08-23 18:11

Vilka böcker rekommenderar ni?

Jag är medlem på olika engelskspråkiga forum också, och har nu på ett forum läst olika boktipstrådar där man ratar i princip allt som är utgivet av bokförlaget Llewellyn publications. Är de så dåliga?

De ratar bla Scott Cunningham pga att de tycker att han är outdated (inte så konstigt att han är det då han är död), vilket känns synd för jag gillar hans böcker. vilka författare rekommenderar ni?

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Annons:
[BlueRain]1
2012-08-23 18:18
#1

Personligen tycker jag bra om Cunningham, precis beställt en av hans böcker :-) Han förklarar tydligt men ger utrymme för läsaren att tänka själv och komma på egna idéer, känns inte alls "outdated" tycker jag.

Annars har jag ingen favoritförfattare, men har hört andra prata varmt om paret Farrar, samt Vivianne Crowley. Har inte själv bildat en uppfattning om dessa än, men har beställt en bok också av Janet Farrar, så jag lär snart veta ;-)

Carnosa
2012-08-23 21:23
#2

Jag tycker inte heller att det som står i hans böcker känns föråldrat. Jag kommer fortsätta läsa hans böcker oavsett, då jag verkligen gillar det han skrivitGlad

Du får gärna berätta här sedan om boken av janet farrar, jag har aldrig läst något av henne.

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Sommarek
2012-08-24 12:49
#3

Jag gillar både LLewellyn - tycker de har ett stort och bra urval - och Cunningham; som #1 skriver ger han bra förklaringar som de flesta kan ta del av. Sedan behöver man ju inte hålla med honom om allt!  ;)

Nu kommer jag att låta lite flummig, men jag skulle rekommendera att du läser - allt. Det finns mycket bra och mycket mindre bra, men man kan lära sig även av sånt man tycker är skräp och sånt man inte alls håller med om. Men annars är jag ganska förtjust i Amber K & Azrael Arynn K, som verkar vara väldigt vettiga människor. Än så länge.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[BlueRain]1
2012-08-25 10:41
#4

#2 Ja, det kan jag göra, ser mycket fram emot att få hem den, är inte så ofta jag har råd att beställa böcker, men just wicca-böcker går knappt att hitta på bibblan :-(

scheindel
2012-08-25 12:48
#5

Jag tycker inte det är fair att såga Lewellyn. De håller iofs väldigt ojämn kvalitet på det de ger ut, men allt är inte dåligt. Jag tycker själv att de ger ut mycket som är bra och de har ett stort utbud, som sagt. Jag tycker inte heller att Cunningham är outdated på något sätt. Han känns mycket modernare än t ex the witches bible av Farrar.

Däremot kan jag tycka att Cunninghams böcker är ganska ytliga och kanske kräver att man läser andra böcker också som komplement om man vill ha en omfattande och djupgående bild (men man bör ändå alltid hämta information från olika författare). Som introduktion är de utmärkta. Även en bok som känns lite gammalmodig eller ytlig kan ha mycket information av värde också (så Farrars är ändå värd att läsa). Man får läsa selektivt, helt enkelt.

Andra författare jag gillar är bla Christopher Penczak (Lewellyn), Deborah Lipp (Lewellyn och Weiser), Ben Gruagach (Witch Grotto Press) och Kaatryn MacMorgan-Douglas (Covenstead Press)



Carnosa
2012-08-25 13:18
#6

Tack så mycket för svaren! Nä, jag blev faktiskt ganska förvånad över deras sågningar. Att folk ratar Silver Ravenwolf kan jag förstå, men utöver det så kändes de väldigt hårda i sina bedömningar.

De kanske helt enkelt har det lättare att få tillgång till den här typen av böcker och iom det har råd att vara mer kräsna än vi som i princip är tvungna att skicka efter böckerna?

#3 Du låter inte alls flummig, snarare klokGlad Det jobbiga är bara att jag, precis som Bluerain skriver att hon har, har ett bibliotek med dåligt utbud av såna här böcker. Och jag vill ju vara någorlunda säker på att böckerna jag skickar efter inte är helt usla.

#5 Tack för tipsen! Deborah Lipp har jag läst lite av och tycker om, de andra är helt nya för mig så de ska jag absolut kolla uppSkrattande

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Annons:
BabyDragon
2012-08-27 16:32
#7

Tack för alla tips! Hittar man bara och har råd så blir det djupläsning =)

Själv har jag haft användning av Silver Ravenwolf, men tycket är ju som smaken olika,

Bara Anna
2012-08-29 08:57
#8

Llewellyn ger ut och har gett ut Måååånga böcker. Att alla inte kan hålla samma höga klass är kanske bara naturligt? När detgäller Cunningham et al så resonerar jag som så att alla böcker är värda att läsas, med en stor dos kritiskttänkande: varför skriver författaren si eller så? Är det rimligt? Är det sunt? Passar det mig?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

BabyDragon
2012-08-30 22:05
#9

Nya böcker på väg hem :D

Som jag läste någonstanns: "I shop for books the same way other women shops for shooes"

Skrattande

Sommarek
2012-08-31 13:33
#10

#6 och #7, även jag har haft behållning av Ravenwolf. Man behöver inte hålla med om allt hon skriver, men somliga av hennes övningar har funkat hur bra som helst för mig. Allt är ju inte antingen skräp eller guld.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[MoonTara]
2012-08-31 14:50
#11

Vad konstigt att de tycker så! Jag tycker inte alls att Cunningham är förlegad, tvärtom hittar jag ständigt nya saker i hans böcker, framför allt wicca och living wicca men på ett lättfattligt sätt. Den kritik jag kan komma gentemot dessa böcker är att Cunningham kan vara lite vag ibland men det gör inte hans böcker dåliga att läsa.

Säger precis som Bara Anna, Llewellyn har gett ut många böcker och allt kanske inte håller samma kvalité men det betyder inte att allt är dåligt. Jag undrar om inte sådana åsikter kommer ur att det verkar vara fint att vara kritisk och såga saker på grund av… ja, gudarna vet varför…

Själv är jag jätteförtjust i Farrar & Farrars Witche's Bible som jag såg att någon här ovan inte är lika förtjust i.En bok som jag däremot känner är outdated är Buckland's Complete book of Witchcraft. Jag älskar, älskar, älskar också Starhawks The Spiral Dance som i och för sig inte är direkt wiccalitteratur per se men ändå har mycket som är givande för en wiccan. Jag har hört mycket bra om Christopher Penczak men jag erkänner att jag har lite svårt att ta modet till mig och beställa eftersom jag vet att han kommer från Laurie Cabot-traditionen som jag personligen inte är så förtjust i. Ytterligare en annan författare som jag har ganska många böcker av är Deborah Lipp. Jag har också en riktigt bra bok av en författare som heter Witch Crafting av Phyllis Curott.

Det finns så många böcker att läsa där ute att om man läser en bredd med böcker med kritiska ögon så spelar det nästan ingen roll vad exakt man läser.

BabyDragon
2012-08-31 15:01
#12

Spiral dance verkar populär för den var tillfälligt slut =)

I Cunningham tyckte jag det lyste igenom lite att översättaren inte var så insatt i ämnet. Men annars var den helt ok =)

När det gäller alla traditioner så har jag noll koll.

Carnosa
2012-08-31 21:53
#13

Tack så mycket för alla svar och tipsenGlad

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!

Annons:
sotlynx
2012-09-04 00:57
#14

Jag gillar ju allt som har med växter att göra, så här är bla några favoriter ur den kategorin. Man kan läsa följande med en nypa salt… tycker jag.Tungan ute

Encyclopedia of magical herbs - Scott Cunningham

The encyklopedia of magickal ingredients A wiccan guide to spellcasting - Lexa Roséan

Mycket bättre böcker ang örter och växter:

Prescription for herbal healing - Stacey Bell

Jude´s herbal home remedies - Jude C williams

En annan serie jag verkligen tycker om är:

Green witchcraft I, II & III - Ann Moura.

Praktisk nybörjar nyfiken bok:

Everyday Wicca Magical spells throughout the year - Gerina Dunwich.

Annat läsvärt:

A wiccan bible - Exploring the mysteries of the craft from birth to summerland.

Buckland´s complete book of witchcraft.

BabyDragon
2013-05-18 22:17
#15

Puttar upp denna tråd för nya medlemmar

Elena-Maria
2013-06-29 14:58
#16

Gillar också Cunningham, får en bild av att han verkar så trevlig på något sätt när man läser. Han har ju lite gör-som-det-passar-tänk och det gillar jag. Annars gillar jag En häxas handbok av Kithara (inte den danska utan den tyska. Den danska med samma titel har jag inte läst). Den är kanske inte direkt wiccansk men den tar upp en del intressant ändå.

Fred och god växt!

Silverkorpen
2013-06-29 23:51
#17

Cunningham tycker jag är en bra introduktion till wicca för eklektiska solitära wiccaner/intresserade av wicca.

Varför jag tycker Cunningham är bra är för att han tidigt nämner att det han skriver i sina böcker inte är någon absolut sanning och att man ska arbeta om hans material till sitt eget.

Vivianne Crowley är också bra, om än lite väl detaljerad i vissa fall.

Ett tips till alla wiccaner som läser böcker, om du söker vidare till ett coven med initiatorisk tradition, hoppa över alla typer av initiationsritualer. Åtminstone om det står att det är en initiationsritual som tillhör den Gardnerianska/Alexandrianska eller BTW(Brittish traditional witchcraft)-tradition.

I övrigt tycker jag att mycket av wicca-grejerna för solitära eklektiska wiccaner finns tillgängligt via nätet, gratis, precis som det ska vara när det är wicca. :)

BabyDragon
2014-01-31 17:38
#18

*puff*

Upp till toppen
Annons: