Annons:
Etikettinspiration
Läst 3033 ggr
Ceriadwen
12/9/12, 1:09 PM

Meditation

Jag råkade snubbla över en video som hade en jättebra liknelse angående meditation. Den gav i alla fall mig en aha-upplevelse!

  • Redigerat 4/15/22, 9:31 PM av Niklas
Annons:
[BlueRain]1
12/9/12, 10:46 PM
#1

Åh, tack för att du delade med dig! Han fick mig att skratta till lite där, när han lyfte på glaset, "is it still yet?" ;-)

Jag har försökt börja meditera ett flertal gånger ända sen tonåren, men aldrig riktigt fått grepp om det. Jag har inte kunnat slappna av tillräckligt, knappt fem minuter ens. Men jag är en sån där teoretiker, som ska blanda in hjärnan i allting :-P "Hur mediterar man egentligen?" "Gör jag rätt?" såna tankar stör mig, och sen börjar jag tänka på helt andra saker eller så somnar jag. Och då ger jag upp.

Träffade min pappa för några dagar sedan. Han frågade om jag mediterade eller gjorde yoga, det är bra för kropp och själ, och nu fick jag en aha-upplevelse, så som han förklarade i videon. Känns som jag hela tiden kommer tillbaks till meditation, stöter på ordet hela tiden, så kanske jag bara ska släppa taget här och prova igen :-)

Ceriadwen
12/10/12, 6:44 AM
#2

Ja, jag måste säga att jag föredrar när någon läser en guidad meditation. Då behöver man inte fundera över egna tankar utan bara flyta med, det tycker jag är behagligt. Har du provat det? :)

[BlueRain]1
12/10/12, 1:24 PM
#3

#2 Ja, en gång, och det tyckte jag om, för som du säger, det var bara att flyta med :-) Men just den jag hittade passade inte mig helt och hållet, så jag ville gärna hitta en annan, men svårt att veta vad som passar just mig, och vet heller inte riktigt vart det går att hitta. Har du nåt tips?

Ceriadwen
12/10/12, 9:47 PM
#4

#3 ja du… Bra fråga! Jag har mest stött på (bra) guidade meditationer i samband med andra människor, föreläsningar, träffar, kurser etc. Det finns också en del att ladda ner eller streama från olika sidor. Men, för att ta reda på vad som verkligen passar dig antar jag att du måste prova dig fram och även fundera. För att få in element du gillar kanske du borde prova att skriva egna guidade meditationer, spela in dem och testa. Det är ju bara då de blir helt efter tycke och smak. Det är nog de tips jag kan ge. :)

[BlueRain]1
12/11/12, 3:27 PM
#5

Tack för svar, inte tänkt på att jag kan skriva själv, känns som det är nåt för "experter" ;-) Men jag kan leta lite inspiration (finns säkert på youtube också, kom jag på) så lossnar det säkert :-)

Bara Anna
12/21/12, 10:29 AM
#6

En av de saker som många (mig själv inkluderad tills för ett tag sedan) är att meditation är inte ett medfött tillstånd utan en inlärd skicklighet. Vilket innebär att det är något vi måste öva, öva, öva på om och om igen. I början så har vi inte ro att vara stilla i 5 minuter ens. Men trägen vinner. Fast då gäller det att öva som sagt och inte bara kasta oss över meditation när vi behöver något. Att meditera behöver bli lika självklart som att andas, vare sig vi gör det i 5 minuter eller 50…..

Skall väll tilläggas att jag är själv embarmligt dålig på att meditera och att göra det regelbundet…. Men jag har märkt hur märkt hur mycket bättre det faktiskt går när jag gör så ^^ Cool

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Blodfot
12/23/12, 2:25 PM
#7

Jag mediterar lite då och då, fats mer har dte väll blibvit på sista tiden, jag määrker att jag är som bäst när det är kaose runt omkring mig, eller iallafall när jag inte lyssnar på ett band….

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Emmyjane
7/12/13, 10:43 PM
#8

Pröva å sök på spotify

fridelfina
7/13/13, 9:10 PM
#9

Tack Ceriadwen för den upplysande lektionen i hur stilla ens tankar i meditation! Full av igenkänning 😉

 
 

Upp till toppen
Annons: