Annons:
Etikettbook-of-shadows
Läst 2800 ggr
ThreeStars
2013-08-23 11:47

Viktigaste punkterna

Jag håller just nu på att skriva om min BoS, då den nuvarande är en pärm med plastfickor i. Det känns helt enkelt inte äkta längre, utann jag har bestämt mg för att skriva den för hand i en bok jag gjort.

Frågan är då: Vilka punkter är viktigast att ha med, enligt er? Jag känner att jag behöver lite inspiration haha ;)

Huvudrubriker jag redan et jag ska ha med (baserat på min gamla BoS) är:

Ritualer & Högtider

Stenar och deras egenskaper

Månen

Örter

Överös mig nu med inspiration, va ;)

Annons:
Sommarek
2013-08-23 18:25
#1

Min är inte organiserad alls…  😃  Men lite beroende på vad du brukar pyssla med kanske dikter, recept, formler, tankar & funderingar och sådant kan vara bra att ha med?  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
2013-08-23 18:59
#2

Har inte vågat skriva i min än då jag inte är 100 på vad den ska innehålla. Det mesta finns på datorn :P

ThreeStars
2013-08-23 21:35
#3

#1 Åh, tack! Min hjärna är så trög nu efter sommaren ;)

#2 Haha, ja, jag kanske borde skriva en kladd först? :o

BabyDragon
2013-08-23 21:37
#4

#3 Jo det var så jag tänkte med men det känns som att kladden aldrig blir tillräckligt bra för att skriva ned. Så, Dilemma.

ThreeStars
2013-08-23 21:46
#5

#4 ajdå :/ Jag har lite ångest över det där med kapitelindelning…

JuTsu
2013-08-24 12:03
#6

Jag tror snarare att ha olika avsnitt i boken, ha en bok för varje ämne.
En för örter (och medicinskt bruk av dem), en för ritualer och "spells", en för runor och en för tankar, dikter, upplevelser och så vidare och vidare. På så sätt har man allt samlat och till viss del organiserat.

Och så har jag en ursäkt för att ha många fina böcker i min hylla 😊

Annons:
ThreeStars
2013-08-24 12:11
#7

#6 Jo, jag funderar också på det, men det blir ju en jä*la massa böcker xD

Men även om jag gör en bok för varje ämne, kan jag tycka att det borde vara bra att ha en lite större bok som sammanfattar de andra? Så om man ska iväg någonstans slipper man släpa med sig hela bokhyllan 👍

Ceriadwen
2013-09-08 12:16
#8

Jag försökte att dela upp min nuvarande bos i olika sektioner för att skapa lite struktur, men fann att det helt dödade mig kreativitet! Till slut skrev jag ingenting längre, och då rev jag ut sektionsindelarna och började blanda allt igen. Det fungerade bättre för mig. :)

scheindel
2013-09-09 09:20
#9

jag har fortfarande det mesta av min bos i en pärm och tror att den kommer få förbli där, eftersom jag regelbundet inser att den måste organiseras om i takt med att jag skiftar fokus och det går ju inte om den är i en bok med fasta sidor.

just nu har jag kategorierna 

"tro" som behandlar själva trosfrågorna -saker om Guden och Gudinnan. vad som händer efter döden etc.

"element, verktyg, magi, ritual och korrespondenser" som innehåller lite mer teoretiska tankar om de ämnena, tips för hur man bygger upp en ritual, listor över korrespondenser etc.

"högtider" som behandlar årshjulet och esbater.

"runor och andra orakel" som innehåller info om olika runors betydelser och om hur man använder orakel.

"healing" där jag har info om just healing, olika sätt att utföra healing, olika typer av läkande magi, healingspells etc.

man kan säga att pärmen innehåller de teoretiska bitarna, stommen i vad jag egentligen tror om världen, gudarna, magi osv. utöver den har jag 2 anteckningsböcker och de innehåller själva praktiken, sas. i den ena samlar jag "recepten" på olika spells, rökelser, oljor och olika meditationer. 

i den andra skriver jag ner mina upplevelser, t ex varje gång jag använder ett visst recept för en spell eller en Meditation, eller varje gång jag genomför en ritual t ex vid sabbat, så skriver jag ner hur det har gått. jag skriver ner vissa drömmar och om jag använder orakel skriver jag ner varför, hur och resultat. anteckningsböckerna är helt oorganiserade, där kommer grejerna i tidsföljd helt enkelt. 

det är kanske inte det smidigaste systemet, men det funkar för mig.



ThreeStars
2013-09-11 00:09
#10

#9 Det var inspirerande! Tack för att du delade med dig! Tror jag snor själva strukturen av dig 😉

Ceriadwen
2013-09-11 11:57
#11

Jag har också det mesta materialet i en pärm, precis som scheindel. Mina kategorier där är: Texter (blandade faktatexter jag gillar) Esbats (esbatritualer) Högtider (årshjulsritualer) Korrespondenslistor Övningar Divination Gudinnan Guden Sånger Meditationer Övrigt

Upp till toppen
Annons: