Annons:
Etikettlitteratur-media-länktips
Läst 2355 ggr
Refv
11/14/13, 3:20 PM

Skönlitterära Häxor

Jag vill bara tipsa om en (fiktiv) bokserie om Häxor (just denna känns väldigt lutad mot wicca även om häxorna i böckerna aldrig nämner sig som sådana, men de håller sig till The Wiccan Rede och The Threefold Law)!

Serien heter "A Magical Bakery Mystery" och är skriven av Bailey Cates.
https://www.goodreads.com/series/69696-a-magical-bakery-mystery

De finns att köpa på Adlibris, SFbok och säkert fler svenska sajter.

De utspelar sig i nutid och inkluderar smarriga recept på kakor (då huvudpersonen är en hedgewitch och spenderar mestadelen av tiden i köket!). Det är en supermysig bokserie som påminner om Damernas Detektivbyrå (lite deckare-aktigt alltså), fast med kakor och magi. Den är väldigt jordnära och varm! Finns dock bara på engelska.

Lämna gärna era egna tips på skönlitterära böcker om Häxor som ni har fallit för 🙂

Jag är en enorm bokslukare så jag skulle gärna vilja läsa mer! 
Dessutom kan detta kanske vara intressanta julklappstips om inte annat 😉

Annons:
BabyDragon
11/14/13, 5:03 PM
#1

Tack för tipset! 😂Ännu en bokmal här.

Refv
11/16/13, 3:25 PM
#2

Jag kan även tipsa om "The Physick Book of Deliverence Dane" av Katherine Howe.
https://www.goodreads.com/book/show/4836308-the-physick-book-of-deliverance-dane

Det handlar om häxprocesserna i Salem, och är skriven av en kvinna som faktiskt har skrivit vetenskapliga uppsatser om New England från den tidpunkten då häxjakter var aktuella.
Boken kan bli lite väl tekniskt historieinriktad och rekommenderas inte om du vill ha något lättläst, dock så tyckte jag själv att just all historisk information var det bästa med boken som annars är skriven i ett skönlitterärt syfte. 🙂 
Det kändes som en lättläst fiktiv biografi av hur det kunde ha varit i Salem under tiden av häxprocesserna. Intressant! Sedan så växlar det mellan nutid och dåtid. Har du pluggat på universitet kan det även vara lite av en igenkänningsroman. 😉

Upp till toppen
Annons: