Annons:
Etikettgudinnan-och-guden
Läst 3425 ggr
ThreeStars
2013-12-21 21:10

Guden och Gudinnan

Jag har tänkt lite på dethär med Guden och Gudinnan. 

Olika böcker refererar till olika saker, men detta är vad jag läst:

Verision 1: Gudinnan blir gravid på sommaren och föder guden på våren. Den gamla Guden dör alltså till Samhain/Yule. Gudinnans livscykel stod det inget direkt om, men jag har uppfattat det som att hon mer eller mindre förvandlas från den Gamla till den Unga.

Verision 2: Guden och gudinnan möts på våren, och gudinnan föder sedan guden på hösten.

Hur ser ni på det hela? Jag har en ganska rörig idé själv, men den verkar nästan gå mot högtiderna. 

Jag tänker mig något i stil med att allting händer i takt med naturen, dvs vid skörden, när växterna "föder" frukten, så föder också Gudinnan. 

Några tankar/idéer?

Annons:
Bara Anna
2013-12-22 08:19
#1

Bara för att vara extra krånglig så ser jag personligen själva myten som något mitt emellan :-D Guden möts under maj-festiligheterna. Kanske fortsätter de att kuckelura lite fram till midsommar, men någonstans där emellan så blir Jungfrun gravid. Hon mognar långsamt till Modern under sommaren och kanske tom den Gamla under tidig höst då hon tar avsked av den åldrande Guden och för honom till Underjorden. Den Gudinna som sedan föder fram Sobarnet, hmmm - jag inser nu att jag egentligen inte har någon "ålder" på henne. Hon är just där och då GudinnanTM…. Så hon kan vara den gamla, modern eller tom jungfrun, eller varför inte allt på samma gång? En annan myt som ligger mig varmt om hjärtat, men som jag faktiskt inte hört så mycket om är den om Järneks- och Ekkonungen. Att Guden faktiskt aldrig lämnar oss under den mörka tiden, utan det är Järnekskonungen som regerar då och vid Midvinter så skiftar de.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

ThreeStars
2013-12-22 16:57
#2

Krånglerier gillas! 😉

Hmm, ja det är väl lite så jag ser det också.

En anna tanke jag hade, var att Gudinnans livscykel kanske är dubbelt så lång. Så på slutet av vintern/tidig vår är hon modern som föder Guden men samtidigt också sig själv. Någon gång runt midsommar blir jungfrun gravid, och då blir hon modern, samtidigt som hon som födde de båda åldras och blir den gamla. På hösten, eller början på vintern dör Guden och den gamla Gudinnan. Jag gillar att se det som att den gamla följer med honom. Modern är kvar och vakar över jorden, tills det blir vår igen.

Ganska krångligt, men Jag har inte bestämt mig för om jag tycker om idén eller ej :)

Ja, de två konungarna har jag också läst något kort om, men jag har verkligen ingen koll på det. Ska kanskekolla upp det 🙂

Bara Anna
2013-12-22 18:25
#3

Som jag förstått det så är Gudinnan den som ALDRIG dör. Det är så jag ser det i alla fall. Hon är evig och ser årstider komma och gå. Säkert kommer hon att dö någon gång. Men det är mycket, mycket, mycket långt dit…. Det kanske inte är så logiskt eller ens greppbart. Men det är lite charmen med mytologier: Det är inte tänkt att vara logiska, förankrade i verkligheten. De bara är sig själva! Det enda problemet jag kan ha med mytologier är att de är så himlans unika för sina egna kulturer, regioner och historia. T. ex så finns inget av det du beskriver från början inom den fornordiska mytologin. Den har sin alldeles egna myt och är svår att förena med ovanstående….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Tossigatrollis
2013-12-22 19:52
#4

För mig är Gudinnan evig, och dör "aldrig", bara växlar mellan jungfrun, modern och den gamla. (som Månen, fast utsträckt över ett år)

GudinnanTM så som #1 beskriver henne just vid den här tiden, föder solbarnet/guden vid Yule.
Vid Imbolc är Gudinnan (jungfrun) och Guden unga, och lär sig båda om livet, allt mer ju mer ljus som kommer.
Vid Ostara börjar de båda mogna, vilket märks i naturen.
Vid Beltane går de samman och allt liv börjar explodera i grönt. Gudinnan blir här gravid och går in i fasen av att vara Modern.
Vid Litha är hon modern fullt ut, och Guden är den starka, som lyser som mest och stoltast tar hand om Gudinnan och deras ofödda barn.

Vid Lu…-hur-det-nu-stavas- börjar guden sakta dö. (jag har en liten känsla av att Guden blir skadad här, kanske under en jakt för att skaffa föda till Gudinnan. Inget jag har fått helt klart för mig.  Kan var början av sitt eget "offer" som symboliseras av skörden?) 
Gudinnan är fortfarande modern, men en äldre moder.

Samma sak över Mabon.
Vid Samhain har Gudinnan tagit på sig rollen som Den Gamla, som leder den äldre guden ned i dödsriket, som sörjer det hon förlorat, samtidigt som hon vet att det inte är för evigt och samtidigt glädjs över barnet som snart skall födas.

Typ så. Det är min uppfattning  - än så länge ;)

ThreeStars
2013-12-23 17:49
#5

#3 Håller med till fullo! Myter är underbara!

#4 Oh, jag gillar verkligen tanken om att Guden föds redan vid Yule. För annars blir det ju lite "gör henne på smällen och dö" över det hela :/

Det jag inte tycker gå ihop är att Gudinnan är gravid som gammal. Visst, det behöver ju inte vara logiskt som #3 skrev, men det är därför jag fick tanken om att hennes åldrande kanske är mer utdraget än Gudens.

Tossigatrollis
2013-12-23 20:19
#6

#5
Du har en poäng där. Men jag tror jag väljer att se det som att en del av henne "blir" Den gamla, samtidigt som en del av henne fortsätter vara Modern (och kanske GudinnanTM?) Fast det blir ju oxå konstigt.  Hm..
Tål att kluras mer på! :)

Annons:
ThreeStars
2013-12-23 22:35
#7

#6 Hmm, ja det är ju ett intressant ämne :)

Upp till toppen
Annons: