Annons:
Etikettinspiration
Läst 1918 ggr
[Eining]
2014-10-26 01:22

Era favoritcitat

Visste inte vilken kategori det här passade i, men ofta är ju citat förmedlande av inspiration så kör på i denna kategorin.

Alltså. Citat. Era favoriter som på något sätt är relaterat till wicca, magi, gudomarna och annat som har med just wicca att göra. Behöver inte bara vara väldigt djupa saker - skratt har ingen dött av än och humor är också en inspirationskälla.

Ett citat som jag ständigt har i mitt huvud medan jag gör något relaterat till wicca eller läser på, är ljudet av Merlin i  Disney's tecknade variant av Svärdet i Stenen när han pekar med sin trollstav i ansiktet mot lille Arthur och säger:
"Gå nu inte runt och tro att magin löser alla dina problem. För det gör det inte!"
Av nostalgiska skäl ligger filmen och därmed orden varmt om hjärtat då jag alltid älskat den. Men det Merlin säger här stämmer med min egen syn på saken. Vi kan utöva magi, men den kommer aldrig lösa ALLA våra problem så man ska inte bli för mallig. Ödmjukhet, helt enkelt.

Annons:
Jinaum
2014-10-30 23:33
#1

“There’s magic, and then again, there’s magic. The important thing, my girl, is to know what magic is for and what it isn’t for. And you can take it from me, it was never intended for lighting fires, you can be absolutely certain of that".

"if people think you're a witch, you might as well be one"

Granny: “I don’t hold with paddlin’ with the occult. Once you start paddlin’ with the occult you start believing in spirits, and when you start believing in spirits you start believing in demons, and then before you know where you are you’re believing in gods. And then you’re in trouble.”
Nanny Ogg: “But all them things exist.”
Granny: “That’s no call to go around believing in them. It only encourages ’em.”

- Granny Weatherwax i Terry Pratchetts böcker.

Tycker mycket om Granny och hennes headology. Det får mig att känna mig jordnära på något vis och tänka efter.

Upp till toppen
Annons: