Annons:
Etikettgudinnan-och-guden
Läst 2742 ggr
NatureCraft
2015-03-16 22:38

Bevis

Hej! Finns det några bevis att Gudinnorna och Gudarna verkligen existerar? Menar.. Många säger att dem är fake för kristendomen är den rätta säger dom.. Är intresserad av Gudinnorna.

Annons:
Calcifer
2015-03-16 23:10
#1

Det finns inga konkreta 100%:iga bevis för någon religion. Om det fanns det skulle alla andra religioner upphöra att existera och vi skulle inte behöva någon "tro" för alla skulle "veta". Däremot kan man ju personligen känna att man "vet" att Gud finns, eller andra högre makter eller att det inte finns något sådant alls överhuvudtaget. Det finns personer inom de flesta religioner som anser sig ha rätt och alla andra fel, men det betyder inte att det stämmer. Som sagt, det är upp till var och en vad de tror.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maikailoa
2015-03-16 23:18
#2

Om en kommer med bevis så kommer en annan grupp med motbevis, för att dom inte ska få rätt, och då blir folk tveksamma.

Sommarek
2015-03-17 07:53
#3

#2 Fast behöver man bevisa något? Varför inte bara ha sin åsikt och njuta av den, utan att behöva trycka upp den i ansiktet på andra?

#0 Det beror sig ju på hur man menar med "bevis". Bevis som i att man själv (kanske ibland i sällskap med andra) upplever olika saker, eller bevis som att det är något man kan väga och mäta?

Sedan är ju även bevis subjektiva också. Om vetenskapen kommit fram till hur en vacker människa "ska" se ut (det händer faktiskt), till exempel, så kan du ju få syn på någon som inte alls ser ut så men som du tycker är det vackraste du sett.

Ofta är det ju individuella upplevelser som gör att man tror, oavsett vad man tror på. Därför ska man heller inte avfärda de som tror på den kristne guden - det är säkert så att de, i deras värld, har rätt, och att de inte hade funkat med en gudinna eller en annan, hednisk, gud. Så du kan absolut vara intresserad av, studera och kommunicera med gudinnorna utan att för den skull ha bildbevis för dina upplevelser.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NatureCraft
2015-03-17 17:05
#4

Tack! ;)

Calcifer
2015-03-17 17:35
#5

Bevis är ju lite annorlunda än fakta. Personer kan själva känna bevis för att x religion är rätt. Men det betyder inte att det är fakta. Som sagt, om det fanns exakta fakta över vilken religion som har rätt, eller att det inte finns någon högre makt alls, så skulle vi inte behöva tron. Tron är det som gör oss till det vi är, för vi kanske upplever, eller inte upplever, vissa situationer som en del av vår tro. Alla har rätt till sin egen tro, oavsett vad andra säger. Men det går inte att 100% bevisa någon tro som "rätt" eller "fel". Det man själv tror är ju rätt för en själv. Och det är helt okej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maikailoa
2015-03-17 21:59
#6

#5

"Det man själv tror är ju rätt för en själv. Och det är helt okej."

Jo, men var har man fått tron ifrån?

Troligtvis har man blivit lärd eller påverkad av andra.

Vad skulle man tro om man var född ensam på en öde ö?

Annons:
Calcifer
2015-03-17 22:04
#7

#6 Jag spekulerar noll kring vart man fått tron ifrån, så vet inte varför du tar upp det med mig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
2015-03-18 08:11
#8

#6 Jag tror inte som jag gör på grund av vad andra sagt eller lärt mig, utan på grund av mina egna upplevelser och det som verkar logiskt för mig.
Däremot har du nog rätt att många blir uppfostrade att tro på en viss sak och känner därmed inte till alternativen,  i alla fall inte från början.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maikailoa
2015-03-18 11:13
#9

#7

Om man säger att "det man själv tror är ju rätt för en själv" och "jag spekulerar noll kring vart man fått tron ifrån" så finns det ju en risk att man blivit vilseförd.

Hellre skulle man fundera på varför man tror som man gör.

Sommarek
2015-03-18 13:28
#10

#9 Ursäkta, men sedan när är vi skyldiga att redovisa detta för någon annan?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Maikailoa
2015-03-18 18:25
#11

#10 

Redovisa vad?

Maikailoa
2015-03-18 18:26
#12

"Fundera på" betyder inte "redovisa".

Sommarek
2015-03-19 08:09
#13

#12 Okej, varför ska någon annan diktera vad vi ska fundera på och hur, då? Du tycker inte att det är lite problematiskt att komma in och tala om för folk hur de ska tänka angående sin tro?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Maikailoa
2015-03-20 10:04
#14

#13

Det enda jag kan tolka ut ifrån dina förvirrade inlägg är att du tycker att man inte bör fundera på varför man tror som man gör.

Sommarek
2015-03-20 10:09
#15

#14 I sådana fall läser du lika illa som du uttrycker dig. Citera gärna där jag skriver att man inte ska fundera på det. Jag har skrivit, och nu skriver jag det igen, att det är upp till var och en att bestämma om de vill fundera över sådant, inte upp till en person som inte känner dig att diktera.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Calcifer
2015-03-20 16:56
#16

Jag håller nog med Sommarek. Alla har rätt till sin egen tro, sen om man VILL berätta om varför man tror som man gör, så är det gott och väl. Men man behöver aldrig, i någon situation, förklara, redovisa, bevisa, eller något annat kring varför man tror som man gör. Vill man, så kör. Men det ska aldrig finnas något krav, även om det är bara någon som är nyfiken. Svaret kanske bara är "för att jag känner så". Eller "För att jag vet att det är så". Det måste liksom inte finnas en lång utläggning eller så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

BabyDragon
2015-03-20 20:49
#17

Har läst Maikailoas inlägg och tolkar det inte alls som sommarek och bellatrix verkar ha tolkat det. Så andas djupt och läs en gång till. Tror ingen menat något illa.

Calcifer
2015-03-20 22:07
#18

Jag behöver inte andas djupt, för jag tror ingenting alls. Så jag kan inte riktigt ta någonting illa. Jag bara förklarar hur jag känner kring det hela, och menar inte mitt inlägg som något elakt mot någon.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sommarek
2015-03-20 22:46
#19

Jag andas, ingen fara, men man kan inte komma och påstå att folk är förvirrade för att de inte håller med en och sedan förvänta sig att bli mottagen med öppna armar. Utöver det har jag inte heller någon direkt emotionell investering i  diskussionen.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gronstedt
2015-03-25 13:34
#20

#9: "Vilseförd" kan man bara vara om det finns någon absolut sanning, och finns det en sådan så är alla vilseförda, eftersom ingen vet vad den i så fall skulle vara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: