Annons:
Etikettallmänt
Läst 1045 ggr
lileli
2016-06-16 16:55

Änglar, vättar och troll?

Hej!

Av en "slump" stötte jag idag på Wicca och har nu läst lite inom ämnet. Det verkar vara jag utan att jag vetat om att det funnits ett namn för det. Har hittills kallat det för min egen sanning och det är det väl fortfarande, men nu verkar det som att det finns flera som har "min sanning" och att det alltså finns ett namn på sanningen :).

Det jag läst idag om Wicca har inte handlat något om varken änglar, troll eller andra naturväsen, vilket är något jag funderat ett tag på. Ni som känner till Wicca lite mera, hur ser det ut? En trogen/erfaren Wiccan, vad tänker en sådan om naturväsen?

Annons:
Sommarek
2016-06-17 08:49
#1

Hej och välkommen!

Det är roligt det där med att många som "hittas av" wicca delar den där känslan av förvåning över att det fanns ett namn för det man gått runt och trott på. Så var det även i mitt fall, och många med mig.  :)

Vad gäller din fråga om diverse småknytt kommer du nog få lika många svar som det finns wiccaner. Det fina med wicca är nämligen också det som kan göra det förvirrande ibland; det finns ingen "helig skrift" eller annat som talar om för en vad man ska tycka, eller ens tro på. Därför är det varje individs upplevelse som räknas - det finns wiccaner som tror på allt det du nämner, somliga som tror på något av det och de som inte tror på något alls.

Mina personliga tankar (och jag tror många håller med om det) om detta är att jag inte utesluter något. Vi människor vet så väldigt lite om vår värld fortfarande, och bara för att man inte har sett något kan man inte utesluta det helt. Tänk bara på vilken liten del av världshaven vi känner till! (Själv har jag några gånger sett något som jag misstänker vara ett troll, men jag vet ju inte säkert.  :) )

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
2016-06-17 11:14
#2

Jag säger ungefär som Sommarek. 

Wicca är flexibelt eftersom det inte finns en fastställd standardiserad tro. Man kan göra uttalanden om vissa saker som de flesta wiccaner har gemensamt och som därför skulle kunna betraktas som kärnan i wicca och man kan bli ifrågasatt om man kallar sig wiccan men avviker kraftigt från den majoritetsuppfattningen, men till syvende och sist är det upp till var och en att avgöra vad de tycker är wicca och vad som inte är det. Eftersom det inte finns någon högre auktoritet kan ingen göra anspråk på att ha tolkningsföreträde (undantaget är vissa traditioner inom wicca där man skulle kunna betrakta grundaren som auktoriteten och där man onekligen får ge dem som faktiskt hör till traditionen tolkningsföreträde när det gäller just deras tradition -men begränsat till den traditionen). 

Utifrån det jag har läst om wicca finns  inte tron på sådana varelser "inbyggt" i religionen. De har i alla fall ingen central plats så som t ex gudomarna och magi. Det jag menar med det är att andra wiccaner nog inte kommer tycka att det är konstigt om någon inte tror på dem men ändå betraktar sig som wiccan. Å andra sidan finns det så vitt jag vet inte heller nåt i wicca som utesluter tro på dem och min erfarenhet är att många wiccaner faktiskt tror på olika former av naturväsen. I vissa fall har de t om en ganska central del i den individuella wiccanens utövande.



EPMSS
2016-07-11 13:31
#3

De finns så många olika wiccaner med så många olika åsikter.

~ But why? ~

Upp till toppen
Annons: