Annons:
Etikettallmänt
Läst 1026 ggr
scheindel
10/21/16, 6:30 PM

läkemedel mot psykisk sjukdom

http://www.thegreenwolf.com/psych-meds-self-care-and-paganism/

hur tänker ni runt användande av psykofarmaka?



Annons:
Sommarek
10/22/16, 3:37 PM
#1

Överlag är jag kluven. Jag tror absolut att samhällets vilja att medicinera bort nästan alla symptom istället för att se till det underliggande problemet är sjuk. Och ja, jag tror också att tiden vi lever i (jobba dygnets alla ljusa timmar med saker vi kanske inte ens gillar, pendla långt och länge, ingen förbindelse med naturen runt omkring, om det ens finns någon etc…) också är sjuk och gör att vi mår dåligt. Men! Jag tror heller inte att om anledningen till det psykiska illabefinnandet är rent fysiskt, alltså att din hjärna helt enkelt inte producerar det den ska för att du ska fungera, så kan du "bara" gå ut i skogen och lalla runt. Hade du till exempel haft problem med att din sköldkörtel inte funkade, så hade ju ingen föreslagit att du behöver ta en promenad vid havet, så löser det sig. Likadant tycker jag det är med hjärnan. Den är en del av kroppen, precis som allt annat (vilket gör att jag tycker att definitionen mellan "fysisk" och "psykisk" är helt onödig, men det är en annan sak), och ibland funkar den inte som den ska. Kan man då ordna det på kemisk väg, så varför inte?

Det var en väldigt lång text för att egentligen bara uttrycka att jag "sitter på staketet" som det heter på engelska, men jag tror inte heller att man kan säga något absolut som gäller för alla människor, därav luddet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
10/22/16, 8:13 PM
#2

kanske ska säga vad jag själv tycker också :) jag håller med artikelförfattaren. som blivande sjuksköterska och wiccan står jag ju så att säga med ena benet i naturhealingen och andra i skolmedicinen. jag håller med Sommarek i att samhället som det ser ut idag har en bidragande faktor till en hel del av vår psykiska ohälsa, men långtifrån all. vistelse i naturen etc kan ha en positiv effekt MEN, jag vet också att örter, spells och skogen inte är tillräcklig för alla och att psykofarmaka faktiskt räddar många liv. undermedicinerad psykisk ohälsa är nämligen den vanligaste orsaken till självmord i sverige. en stor del av de självmorden är personer som lider av depression som ju är näst intill en folksjukdom.

många hävdar att t ex antidepressiva medel är dåliga, helt enkelt för att de inte fungerar för alla.  det man missar då är att t ex alvedon (eller te på mattram för den delen) inte heller funkar för alla. det beror ju på varför man har ont. man dömer psykofarmaka efter en helt annan måttstock än både andra läkemedel och metoder som inte bygger på konventionell medicin.



Silverkorpen
10/24/16, 11:54 AM
#3

Jag tycker det viktiga är att stötta den som är sjuk genom att förespråka skolmedicin och i kombination alternativa behandlingar såvida det inte stör ut läkarens mediciner.

Vad jag dock tycker är fördjävligt är när någon flummare säger att de ska kasta ut all typ av mediciner läkaren skriver ut. Gå ut i skogen och lalla runt så blir du frisk. Riktigt så fungerar det inte och förövrigt är det oerhört respektlöst att säga så till någon som äntligen tagit tag i sin psykiska ohälsa. Psykisk ohälsa är så stigmatiserat idag, trots att vi lever i 2010-talet snart 2020-talet!

My 2 cents! :)

Upp till toppen
Annons: