Annons:
Etikettallmänt
Läst 1068 ggr
Sommarek
11/4/16, 11:14 AM

Fanatism (varning för surt inlägg)

Jag brukar inte skapa inlägg bara för att gnälla här på iFokus, men den här veckan har mitt tålamod verkligen trutit på folk av vissa trosinriktningar. Både här och på Facebook har jag diskuterat med folk som är komplett vattentäta mot allt vad fakta och förnuft heter. Varken historia, aktuell forskning eller vanligt sunt förnuft funkar på sådana här människor; de "vet" ändå att de har rätt, fast det enda de kan presentera i form av argument är åsikter. Det är inte helt olikt att föra en diskussion med SD-svansen; fakta kvittar i jämförelse med ens egna åsikter, och alla som inte håller med är uppenbarligen förtappade eller dumma i huvudet.

Här på iFokus ser jag nästan dagligen folk som ber om hjälp med något och som får sliskiga religiösa budskap istället, för att den som svarar antar att alla funkar precis som hen och är hur ivriga som helst att bjuda in "Jesus" i sina liv.

Jag tappar tålamodet. Hur kan 2000-talet har blivit faktaresistensens era? Och vad är det som får somliga människor att bli så fanatiska i sin världsåskådning att de inte kan granska saker och inse att de haft fel? Jag har letat ett tag efter studier på varför fanatism är så utbredd i t.ex. somliga religioner men knappt närvarande alls i andra, men inte lyckats hitta något bra. Några tips?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Sommarek
11/4/16, 4:36 PM
#2

#1  Jag hoppas verkligen att du skämtar nu.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Loet]
11/4/16, 6:17 PM
#3

Japp 😃

Sommarek
11/4/16, 7:13 PM
#4

Bra, då kan du radera ditt eget inlägg.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
11/5/16, 2:57 PM
#5

jag tycker faktaresistens som du kallar det har blivit ett generellt problem, inte bara när det gäller religion och vissa politiska åskådningar. tycker över huvud taget att det finns en ökande tendens att avfärda saker som är vetenskapligt väl underbyggda till förmån för all möjlig humbug. många verkar inte ens ha en grundläggande förståelse för vad den vetenskapliga processen innebär och likställer vetenskapliga resultat med tyckande. andra avfärdar i princip all vetenskap för att de tror att alltihop är nån sorts konspiration av jag vet inte, regeringen eller big pharma eller livsmedelsverket eller "etablissemanget", för att undanhålla "sanningen" från befolkningen. 

visst, vetenskaplig forskning har sina brister, men det betyder inte att man kan ignorera resultaten helt och hållet. vetenskapen är långt mer tillförlitlig än självutnämnda experter, tyckare, säljare av mirakellösningar eller att "det hände med en vän till en vän till en vän" (eller ens "det hände mig")



Sommarek
11/7/16, 8:43 AM
#6

#5 Det vanligaste är väl att folk är helt övertygade om att fakta som inte stämmer med deras världsbild tagits fram av "meningsmotståndarna", eftersom att de skulle kunna ha fel själva tydligen är otänkbart.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Silverkorpen
11/8/16, 1:58 PM
#7

Jag pratade med en som bjudit in Jesus i sitt liv. Hen menade att eftersom så många tror på det så är det sanning. Annars skulle det inte vara så många som trodde på Jesus och hans lära. Hen var då iaf. väldigt fanatisk. Så, om vi bara är väldigt många som tror på en sak så blir det sant. Jag tror det har med dagens samhälle där vi matar våra barn med att de kan bli vad som helst, det finns inga gränser!

Det tråkiga är när de blir äldre och inser att de inte kan bli hockeyproffs eller Kung eller vad det nu än må vara. Då är det enklare att placera sig i en religion och eller politiskt parti för där kan du kämpa utan att bli motarbetad, direkt. (nåväl, politiker blir väl motarbetade och interna stridigheter, herre Gudinna!)

Så, jag skyller på dagens samhälle som matar våra barn med att de kan bli vad som helst. På så sätt är det inte längre ok med att bara vilja vara och njuta av tillvaron, för då är man inte framåt nog etc.

Upp till toppen
Annons: