Annons:
Etiketterallmäntartiklar
Läst 1288 ggr
Hanna5599
9/23/17, 5:24 PM

Vill veta mer om Wicca

Hej. Jag är en student som läser Religionsvetenskap på Universitetet och jag skulle vara jätte tacksam om någon som är Wicca, eller som är kopplad till det, kunde svara på mina frågor. Jag ska använda mig av svaren i en uppsats uppgift till skolan. Jag valde Wicca eftersom jag  tycker att det verkar intressant och något som jag vill veta mer om. Jag vet inte så mycket om Wicca, förutom det som står i textböcker, så jag kan inte mycket om det. Jag ber om ursäkt i förväg om frågorna är förolämpande eller felaktiga. Också, era namn (profilnamn) kommer byttas i uppsatsen för att göra detta anonymt, så inga av era namn kommer att nämnas. Uppgiften ska in i början av oktober så om någon kunde svara så snart som möjligt skulle jag vara tacksam. Jag uppskattar verkligen om du kan ta dig tid och besvara mina frågor nedan.

1.   1. Vad anser du Wicca är?

2.   2. Hur påverkar det din vardag och ditt andliga liv?

3.   3. Vad är viktigast för dig? Vad är det som tilltalar dig mest med att vara med i Wicca?

4.   4. Vad fick dig att börja med Wicca?

5.   5. Är du med i ett coven eller är du en solitär utövare? Varför?

6.   6. Hur har Internet påverkat hur du ser på Wicca?

7.   7. Har Internet hjälp dig att kommunicera med flera personer som är Wicca? I så fall, beskriv hur.

8.   8. Vad är din åsikt om hur Wicca och häxkonst visas eller används i media? Till exempel i TV-serier eller filmer?

  • Redigerat 4/15/22, 9:44 PM av Niklas
Annons:
Sommarek
9/26/17, 1:33 PM
#1

Hej! Vad roligt att du är nyfiken på wicca! Om du vill veta mera skulle jag rekommendera en titt på wicca.nu, som är en väldigt omfattande sida om så gott som allt inom wicca.  ;)

1. Vad anser du Wicca är?

Wicca är en hednisk natur- och fruktbarhetsreligion. Det är väl inte så mycket jag som anser det, dock, utan en ganska väl vedertagen definition.

2.   2. Hur påverkar det din vardag och ditt andliga liv?

VaVardagen påverkas väl kanske inte så jättemycket; precis som så många andra har wiccaner jobb, familjer och intressen som utförs precis som alla andra gör det. De gånger det direkt påverkar vardagen är väl vid ritualer. Annars tror jag att vi tänker mer på vår omvärld överlag eftersom vi anser att det gudomliga är immanent i allt levande, vilket också resulterar i att man tänker på den effekt vi har både på vår planet och dess invånare.

3.   3. Vad är viktigast för dig? Vad är det som tilltalar dig mest med att vara med i Wicca?

Man är inte "med i wicca", på samma sätt som man inte är "med i kristendomen". Man är wiccan.  ;)  Att välja vad som är viktigast är svårt, eftersom wicca i sig själv rimmar så väl med hur jag tänker kring högtider, gudomar och min omvärld.

4.   4. Vad fick dig att börja med Wicca?

Jag har egentligen alltid haft tänket, men det var inte förrän jag - av en slump eftersom jag aldrig hört ordet förut - slog upp det på nätet och insåg att det fanns ett namn för hur jag tänkte och kände. Då blev utövandet en naturlig fortsättning på det.

5.   5. Är du med i ett coven eller är du en solitär utövare? Varför?

Jag är med och leder ett litet coven i södra Sverige. Att utföra en ritual ensam är en helt annan sak än att göra det i grupp, och efter ett antal år som solitär ville jag helt enkelt prova på något nytt och hade vänner som längtade efter samma sak.

6.   6. Hur har Internet påverkat hur du ser på Wicca?

Påverkat och påverkat - jag har hittat mycket matnyttig information där, i alla fall.

7.   7. Har Internet hjälp dig att kommunicera med flera personer som är Wicca? I så fall, beskriv hur.

Ja, faktiskt. Två covenmedlemmar träffade jag via nätet och upptäckte att de bodde nära mig. Sedan har vi också hållit pubträffar som annonserats via Facebook.

8.   8. Vad är din åsikt om hur Wicca och häxkonst visas eller används i media? Till exempel i TV-serier eller filmer?

Det blir ofta lite mer dramatiskt på tv än i verkligheten. De allra flesta serier är dessutom från USA, där man gärna blandar ihop "Wicca" och "witch" på grund av ordens gemensamma ursprung. Detta finns inte i Sverige, och här är wicca en renodlad religion medan häxkonster är en annan. Alltså har wicca inget med demoner eller spöken att göra. Sedan finns det wiccaner som är Häxor och tvärtom, men de hör inte nödvändigtvis ihop.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Hanna5599
9/29/17, 3:27 PM
#2

Tack så jätte mycket för att du svarade! Jag uppskattade det verkligen! :)

Sommarek
9/30/17, 5:59 PM
#3

Det var så lite. Hoppas det kan användas.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: