Annons:
Etiketterallmäntartiklar
Läst 1056 ggr
Sommarek
2018-03-06 10:32

Som wiccan, "måste" jag...?

Jag ser väldigt ofta frågan i olika hedniska sammanhang om huruvida man som wiccan (eller annan hedning) måste något. Måste jag ha en athame, måste jag fira varje högtid, måste jag gilla att vara vid havet…? Ganska nyligen fick jag även förklarat av en helt oinsatt person att "du som hedning borde…"

Svaret på så gott som varje "måste/borde jag"-fråga är: nej. Wicca är för det första ingen centralt styrd religion, så vi har ingen överhöghet som dikterar vad vi ska och inte ska göra. För det andra har vi inte heller några heliga skrifter där det har bestämts hur man ska vara som wiccan (- på gott och ont, ibland), så det finns inget som säger att en wiccan måste vara kärleksfull, eller glad, eller hålla med allt och alla för att undvika att stöta sig med folk. Det är inte det som "an it harm none" går ut på.

Lika lite behöver man ha en massa tjusiga tillbehör och redskap för att kunna praktisera wicca. Vid mina första ritualer hade jag en snäcka, en fjäder, ett ljus och en kruka jord som representanter för elementen, och min stav/athame var helt enkelt min högra hand. Kanske inte Instagram-värdigt, men det hade rätt symbolik och funkade utmärkt.

Däremot kan det ju, eftersom wicca är en ortopraxisk religion och det därmed räknas mer vad man gör än vad man tror, ligga en poäng i att försöka fira så många högtider som möjligt - firar man inte en enda kan man ju lika gärna kalla sig pastafarian eller jude istället för wiccan - men det är inte så att man är en "dålig" wiccan om man missar ett firande. Det kommer inga åskviggar från himlen om du stressat bort, varit sjuk eller inte orkat fira Mabon, liksom.  ;)

Kontentan av det  hela är egentligen: du måste ingenting.  Försök slappna av och njuta av det som faktiskt är en riktigt härlig religion istället för att oroa dig för om du gör rätt eller är en bra wiccan.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

  • Redigerat 2022-04-16 10:24 av Niklas
Annons:
Upp till toppen
Annons: