Annons:
Etikettlitteratur-media-länktips
Läst 1063 ggr
kudzu
2018-03-07 13:44

Wicca på svenska bibliotek

Hej!

Jag är bibliotekarie och skrev idag ett inlägg på en epostlista för bibliotekarier i Östergötland på temat wicca på svenska bibliotek. Tänkte att det kunde intressera fler än bibliotekarier så jag lägger upp det här också. Har ändrat lite i texten för annars blir det för lätt att klura ut vem jag är :) Ska väl också säga att jag inte personligen identifierar mig med wicca men är intresserad av animism.

Det blir lite biblioteksnördigt med ämnesklassifikation och så vidare men fråga gärna om det är något som är svårt att förstå. Here goes…

---

/…/ med anledning av det skulle jag vilja lyfta en debatt som säkert har varit uppe tidigare, men som jag tycker förtjänar att lyftas igen i religionsfrihetens namn. På bibliotek X har vi en bok av Jennifer Hunter som heter ”En Wiccas handbok : en ung häxas guide till ett magiskt liv” (1998). Den är klassad som Blb (Ockultism) med hyllplacering (hos oss) Bl (Omstridda fenomen och företeelser).

Här tar vi som bibliotek religiös ställning och avfärdar Wicca som en icke-religion eftersom SAB-systemet 8 uppl. anger att magi inom olika religioner ska klassas som Cm med tillägget .03. Är då Wicca en religion? Ja, de som utövar den tycker nog det och om vi får tro Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Wicca) så är den ”en samtida, hednisk nyreligiös rörelse” (min översättning). Den ”uppfanns” genom dess introduktion till allmänheten 1954 av britten Gerald Gardner. Jag vet en annan religion som introducerades på 1950-talet av amerikanen L. Ron Hubbard som brukar kritiseras för dess fokus på att klå sina utövare på pengar som inte är det minsta omstridd enligt SAB utan hamnar snällt och fint på Cn (moderna religionsbildningar). I en annan populär religion tar man del av profetens ”kropp och blod” i en ritual med vin och osyrat bröd. Låter rätt magiskt i mina öron men ingen ockultism-klassning där inte.

Frågan jag ställer mig nu är vi som bibliotek i Östergötland ska sluta ta religiös ställning? SAB-systemet är som det är och utvecklas inte längre vad jag förstår. Alltså är det upp till oss att rätta de tokigheter som dröjer sig kvar från svunna tider. Hittar två böcker om Wicca i Göta som står på Cn, annars är det Bl som gäller.

Annons:
Sommarek
2018-03-07 15:05
#1

Bra initiativ - och intressant! Jag visste inte att man skillde på scientologi och wicca i klassificeringarna, vilket verkar helt galet.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

kudzu
2018-03-07 15:26
#2

Tack! Lite kul, inlägget genererade noll debatt men fick effekt direkt genom att alla böcker på temat wicca genast fick ämnesklassningen Cn (moderna religionsbildningar). Så i alla fall katalogavdelningen tycker som jag :D

Så folkbiblioteken i Östergötland är fixade men svenska bibliotek arbetar ofta självständigt eller i regionala samarbeten. Hur är det där DU, kära läsare, bor? Står böckerna om wicca ihop med böcker om UFO:n eller på religionsavdelningen på det lokala biblioteket?

Sommarek
2018-03-09 09:38
#3

Så roligt att det gav resultat! Jag kollade lite snabbt i MALIN, Malmö stads bibliotekskatalog, och där verkade det förnuftigt; en del under religion, någon bok under psykologi och en eller två under "ungdom". Får snoka vidare!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: