Annons:
Etikettallmänt
Läst 1005 ggr
Kattis.ie
6/21/18, 10:53 AM

Frågor om Wicca!

Hej, Jag har läst en del om Wicca ett tag nu, men jag har några frågor som jag gärna skulle ha svar på! • är ”häxa” någonting som man ”blir” eller ”föds” man till det?? • Måste man vara en häxa för att utöva Wicca?? •hur gammal ”måste” (bör) man vara för att kalla sig häxa eller utöva magi, gå med i ett coven, mm?? •hur ”kommer man ut” med att vara Wicca?? Jag skulle bli tacksam för svar på åtminstone några av frågorna.:)

Annons:
synesthesia
6/21/18, 3:59 PM
#1

Jag är inte wiccan, men kan försöka svara på dina frågor. Ett bra tips är att läsa gamla inlägg i forumet, och även inne på Häxor i Fokus då jag tror att svaren på alla dina frågor finns här någonstans. :)

1. Jag skulle nog påstå att väldigt många anser att vem som helst kan BLI en häxa.
2. En wiccan kan, men måste inte, vara en häxa. Det verkar dock väldigt vanligt att wiccaner även är (eller kallar sig) Häxor.  :)
3. Om det inte ändrats så brukar de flesta seriösa coven ha en åldersgräns på 18 år.
Ålder i övrigt är oväsentligt, du kan kalla dig precis vad du vill oavsett hur gammal du är. :) Jag skulle dock råda dig att ta reda på så mycket det kan om Häxor, wicca och häxkonst innan du väljer att kalla dig för häxa. En femtonåring kan ju ha mycket mer koll på hur magi fungerar än en trettiofemåring, så jag skulle nog säga att en får känna efter själv. Det finns ju inget som stoppar dig från att använda dig av magi, men jag skulle nog rekommendera att läsa på ordentligt först.
4. Det är upp till en själv, precis som andra inte alltid berättar för folk att de är troende så gör inte alla wiccaner det heller. Om det känns viktigt för dig att berätta för folk i din närhet vad du tror på så gör det (så länge det känns säkert förstås!). Men jag skulle nog råda dig att vänta lite med att "komma ut", eftersom du ännu verkar vara ganska ny inom området.

Kattis.ie
6/23/18, 9:55 PM
#2

Tack för svaren!!

Korptagg
7/3/18, 12:11 PM
#3

1. Engelska ordet "witch" kommer från den Anglo- Saxiska ordet "Wicce" som betyder "den som formar", och denna titel gav man till kvinnor som var väldigt kunniga (som i t.ex. örtlära). Så jag skulle nog säga att du blir till en häxa (om du nu vill kalla dig så) och att människor inte kan födas till det.  Föds människor som kockar liksom

2. Det är helt i ordning att inte vara häxa och vara del utav wicca. Somliga människor tycker att titeln häxa passar dem, somliga andra tycker om trollkarl, vandrare etc…

3. Magi brukar sägas av många att det är en universiell kraft som finns överallt. Så med den tron finns det ingen "åldersgräns" sådär, men man bör snarare vara kunnig och veta vad man gör (du kan råka ta till dig svåra konsekvenser om du använder magi för att få fram vissa resultat). 

Att gå med i en coven kan bli krångligt då många har en åldersgräns på 18 år. Detta är främst så för att de som är under 18 har vårdnadshavare och då måste coven-medlemmarna ta hand om dem i mötena (vilket inte låter särskilt belåtande). Det finns dock coven som man kan komma till någon sorts kompromiss med. 

4. Du behöver ju inte, men om man verkligen vill så skulle jag råda dig att berätta för någon som litar på dig och du vice versa. Det är närmast bäst att köra lågt i början och se hur miljön är i förhållanden till religion ( man vill sällan gå ut i en miljö med människor som är intoleranta första gången)

Hoppas det hjälpte något! 😉

Upp till toppen
Annons: