Annons:
Etikettallmänt
Läst 1772 ggr
Själshjärta
2018-07-27 15:41

Att vara wiccan

Här är jag igen med fler frågor! 

Jag har börjat känna mig väldigt dragen till wicca… Det känns rätt, på något sätt. Det känns som om det är där jag hör hemma… kanske. Jag vet inte. 

Hur vet man att man är wiccan? Hur vågar man ta steget till att bli wiccan (jag hör till kristendomen)? Den som vill får gärna dela med sig av egna upplevelser, men det är självklart inget måste.

Jag har hört att wicca är en väldigt personlig religion, att man skapar sina egna ritualer och att man tror på det man tror på; att alla wiccaner inte behöver tro på exakt samma gud/gudinna/annat… stämmer det?

Om någon vänlig själ skulle vilja ta sig tid att svara på mina frågor skulle jag vara tacksam!

Welcome to the Black Parade

Annons:
BabyDragon
2018-07-27 21:35
#1

Börja här

http://wicca.nu/

Sök på internet, läs böcker. Det finns massor. Kolla artiklarna och trådarna här på sidan.

Frågan dyker upp ofta och det blir samma svar på de flesta.

Lycka till =)

Sommarek
2018-07-30 07:42
#2

Som #1 säger, läs mycket! Ju mer du vet, ju mer vet du också om det här är religionen för dig. Man brukar säga att man ska utöva wicca (alltså göra ritualer) under ett år och en dag, för då har man gått igenom hela årshjulet, firat allt högtider och haft gott om tid att känna efter om det här är där just du hör hemma.  ;)

Om du sedan känner att du hittat rätt så är steget att "våga" bli wiccan inte så dramatiskt; det är ju inget som är farligt - tvärtom skulle jag vilja säga.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
2018-07-30 12:25
#3

Sen måste man ju inte komma ut heller. Har själv levt lyckligt i "garderoben" i över 10 års tid =)

Själshjärta
2018-08-25 12:13
#4

Tack för era svar!

Welcome to the Black Parade

MouIIyo
2018-10-25 18:22
#5

Jag är helt ny till Wiccan & jag känner att det verkligen är jag. Sitter & läser på en massa nu. Det är grymt intressant!


BabyDragon
2018-10-26 09:30
#6

#5 vad roligt =)

P.s.

Wicca = Religionen, Wiccan = Utövaren.

Skrev så själv i flera år 😃

Annons:
Själshjärta
2018-10-26 18:45
#7

#5 Vad kul att läsa! 🙂

Welcome to the Black Parade

Sommarek
2018-10-29 07:41
#8

#5 Så roligt att höra. Det är många som känner att de "hittat hem" när de börjar läsa på om wicca.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

wildfire
2018-11-01 16:24
#9

#1 Vilken bra sida som förklarar Wicca så enkelt och bra 👍

#3 Många utövar sitt solitärt medan andra föredrar grupper och covens. Nu är jag inte wiccan utan shaman men kommit ut ur garderoben det har jag för många år sedan 😃däremot jobbar jag solitärt och tycker det är helt fantastiskt och det är det som är så härligt med det här vi kan välja helt själva vad som passar oss bäst.

#5 Vad härligt, önskar dig allt gott och lycka till på din wiccanska resa 👍

Tomheten
2019-01-07 00:39
#10

Jag har varit fascinerad av wicca ett tag nu men hur kommer jag vidare?  Jag vill bli ett med skogen, jag vill försvinna i en mystisk värld. Hur finner jag likasinnade där jag bor?

Sommarek
2019-01-07 12:38
#11

#10 Var bor du? Jag är regional samordnare i Pagan Federation, och vi jobbar bland annat med att underlätta för folk att träffas.  :)

Om du vill "komma vidare" (jag vet ju inte hur långt du har kommit), så rekommenderar jag att läsa på samt att prova på att fira en högtid, och sedan se hur det känns. Man säger ju att man studerar wicca en dag och ett år just för att man ska hinna känna efter om det är rätt för en själv, och för att man ska ha hunnit fira alla högtiderna i årshjulet.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Tomheten
2019-01-10 05:07
#12

#11 Jag rör mig i Stockholmsområdet. För mig är natten och mörker det centrala. Att hylla och älska naturen. Det handlar inte så mycket om att läsa böcker och följa utstakade traditioner utan det handlar om att uppleva, känna och försvinna i en alternativ värld. Att känna sig utvald helt enkelt.

Sommarek
2019-01-10 15:03
#13

Om du har Facebook kan du höra med de som driver Stockholm Pagan Pub moot, där borde du hitta någon likasinnad.

Om du inte är så mycket för traditioner och liknande så är du kanske inte så mycket wiccan som bara inspirerad av wicca? Wicca är ju trots allt en religion, och med det följer traditioner. Nu är wicca ju inte den mest strikta av religioner, men det finns ju ändå vissa ramar inom vilka man kan kalla sig wiccan, annars blir alla slags definitioner menlösa. Då kan man vara wiccan lite hur som happ, och så är det ju inte. Det är också en mysteriereligion, vilket innebär att det är genom teori och praktik man får sina upplevelser. 

Att känna sig utvald tror jag är ganska vanligt som ny wiccan, men oftast är det mindre dramatiskt än så.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: