Annons:
Etikettlitteratur-media-länktips
Läst 929 ggr
Sommarek
2018-11-19 11:24

Fler häxor/wiccaner i USA

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

The practice of witchcraft in the U.S. has rise dramatically over the past few decades, with millennials turning to astrology, tarot cards and Wicca beliefs as they turn away from Christianity and
  • Redigerat 2022-04-15 20:59 av Niklas
Annons:
BabyDragon
2018-11-21 07:19
#1

Absolut roligt, även om det låter i artikeln som att man väljer Wicca bara för att man vill gå ifrån det kristna.

Sommarek
2018-11-21 07:48
#2

#1 I USA kan det säkert vara så, tänker jag; där har kristendomen så starkt grepp om vardagslivet att till och med de som kallar sig hedningar följer kristna mönster, lustigt nog. Jag ser det hos både asatroende och wiccaner; man har liksom ett kristet tankesätt angående både gott och ont och prästerskap, för att bara nämna några.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
2018-11-21 22:00
#3

#2 Det kändes som att det genomsyrade den som skrev artikeln. Att den ville se det genom kristna ögon för att få ett grepp om det kanske? Det verkade som att om man inte tror på en religion så går man automatiskt till en annan. Som att man inte kunde ha varit eller bli Ateist innan eller efter att man lämnat det kristna.

Men de verkar ju ha en helt annan syn på ateister där också (jämfört med här).

Sommarek
2018-11-22 07:47
#4

#3 Den som skrev artikeln kan ju mycket väl vara kristen, vem vet? Om man tittar på Sverige är det ju faktiskt kristendomen som är mallen här också; kriterierna för att registrera ett trossamfund till exempel är extremt baserade på hur den kristna tron fungerar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
2018-11-23 11:21
#5

#4 ja, det är väldigt tråkigt att det är så stelbent.

Visst är kristendomen mallen även här men folk vågar åtminstone vara öppet ateister. Det är inte alltid fallet i USA.

Det kan nästan vara lite tvärt om här att det är ateism som är mallen. Man blir aldrig ifrågasatt då, (Egen upplevelse)

Sommarek
2018-11-26 14:56
#6

#5 Sant. En av grundarna av mitt coven sa alltid att här är det nästan mer konstigt att vara religiös alls, oavsett vad man tror på - det kommer liksom  i andra hand.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Jenny Holmsson
2021-05-01 17:27
#7

#0: 😀👍

Upp till toppen
Annons: