Annons:
Etikettritualer-formler-och-cirklar
Läst 863 ggr
BabyDragon
2019-03-06 10:06

Elementet jord

Då många (säkert inte alla) använder sig av elementen då och då ville jag ta upp en diskussion jag tänkt på länge.

Har hållit ritualer/cirklar sedan 08, har mediterat och funderat på elementen ofta då de för mig har en naturlig plats i allt.

Jord har hela tiden känts som en självklarhet vad det är/inkluderar.

För mig har det inkluderat jord (mylla), stenar, kristaller, geoder, lava, mm.

Har på senare tid upptäckt att det inte verkar vara vanligt att inkludera mer än mylla och kanske kristaller. För mig är det allt från det vi går på (ute) och hela vägen ner till planetens centrum.

Och så denna härliga mylla. Den innehåller ju även vatten, luft samt växtdelar som fått näring av både solen (eld) och har den eldhärjats är den extra näringsrik. Så den innehåller ju på sätt och vis alla element.

Hur ser ni på detta? Ni som använder element i er praktik 🙂

Ha det gott

Annons:
Sommarek
2019-03-06 16:04
#1

Jag tror att anledningen till att vår syn på elementen är så begränsad är att vi blivit så främmande från naturen. Vi stänger in oss från den, friserar den och vet inget om den - vi vet inte var vår mat kommer ifrån, hur vi får vårt vatten eller vad som producerar vårt syre. Därför är det lättast att tänka på jord som just mylla och inget annat. Själv tänker jag på en massa saker när jag tänker på jord inom wicca; mossa, klippa, träd, råbockar, älgar, daggmask, salt, natt, tyst, lugn, stabilitet… jag hade kunnat hålla på ett tag till, tror jag.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

BabyDragon
2019-03-06 21:20
#2

#1 allt i naturen och allt som har liv ser jag det som att de innehåller alla element, därför finns ju jord i precis allt, framför allt naturen.

Men när jag försöker tänka på jord i sin mest råaste form så blir det just stenar, lava, mineraler, mm.

NiklasTyreso
2019-03-21 18:22
#3

Den som inte är stabilt jord-ad får lätt fjärilar (elementet luft) i magen. Malört kar både en god effekt på matsmältningen jordande, samtidigt som malörten motverkar nedstämdhet (elementet luft) och ökar t o m andlig öppenhet (luft). Blodrot växer nere i jorden och är med sin adstringerande effekt bra för att stoppa en lös mage (för mkt av elementet vatten). Morot och andra rotfrukter växer i jorden och innehåller nyttiga fibrer som är bra för magen och motverkar förstoppning. Mineraler hör till elementet jord, men behövs för att i kroppen reglera bl a vätskebalansen (elementet vatten) och ämnesomsättningen ex jod i elementet luft. Svartalfer, troll och dvärgar bor i marken, bergen och stenar, i elementet jord.

Upp till toppen
Annons: