Annons:
Etikettundersökningar-quiz-kluringar
Läst 1245 ggr
Inferna
2019-04-02 19:06

Den "nya vågen" av häxor/wiccaner i populärkultur

Hejsan på er!

Jag är en användare som följt Häx- och Wiccaforumet under ett par år. Har funnit det väldigt intressant och givande, dels för att jag studerar religionsvetenskap men också för att jag kommit att finna ett personligt intresse i Häxor och Wicca. Nu skriver jag en c-uppsats om häx- och wiccainspirerad populärkultur och skulle vilja be er om en stor tjänst.  Det min c-uppsats kommer fokusera på är den nya vågen med tv-serier och vill då ha er åsikt som praktiserande Häxor och wiccaner.  Det jag valt att benämna som en ny våg är bland annat serierna Salem, American Horror Story säsong 3, Good Witch och Chilling Adventures of Sabrina.

Så min frågor är vad ni känner om ovan nämnda exempel på tv-serier, är det positivt eller negativt med populariseringen och exponeringen? Och förändras/påverkas/inspireras er egen utövning av seriernas innehåll?

Alla åsikter är av värde för min undersökning och uppskattas oändligt! Tack på förhand.

Annons:
Sommarek
2019-04-02 21:21
#1

Med risk för att låta lite gnällig nu - för jag gillar verkligen serierna överlag - men jag tror inte de gör oss några tjänster överlag. Till att börja med skiljer amerikanska serier oftast inte på wiccan/häxa, trots att sambandet dem emellan sedan länge är motbevisat. Och fast jag inte har något emot att man dramatiserar för effektens skull så tror jag att även det är en björntjänst, framför allt om man tänker på en viss lättrogenhet som finns i andra länder. Här är det nog ingen som tänker "herregud, häxorna på tv är kannibaler, då är de nog så på riktigt!", men jag kan tänka mig att det får den effekten i mer evangeliska länder. Sedan vet jag inte heller riktigt varför man inte bara kan skildra wicca så som det är, utan man måste överdriva. Livet är ju dramatiskt nog ändå.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Inferna
2019-04-16 00:35
#2

#1 Ja, jag har också uppmärksammat begreppsförvirringen i amerikanska serier vilket bitvis gör min undersökning krånglig, speciellt i frågeställningar på de amerikanska forumen.
Du tror inte serierna kan vara positiv i den bemärkelsen att det skulle kunna attrahera nya praktiserande?

Sommarek
2019-04-16 15:41
#3

#2 Jo, jag tror absolut att de kan dra till sig nya intressenter - frågan är bara hur länge de kommer stanna, om de har fått en så överdramatiserad bild av wicca. Vi är ju ganska mycket som alla andra, inte några speciellt utvalda från en gammal häxig familjetradition som bor i ett pepparkakhus och förtrollar folk hela dagarna.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

akalle
2019-05-31 20:28
#4

Man ska ju också tänka på att de flesta som gör serier om häxor/wicca är kristna och med det lägger sina kristna värderingar i manus och uttryck.

T ex ihoplandingen av att alla elaka är Satan, men Satan kan bara finns om om man är kristen eftersom han är en fallen ängel.

De behövs lite djupare kunskaper om både häxkulturen, wicca och andra paganska religioner om serierna ska upplevas som äkta.

Upp till toppen
Annons: