Samhain

Många wiccaners favorithögtid står för dörren, och trots att Mabon knappt är överstånden skymtar man redan pumpor, spindelväv och dödskallar hemma hos många hedningar. Det är dags att fira Samhain. Läs mer »
Många wiccaners favorithögtid står för dörren, och trots att Mabon knappt är överstånden skymtar man redan pumpor, spindelväv och dödskallar hemma hos många hedningar. Det är dags att fira Samhain. Läs mer »
Nu tänds eldarna! Beltane, ”den klara elden”, närmar sig, och världen som har legat under sitt vintertäcke har börjat vakna och fyllas av blommor, knoppar och djurungar. I många länder i Europa tände man förr stora eldar för att välkomna solen åter och för att ”rena” både sig själv och sin boskap efter en lång, innestängd vinter. Liksom vid Samhain är slöjan mellan världarna tunn och allt är möjligt. Läs mer »
Lughnashad är en skördefest som firas 31 Juli till 1 Augusti och är en tid för tacksamhet över det som naturen givit oss i år. En fest för den viktiga del som jordbruket haft och fortfarande har för oss. Läs mer »
Bered en säng för Gudinnan! Imbolc står för dörren. Gudinnan har återhämtat sig efter födseln, och guden är ung och nyfiken, vilket märks på att dagarna blir allt längre. Här i Sverige är det mestadels kallt och snötäckt ännu, men under snön kryper snödropparna långsamt fram, och livet vänder åter så sakteliga. Läs mer »
Det händer ganska ofta att vi får frågor här på Wicca Ifokus från studenter och liknande som skriver uppsatser om wicca och som gärna vill ha kontakt med en wiccan för att kunna ställa frågor om allt mellan himmel och jord. Detta brukar ofta vara en trevlig upplevelse för alla inblandade, men det finns ett par saker som jag tycker man ska tänka på när man ber folk lägga ner sin tid på att hjälpa en, därav denna artikel. Du som vill be om hjälp med skolarbete eller liknande, läs gärna detta först. Läs mer »
Veckans tema är rökelser. Läs mer »
Att vara med i ett coven är, och ska vara, roligt. Du får umgås med likasinnade som (förhoppningsvis) blir riktigt goda och nära vänner; du får dela fantastiska ögonblick med andra och du får vara med att utveckla både dig själv och gruppen. Men! Det som jag har märkt att många inte tänker på är att det kräver sin person. För trots att det ska vara ett nöje att vara med så får man också jobba en hel del, både innan och efter man blivit medlem. Därför tänkte jag göra en sammanställning över sådant som många inte verkar tänka på innan de börjar leta efter ett coven i hopp om att det kan vara till hjälp. Läs mer »
Ostara är högtiden vars namn det finns nästan lika många teorier om som det finns folk som firar den, men om man bortser från förvirringen över dess ursprung så har de flesta teorier det gemensamt att det handlar om en högtid som firar vårdagjämningen och allt som hör därtill. Ostara är en dag i perfekt balans; det är den längsta natten och den längsta dagen; inte helt vinter och inte heller helt vår. Läs mer »
Firande av ljusets återkomst återfinns i många kulturer och religioner. Inom wicca är Yule, eller helt enkelt jul, högtiden för god mat, familj och levande ljus. Läs mer »
Jag tillhör en grupp människor som av somliga kallas för det mindre smickrande ”asatrons satanister” – de som tjänar Loke. Häromdagen satt jag och klottrade lite i mitt block på jobbet; jag funderar på en tatuering och tecknar den överallt för att liksom vänja mig vid synen av den. ”Vad står det?” undrade kollegan och lutade sig över mig för att kika på runorna. ”’Lokagydja’”, mumlade jag, inte så högt eftersom jag redan där börjat få en föraning. ”Vad betyder det?” ”’Lokes prästinna’”. ”Men,” sade kollegan förbryllat och plirade mot mig över glasögonkanten, ”han är ju ond.” Läs mer »
Veckans tema är växter! Läs mer »