Ritual? Cirklar?
Heej, jag är ny här på forumet och är väldigt fascinerad av allt. Jag har alltid (så länge jag kan minas) viljat vara en häxa och kunna hålla på med sådant här, ha rdock aldrig lärt mig oich vet inte om jag är en häxa så har lite frågor hoppas någon kan besvara dem :)
1. hur vet man om man är en häxa? hur kan man ta reda på det?
2. vad är en ritual? vad gör det för bra? vad behöver man till den? hur gör man den?
3. vad är en cirkel? vad är den bra tillför? vad behöver man och hur gör man?
4. ser folk har skrivit inlägg om "spell" menar ni då spells som är det engelska ordet för förtrollelse? brukar folk använda dem och isf vilket sammanhang?
Är inte alls kunnig i detta ämne som ni märker ;) men Tack i förhand!
Mvh Elin😉
Här har du ett bra ställe att börja på. säger som vi sagt till många andra. Läs, läs och läs.
Finns två trådar här inne om länkar och böcker man rekommenderar.
Så börja läsa, och du kommer att känna själv om/när du är det när du pluggat på.
Rekomenderar även en wiccan på youtube kallad Charmingpixieflora.
Det finns info överallt =)
Trevlig läsning.
#1 okej, tack så mycket :)
Hej och välkommen hit! :)
1. Om man är häxa eller inte kan vara svårt att veta. Jag tycker att du ska läsa på lite om häxkonst, kanske gå med i Häxor iFokus, och först då tror jag att du märker om det är något för dig eller inte.
2. Hur en ritual ser ut beror helt på vad du vill få ut av den. Jag gör t.ex ritualer vid sabbaterna och vid fullmåne i syfte att dyrka gudarna och gudinnorna, men också för att få ett starkare band med dem. Det händer att jag sätter ihop en ritual för att rena mig eller mina verktyg och för att be gudarna välsigna dem/mig.
Vad du behöver till en ritual är väldigt individuellt, men du kan läsa mer om Altaret och tillbehör här: http://wicca.ifokus.se/articles/50acff94d3b4fd5c380003a2-altaret?discussions-1
Och en artikel om ritualer här: http://wicca.ifokus.se/articles/5006bef7d3b4fd2c4200264e-att-skriva-sin-egna-magiska-ritual?discussions-1
3. När man kastar en cirkel, så renar man platsen man utför sin ritual på (vissa kastar en cirkel vid annat arbete också, t.ex vid tarotläggning och meditation). Cirkeln kan man sedan fylla med önskad energi, och sedan släppa lös energin vid ritualens/arbetets avslut.
4. Ja, det kan man säga. En spell gör du för att uppnå något särskilt, och de kan se ut på alla möjliga sätt. Låt oss säga att du vill ha mer av något i ditt liv. Då kan du välja att arbeta med speciella färger och växter för att uppnå ditt mål. Det kan du göra genom att t.ex bränna örter i form av rökelse, eller kanske begrava en speciell sten för att sätta dina intentioner i verket.
Ett tips till dig är att kolla på www.wicca.nu men också spana in videos på youtube. Där finns massor av nyttig information (ta det med en nypa salt!) om allt möjligt inom både wicca och magi!
ville bara göra ett tillägg. det är en viss skillnad på häxa och wiccan (det finns nog en tråd här om det om jag minns rätt). du måste inte bestämma dig från början om du är det ena eller det andra eller båda, men det är bra att känna till. framförallt om du vänder dig till Häxor i fokus. där kommer du stöta på en helt annan attityd till häxkonst och vem som är häxa än du gör bland de flesta wiccaner. det viktiga då är att komma ihåg att hur bergssäkra folk än verkar vara så finns det inget rätt eller fel svar, inga entydiga bevis för det ena eller det andra, utan bara folks personliga åsikter i frågan. samla info från olika källor och tänk efter vad du själv tror.
Tack så mycket för era svar! :)

Jag hittade just en artikel på nätet, som från en akademisk utgångspunkt besvarar några av dina frågor kring ritualer och cirkelns funktion, även om den fokuserar på könsroller i wiccansk ritual. Läsvärt för fler, skulle jag tro! :) http://digitalcommons.usu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1020&context=imwjournal
#6 tack :)
Har bara en fråga? Om man inte är en häxa, alltså född till en skulle man då kunna bli en senare på annat sett genom någon trolldom eller att någon lär en? Låter kanske lite dumt men bättre att fråga :)

Jag brukar försöka att undvika häxbegreppet eftersom det är så luddigt och folk alltid tolkar in olika saker i det. Jag brukar rätt och slätt bara säga att jag är wiccan, även om vissa saker jag gör säkert går under stämpeln häxkonst. Om jag ser till Wicca och det praktiska hantverket som ingår där, ser jag personligen att det till stor del handlar om vilja. Har du en vilja att utöva Wicca så lär du dig hantverket under resans gång. Hur skicklig du blir beror förstås på driv och talang.
håller med #8. om vi utgår ifrån wicca, eftersom det här är ett wiccanskt forum, så kan alla lära sig att utöva det.
om du med "häxa" menar en person som kan utöva magi, så tror jag personligen att alla är födda med en magisk förmåga: magi är en central del av wicca och det råder i princip en konsensus inom wicca att alla som är villiga att arbeta för det kan lära sig. däremot kommer vissa på hur man använder den där förmågan spontant, ibland i väldigt unga år, medan andra behöver arbeta mer aktivt för att lära sig att använda den. en del är som naturtalanger och blir väldigt duktiga väldigt snabbt, medan andra får träna mycket och kan behöva stöd av en erfaren lärare innan det "lossnar".
vad som gäller för Häxor som inte är wiccaner råder det olika meningar om, ofta beroende på vilken sorts häxa du frågar. det finns inget bevis för vad som är rätt eller fel svar på den frågan, utan bara folks personliga åsikter. Det är precis som t ex frågan "finns gudarna?". man kan känna sig väldigt säker på sin sak, men det finns andra som är lika säkra på motsatsen och man kan till syvende och sist inte hitta några slutgiltliga, objektiva bevis eller argument för varken det ena eller det andra.
Tack så mycket #8 & #9 !