Wicca iFokus

Wicca

Etikettritualer-formler-och-cirklar
Läst 48 ggr
Turqosa
2023-01-19 22:47
0

Formler och etik?

Hej!

Jag är ganska ny inom det här med att praktisera wicca aktivt. Det har dock intresserat mig sedan jag var väldigt ung. Nu har jag en fråga angående etik kring formler.

Jag är medveten om det wiccanska rådet ”gör vad du vill så länge du inte skadar någon”. Jag vet också att kärleksformler/lovespells är flitigt debatterade just av den orsaken, eftersom dessa påverkar andras fria vilja om de inte genomförs med samtycke och även riskerar att landa fel. Ja

Jag funderar därför på det här med en vänskapsformel. Det är nämligen så att jag gärna skulle vilja stärka vänskapen mellan mig och en specifik person som jag idag inte är så nära med, men som jag gärna hade önskat att få ha en närmare vänskap med.

Skulle ni avråda mig från detta utifrån ett etiskt perspektiv, eller finns det sätt att genomföra detta på ett försvarbart sätt? Hur isåfall?

Tacksam för svar!

BabyDragon
2023-01-27 12:14
0

Du skulle ju istället kunna göra en "Attrahera vänskap"s formel. Som är mer generell och inte inriktar sig på direkta personer.

Att du kanske specificerar saker som:

Jag vill attrahera och stärka vänskap hos dem som vill vara vänner med mig. Som är snälla mot mig, som vill umgås… etc.

På så sätt blir det en mer öppen formel som öppnar även till nya vänskaper (om du skulle vilja) och de som själva har intresse av att fördjupa vänskapen med dig. För om denna person har ett intresse av det så följer den med, och har den inte ett intresse for det så finns det inget du kan göra åt det i vilket fall.

En tanke.
Med värme och omtanke