Ta hjälp av flera Gudommar
Vet att alla gör väldigt olika och tänkte dela en tanke jag har.
Har satt upp mål som jag ska nå och vill ta hjälp av två gudinnor för detta då de har olika delar av det jag vill uppnå.
Min tanke var nu, vore det att skjuta sig lite i foten att använda båda under samma ceremoni? De kanske kan arbeta jättebra tillsammans men undrar om det blir svårt för dem att ev. sända energier där den ena redan har varit och att det kan bli fel? Eller borde man jobba med först den ena, sedan den andra?
Det kanske är från fall till fall.
Hoppas att någon förstod meningen med min fråga.
Blessed be =)

Hej!
Jag tycket att det ytterst är upp till utövaren att avgöra om det är en bra idé eller inte. Precis som du skriver tänker och gör folk väldigt olika och det beror ju på hur var och en resonerar och har för system och praktiska erfarenheter. Inom Wicca kan det ju skilja väldigt mycket.
Generella frågor som jag funderar över är:
- Hur ser du på att blanda gudomar från olika panteon? (Om gudinnorna inte är från samma.)
- Har du "uppvaktat" dessa gudinnor innan? Har ni en relation som möjliggör att du kan arbeta med dem som du tänkt i ritualen eller behövs det mer förarbete?
- Har du undersökt rent mytologiskt var gudinnorna står gentemot varandra och vilken relation de har? (Om de är från samma panteon.)
- Hur har du tänkt rent praktiskt kring hur du ska inlemma dem båda i samma ritual? Vilka åkallningar, symboler etc ska du använda och hur lägger du upp det? Vilken metod ska du använda för att rikta energin? Vilken timing (tid på dygnet, årstid, månfas etc.) passar dessa gudinnor bäst?
Dessa är några saker du kan överväga för att komma fram till ett svar. Sådana punkter skulle iaf jag fundera över innan jag fattade ett beslut, men det är en intressant frågeställning som tål att tänkas på. :)
Det var alla bra frågeställningar och det hjälpte mig att besluta! Tack så mycket för dina tankar.
Tar in också att jag är relativt oerfaren när det kommer till att arbeta med specifika Gudomar, har bara gjort det en gång tidigare både till framgångsrika och smärtsamma (men behövliga) lärdomar.
Ska nog ta det ett steg i taget 🙂

Roligt att det kunde vara till lite hjälp. :) "Ett steg i taget" låter liksom alltid som en god idé, är det inte så! :D
Min spontana tanke är att det borde fungera alldeles utmärkt! Att bara använda en Gud och Gudinna under ritual är en skapad struktur för enkelhetes symmetris skull. Vet t. ex att inom Forn Sed finns det de som åkallar antal efter behov och årstid….
Det jag skulle fundera starkare på vore nog de valda Gudinnornas personligheter, precis som Ceriadwen skriver. Hur skall de fungera ihop? Ta t. ex Ceriadwen (Gudinnan här då inte skribenten ^^) och Morrighan: 2 väldigt starka och självständiga Gudinnor med egna viljor. Ingen av dem skulle jag kunna se spela andra-fiol till den andra…. Har du ett syfte för båda - eller är den ena med bara för mer ooompf?
Me. Myself & My Sims
Tanken var att de skulle ha hand om olika områden baserat på deras styrkor. Den ena är Athena en stark och självständig gudinna och ser inte henne heller som någon som skulle kunna spela andra fiol. den andra är Kwan Yin, dock inte så teretoriell.
De tillhör inte samma Pantheon men det verkar inte finnas några groll dem emellan.
Fördelen är att de kan åkallas vid samma tid.
Jag skulle aldrig blanda in olika gudinnor i varken mina ritualer eller nåt magiskt jobb. Jag känner att den gudinnan jag "umgås" med kräver ensam nog av mig, liksom fyller mitt sinne och mitt väsen totalt. Hon har också gjort gällande att Hon är antingen eller, inte både och. Men jag förstår att sånt här är personligt, alla gör som de finner bäst!
Jo det är ju en bra fråga, men jag har alltid använt en gudinna och en gud under min tid i alla ritualer även om jag inte haft en specifik gudom så har båda polariteter varit med och det går ju mycket bra. Så jag funderade på att man borde kunna göra så med två gudinnor med när tillfälle finns. Att man skulle kunna ha två gudar också om man ville, så länge de var i olika ändar av polaritet.
Blev en väldigt filosofisk fråga =)
Jag filosoferar lite så, att om jag inte vill be om hjälp av halvbekanta människor eller sådana jag mest läst om, då vill jag inte göra så med gudomligheter heller. Mina mänskliga relationer byggs väldigt sakta på, samma gäller gudomligheter. Jag skulle inte hinna bli tillräckligt bekant och förtrogen med gudomar från olika pantheon för att ens kunna be dem om hjälp. Men återigen, det är mitt lilla handikapp, den här sociala segheten…
#8 förstår hur du tänker =)
#9 :)