Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 1165 ggr
ThreeStars
0

Innehåll?

Hejsan alla härliga wiccaner!

Jag har tänkt mig att kanske skriva en bok om hur det är att vara en eklektisk, solitär wiccan. Inte som en självbiografi, utan mer som något som kan hjälpa andra, "nyblivna" wiccaner. (Kan nämna att jag funderar i så fall på att göra det till en gratis e-bok)

Vad bör jag ha med?

Bomba mig med idéer på kapitelinnehåll, rubriker och underrubriker!

JuTsu
2

Det handlar egentligen inte om vad du ska ha med, för du måste ju ha med allt som gör Wicca till Wicca, det handlar om att du måste beskriva på bra och passande sätt. Och att allt kommer i rätt ordning.

ThreeStars
0

Jo, det är ju klart, men jag menar, jag kan ju inte bara skriva "Wicca är en religion" Det hjälper ju ingen ;)

Jag tänkte mer sammanfatta det hela och så. Jag menar att man kan ju skriva ett kapitel om gudar och gudinnor, men hur djupt ska man gå innan det blir för mycket? Och vilka gudomar ska man i så fall skriva om? Det är sådana saker jag känner att jag behöver lite hjälp med.

Ceriadwen
1

Jag tycker nog att ett av problemen med nybörjarböcker är att de förenklar för mycket, vilket får många nybörjare att fastna i enkla förklaringar och föreställningar om hur deras tro och praktik ska se ut. Jag skulle hellre se mer djupgående nybörjarböcker som utmanar sökaren, problematiserar och mer diskuterar ordet "varför". De flesta böcker säger bara "så här är det och så här ska du göra". Jag tycker också att det är bra att sätta in Wicca i sitt sammanhang. Även om du vill skriva om solitär, eklektisk Wicca kan det nog vara bra att i boken jämföra den med traditionell Wicca så att läsaren får en förståelse för hur religionen har utvecklats. Läsaren kan då också lättare avgöra vilken form av Wicca hen vill utöva.

Bara Anna
0

Bra iniativ! Något jag tänkt på själv men aldrig fått ändan ur….

För mig har det alltid varit viktigt att fokusera på det praktiska mer än teori och historia. Alldeles för många gånger har jag sett de allra nyaste sökarna krokna för att  de blivit överväldigade av allt för komplicerade ritualer etc (MÅSTE jag verkligen ha en bägare/athame/salvia rökelse/rosa ljus för att det skall fungera etc?!?!?!). Så många enkla övningar!!!!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Ceriadwen
0

Ja, teori och praktik är ju verkligen två sidor av samma mynt. Som du säger, Anna, ska man kanske börja lite mindre men inte för det låta bli att förankra handlingarna i teorin. Men ja, det är just detta som är böckernas handikapp; att inte gradvis kunna matcha förståelse med handling, utan att på ett begränsat antal sidor behöva ge sökaren vad hen behöver för att skapa sig sin egen praxis som solitär. Kritik som ofta riktas mot nybörjarböcker är att de gör sökaren beroende av boken i stället för att göra sökaren självständig.

ThreeStars
1

#3 Ja, och det är det misstaget jag inte vill göra.

#4 Sant!

#5 Ja, det är lite det jag skulle vilja uppnå. Öppna en diskussion med läsaren och försöka få hen att tänka själv.