Begravnings cermoni
Hej, jag är relativt ny här och mår dåligt just nu för min råtta har gått bort.. Jag undrar om det finns någon fin cermoni för begravningar inom wicca..Har sökt lite men hittar ingenting. Skulle kännas lite bättre om man kunde göra någonting fint för honom. Glad för länkar eller tips.
mvh Veronica
Beklagar din sorg.
Som wiccaner så tror de flesta på incarnation och att döden är ett steg till ett ställe där själen vilar och sedan går vidare till nästa liv. En liten tröst i all sorg.
Du kan göra en ritual i stort sett hur liten eller stor du vill. Hittade en fin här http://www.oocities.org/stormwng/pet_loss.html
Det rör dock mer djurets själ mer än själva begravningen. Gör gärna en egen ritual så den är mer personlig för bandet mellan dig och ditt djur. Be gudinnan att hen får en fin övergång till andra sidan.
Hoppas att det hjälper något.
Jag beklagar sorgen. 😕
Som #1 säger tycker jag absolut att du ska göra din egen ritual, det finns ju inga som är huggna i sten. Man kan välja att slå en cirkel någonstans som din vän tyckte om, eller hade tyckt om om han hade sett platsen; ha med saker eller mat som han gillade; fylla platsen med vita blommor och ljus (vitt kan stå både för död och återfödelse) bara för att nämna några exempel. Hur du än gör kommer det att bli en fin ritual. ❤️
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Tack så mycket båda två, vi ska ut i skogen och så ska jag göra en egen ritual, med inspiration från er, jag känner på mig att den kommer bli jättefin och rocksteady kmr uppskatta detta. Saknar honom, men vi syns igen :) tack ni underbara