Wicca iFokus

Wicca

Etiketterritualer-formler-och-cirklarartiklar
Läst 2859 ggr
wipe
2013-08-19 17:02
0

Vad har ni haft för upplevelser?

Som frågan lyder. Vad har du haft för upplevelser när du utfört magi?

Bra eller dåliga erfarenheter. Har något inträffat i samband med magiskt utförande, etc. Detta kan också kanske vara en liten varning till dom som är nya och tar detta med magi som en lek.

Det var ca 10 år sedan jag själv höll på aktivt med magi. Jag skulle nog kunna kalla mig till viss del för agnostiker då jag inte sväljer allt med hull och hår, jag är lite kluven till om det finns någon specifik gud, gudinna eller om det bara är samverkande krafter. Det som hände var lite olustigt och skrämmande på sitt sätt. Men min tro har aldrig försvunnit utan har alltid funnits där. Jag tror som sagt var  kanske inte på specifika gudar utan mer som att det finns krafter som man skulle kunna kalla gudinna och gud, motpoler eller samverkande…..

Men under min aktiva period som varade närmare 10 år också så höll jag på med Tarot och olika magiska övningar, jag höll aldrig på med magi "bara för att", utan det fanns alltid någon riktig orsak (kärlek, ekonomi, etc) ja vardagliga problem som kan uppstå.

Men jag upplevde också märkliga saker under min aktiva period och det är poängen med denna tråd. Samtidigt så kan det vara en varning till andra att man inte ska leka med krafter eller släppa lös dom utan att tänka sig för.

Vid ett tillfälle mitt i natten så trillade en trästaty av en örn ner från bokhyllan. Vid ett annat tillfälle så slogs en vas med blommor omkull mitt i natten och någon annan gång så trillade ett fotografi ner. Det fanns ingen logisk förklaring till dessa fenomen som jag kunnat hitta.

Jag har haft flera förnimmelser om att inte vara ensam. Man bara "känner" att någon finns där eller att någon stirrar på dig. Konstiga ljud har dykt upp. Alla dessa saker har skett på kvällar/nätter. Kan ha sin orsak till att allt blir lugnare och man kanske blir mer känslig. Samt flera andra småsaker har uppmärksmmats.

Den sista ritualen eller det magiska utförandet blev en varningssignal för mig. Om det beror på mig/magi eller bara olyckliga omständigheter vet jag inte. Men vi kan benämna den andra personen vid namn X och jag tänker skynda på händelseförloppet genom att inte gå in på allt för mycket detaljer.

X var vid den tidpunkten också mycket intresserad av magi, tarot, och ockultism precis som jag. Senare i livet så gick vi skilda vägar, dock så hade X lite koll på mig genom vissa bekanta.
Mitt liv gick vidare och jag träffade kvinnan i mitt liv (gift sedan 6 år tillbaks).
Helt plötsligt så började mitt liv gå snett på alla punkter. Bilen började krångla, det blev lite jobb på firman, ekonomiska problem, vänner som svek, etc. Det var ingen hejd på alla problem som helt plötsligt seglade upp. Även min nuvarande fru såg att detta inte var normalt. Allt kom samtidigt och det var ingen måtta på allt elände.

Jag bara "visste" att det var X som låg bakom detta av någon anledning. Svartsjuka, avundsjuka? Ingen aning, men jag bara visste…
Jag förberedde mig för en kraftfull skyddsritual. Jag grävde ner min Athame på ett speciellt ställe för att ladda den med kraft. Jag gick till ett annat speciell ställe för att själv samla kraft och be till gudar/krafter om hjälp.
Därefter gick jag hem och utförde en form av skyddsritual. Min nuvarande fru var också med som passiv åskådare. Hon tror inte på denna typ av magi (eller det är inte hennes grej), men har stor respekt för den.

Sagt och gjort. Efter min ritual där jag både ber om skydd och straff åt den som ville mig och min fru illa så dröjde det inte så länge (kommer inte ihåg exakt tidsmässigt), innan saker och ting började ordna upp sig sakta men säkert. Firman började gå bra igen, felen på bilen upphörde, ekonomin blev bättre igen, mm.

Jag fick ett sms lite mer två veckor efter där X berättar att X pappa har avlidit helt oväntat i hjärtinfarkt.

Det fick mig att tänka efter…….

• Redigerat 2022-04-15 21:04 av Niklas
BabyDragon
2013-08-19 17:41
0

Hej wipe

Det var då ordentligt vad det hände. Beklagar att det blev en så svår tid.

Har bara varit praktiserande i ett par år. Men det har hänt ett par saker, dock inte i samma nivå som detta.

Tänkte göra en regressions Meditation där man skulle kunna gå tillbaka till tidigare liv. Detta var mycket tidigt i min utveckling och det fanns en del tankar på att det var att ta sig vatten över huvudet. Men jag gjorde det ändå. 

Det gick ut på att man skulle bygga upp en plats i sitt inre med vägar åt olika håll som ledde till olika liv. Jag gick längs den ena vägen och fann mig vid en vit trägrind i en lummig grönska. Började öppna grinden när jag känner en enorm örfil mot kinden. Den gör mig alldeles snurrig och rädd. Försöker vakna upp men det går inte. Tar mig med stor med stor möda tillbaka till den första platsen och kunde först då vakna.

Kanske inte låter så farligt men det var inte så trevligt när man var där. Har inte vågat göra om det.

wipe
2013-08-19 17:57
0

#1 Tack BabyDragon,

Tanken är inte att försöka bräcka varandra utan mer dela erfarenheter till varandra på den magiska/andliga vägen, och kanske kan det bli en tankeställare till en del.
Din upplevelse var inte dålig på något sätt. Har inte haft en sådan själv.

BabyDragon
2013-08-19 18:07
1

Menade inte så heller. 😉 Svårt att visa vad man menar genom texten ibland.

scheindel
2013-08-19 18:25
0

jag har faktiskt bara haft positiva erfarenheter.

wipe
2013-08-19 19:08
0

#4 Skriv självklart om positiva upplevelser också. Allt är av intresse.

fridelfina
2013-08-20 23:05
0

Min reflektion så sent på kvällen (borde lagt mig för länge sen så det blir mycket kort nu) är att straffa någon genom magi är något jag inte skulle göra. Det enda jag skulle göra (och har gjort) är att skydda mig själv (och min familj) från den som gör ont och se till att den inte kan "nå familjen längre".

Isira
2013-10-20 20:55
0

Att saker flyttar sig, åker i golvet och annat sånt, tjaa så har det alltid varit hemma från och till så länge jag minns. I familjen har vi väl alltid dragit till oss sånt. När någon i familjen varit ute på fel väg (när saker kunde gå illa) har det ibland blivit större händelser dock. När jag testade lägga skydd för hemmet på ett tag sen fick jag en stark reaktion dock, inte direkt men någon månad efter. Något som bankade längs väggarna på utsidan av lägenheten väldigt argt, ifrån grannens håll och sen ifrån trappuppgången, ytterdörr och skåp skaka. Mysigt sådär mitt i natten :P Men sen har det inte varit mer. Har inte helt skapat mig en uppfattning av vad som hände än :/ Vet inte om detta faller inom det du menade.

ThreeStars
2013-10-20 23:21
4

Har inte direkt varit med om något negativt, då jag från början lärde mig att jag borde lära mig om ämnet innan jag gör något 🙂

Vid september fullmåne utförde jag en ritual speciellt inriktat för vårt boende. Vår dåvarande bostad ska inom en snar framtid rivas, så vi kunde bara bo där till den sista september. Problemet var att vi hade inte hittat en bostad. Jag bad en bön, offrade. Jag tände sedan ett ljus jag gjort och fokuserade hela tiden på hur våra problem försvinner, och hur vi får ett fint hus ute på landet som vi stormtrivs i.

Kan säga nu att vi bor i ett hus ute på landet som vi mer än stormtrivs i 😉

En annan positiv sak jag upplevt var faktiskt igår. I förrgår hade jag så ofantligt ont i ryggen. Hade ingen aning om varför. Då la jag min fina lilla malakit-sten på ryggen (sover annars på magen) och så somnade jag. När jag vaknade låg jag på den, och jag hade inte alls ont någonstans 👍

lollolovee
2013-10-26 17:19
1

En negativ sak jag vart med om är när jag en gång hälsade på ett träd i skogen. ( ganska främmande skog, inte hos mig) det var mulet ut, och det första trädet sa åt mig var - gå hem, gå hem nu, det här är ingen bra plats att stanna på just nu. Jag gjorde som det sade, och strax efter jag kommit hem började det stört regna och blixtra. Inte kanske så negativt, men det var lite kusligt, då det var då precis när jag hade börjat med häxkonster :)

LinaLj
2013-10-27 14:18
3

Jag tycker att jag har haft så enormt mycket upplevelser under alla de år jag har praktiserat magi i olika former. Det finns upplevelser som jag har upplevt som positiva och sådana som jag upplevt som negativa. Men jag tror att mycket har att göra med hur man definierar positivt och negativt och vad man lägger för värde i det.

Som exempel kan jag ta något som hände när jag var väldigt ny inom magins värld. Jag vet inte om det är så för alla men för mig var det så att när jag väl började med magi så blev jag ganska plötsligt mycket mer känslig för energier. Jag arbetade på min c-uppsats om runstenar och var ute och skulle inventera de båda runstenarna vid källby hallar. Den första var inga problem med men när jag klev in i skuggan av den andra så kom en känsla av panik över mig och jag kände mig kall och livrädd. Det kändes väldigt hotfullt. 

Det var för mig en negativ upplevelse och ny som jag var så tog jag et snabbt steg ut i solen och känslan försvann. Jag gjorde min inventering och försvann snabbt därifrån. Idag hade jag förmodligen handlat helt annorlunda och försökt gå till botten med var känslan kom ifrån och varför den fanns där. Kanske hade det lett till en bättre förståelse eller till en möjlighet att lära sig något nytt. Det i sin tur kanske kunde ändra en negativ upplevelse till något positivt. Så om jag hade stannat och utforskat saken så kanske jag hade haft ett positivt minne av den dagen istället.