Vilka fler böcker (svenska)
Jag har nu läst ut boken Wicca för tredje gången (den svenska versionen av Scotts bok) och söker nu andra böcker att läsa.
Jag är helt övertygad om att detta är en religon som passar mig väldigt bra och vill därför läsa mer.
Snälla, länka gärna upp bra böcker på svenska som man "bör" läsa.
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
Jag är kanske både elak och krass här, men i ärlighetens namn så finns det faktiskt inte fler böcker på svenska…! Inte som är värda att läsa i alla fall och som handlar bara om Wicca. Jennifer Hun's bok finns. Men det är inte en speciellt bra bok i sig och översättningen är typ urkass. Det finns en hel del böcker (utan att jag kan namnen i huvudet rakt av) på svenska som handlar om magi generellt och/eller om spådomskonst etc. Men du frågade ju efter böcker om wicca. Mitt tips är att utamana dig själv och lära dig bättre engelska, eller lita på den kunskap du har och börja läsa på engelska! Där finns bla Cunninghams andra bok om solitära wiccaner. Du kan också ditta i länklistan här ovan för tips på bra svenska och engelska sidor om wicca.
Me. Myself & My Sims
jag får nog säga att jag håller med #1 på det stora hela.
iofs har jag inte läst Hunt's bok själv och jag har hört både positivt och negativt om den, men så vitt jag vet finns det inga andra på svenska och att bara läsa de 2 böckerna är inte tillräckligt för att få en någorlunda komplett bild av wicca. de är helt enkelt för ytliga och ger bara en övergripande introduktion.
jag tycker absolut att du bör försöka dig på att läsa litteraturen som finns på engelska istället för att bara läsa cunninghams och hunts svenska. det är ju inte bara när det gäller wicca som det svenska utbudet är väldigt begränsat. du kan alltid få mycket bättre tillgång till information om du även läser engelska så även om det känns besvärligt i början så är det en bra investering för framtiden att träna på det. man lär sig och vänjer sig ganska snabbt och när man väl gjort det är det inte jobbigare än att läsa på svenska.
Det va synd att det inte fanns några fler svenska böcker, får nog skippa att läsa mer då. synd då ja äntligen börja kunna läsa riktigt för att vara en gravt dyslexier. Därför är engelska böcker ganska så uteslutna.
# 3 ja, det är klart att då är det kanske inte riktigt lika enkelt. det finns ju en del hemsidor på svenska, så där kan du ju hitta lite mer information. så finns ju youtube också. det är ju väldigt bra om man tycker det är jobbigt att läsa.
Detta ämne om just wicca, (kan la dra ett längre sträck å skriva shaman, häxa, osv kansek de finns fler böcker) va väldigt intressant och det gjorde att ja verkligen ville fortsätta läsa även när det tog imot plus just den boken va väldigt bra översatt (lättläst utan krångliga/långa ord)
Var bor du? (Du behöver inte svara). Bor du relativt vettigt till så finns det flera pubmoots/möten att gå på. Där kan du möta andra likasinnade att prata med och på så sätt få till dig kunskapen! Ja, du kan kanske tom hitta ett coven att gå med i!
Me. Myself & My Sims
Ge inte upp "bara" för att det inte finns böcker att tillgå! Kolla på forum, som här, och ta reda på om det finns folk du kan träffa och prata med istället. Det suger att det finns så lite att tillgå på svenska, men det finns ju andra sätt att lära sig, som väl är. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Har kollat runt om kring men ingen har samma religon tyvärr… Men de e la fortsätta att försöka läsa här.
Det finns inga pubmoot nära dig? http://www.wiccainfo.se/wiccan/moot.html
Tyvärr inte, kan inte säga att det gör det. Men tack för länken!
Det går ju att starta eget moot om du orkar?
Det gjorde jag efter att ha varit deltagare på mootet i Göteborg och Stockholm. Nu leder jag ett moot i Uppsala.
Jag har inte kunskapen för att fixa det, har inte konverterat till Wicca helt å hållet då ja inte anser att jag har tillräkligt med kunskap.
Du behöver ingen kunskap för att starta ett moot; bara en plats. ;) Du behöver ju inte ens kalla det för ett wicca-moot, bara ett för hedningar i allmänhet.
Jepp, om du måste vänta till det att du kan tillräckligt om wicca så lär du aldrig komma längre än till böcker. En kick i baken bara! :)
Lycka till!
Jo kanske men har en del psykiska sjukdommar som gör det väldigt svårt för mig att starta upp något sånt här, tanken har slagit mig.
Ah, på så sätt.
Då önskar jag dig lycka till ändå :)
Det går i alla fall. Jag har själv ångest och social fobi, men är med på att fixa moot här nere i Skåne. :) Med det inte sagt att alla inte är olika, men man behöver ju egentligen inte kunna eller orka så mycket för att fixa t.ex. en grupp på Facebook och dra ihop ett gäng likasinnade. ;)