Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 1368 ggr
Burningsoul
1

Magi inom elementen.

Nu vet jag inte om jag hamnat i rätt kategori, men tänkte fråga lite om elementmagi.

Ni som är duktiga inom elementmagi, vad innebär det? Vad kan man göra inom dessa olika element?

Vad har ni gjort för något inom dessa?

Tacksam för svar!

Bara Anna
2

Inte för att göra dig besviken, men jag tror egentligen inte att folk gör särskilt spektakulära saker rent magiskt faktiskt. Utan elementen används nog mest som "stöttepelare" (Oj! Vilket dåligt valt ord, men är för morgontrött…). Men lite exempel kanske:

Eld= Ljusmagi. Helt klart den valigaste formen av magi tror jag. Du ristar din önskan på ett ljus. När ljuset brunnit ner så har förhoppningsvis också önskan slagit in

Vatten = Olika dekokter av olika slag. Divination/Spådom

Luft = Chants, att använda sig av "rytmiska ramsor" för att sätta sig i trans och på så sätt närma sig det Gudomliga lite.

Jord = Att begrava något. Används både för att rena och för att förvisa dåliga energier

Andra har säkert mer fantasi än vad jag har och kan komma på bättre saker än vad jag kan just nu *Gäsp*

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

BabyDragon
2

Har precis läst en bok av Scott Cunningham om elementmagi. Den heter "Earth power" om du skulle vilja läsa den. Rekommenderas då det finns så mycket tips i den.

Det Anna räknat upp är jättebra =)

Du kan i princip rista saker till alla element. På stranden där en våg sedan sköljer över den för att använda vatten. Rista på ett löv och sätt den i ett träd för att använda luften. I jord för att använda jord och på ljus som anna redan sagt.

Vatten, eld och lummiga träd samt himlen kan användas för att fjärrskåda eller divination.

Använd dig av vindens fyra riktningar i ritual för att få lite mer ompf.

Man använder sig av alla element i ritualer. därför kan det vara bra att ha fördjupat sin relation med dessa genom att spendera tid att vara med dem och tänka på dem, hur de beter sig och vad de innebär. Gå ut en blåsig dag, en regnig dag. En varm dag osv. Se dem var för sig och hur de samverkar tillsammans hela tiden. Så att när du kallar på dem vet du vad de är och de vet vem du är 🙂

Ceriadwen
3

Jag håller med i tidigare svar. En lite annan vinkel är också att man kan använda elementen i sin självutveckling, för att bedöma om man är på rätt spår: Luft - Har jag förmåga att tänka logiskt och rationellt där det behövs, och inte ryckas med helt av mina känslor? Är jag öppen för inspiration och nya tankar och idéer? Kan jag hålla huvudet kallt? Eld - Vågar jag uttrycka mina åsikter, stå upp för mig själv och det jag tror på? Kan jag ge mig hän och vara passionerad? Kan jag uttrycka ilska på ett konstruktivt sätt? Vatten - Hur är mitt känsloliv? Drunknar jag i mina känslor eller berikar de mitt liv? Har jag empati, medkänsla med andra? Jord - Är min hälsa god eller behöver mina vanor förbättras? Är jag stabil nog att kunna erbjuda trygghet även åt andra? Har jag en positiv syn på min kropp? Ja, liknande frågor kan man ställa sig själv. :)

Burningsoul
0

Oh, tack så mycket allihopa för att ni förklarade detta för mig! Det har hjälp mig väldigt mycket. Nu har jag lite mer info hjärnan!