Wicca iFokus

Wicca

Etiketthögtider
Läst 3015 ggr
Bara Anna
2014-01-24 22:07
3

Imbolc 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imbolc/Brigidh/Disafton (Vad vi än väljer att kalla det) närmar sig med stormsteg. Hur tänker ni fira? Skall ni fira alls?

Själv så skall jag medvetet hålla det på en riktigt låg nivå i år. Dels för att jag skall se till att det verkligen blir av. Men också för att jag har nog att göra med att bli mer och mer gravid (Bf 10 mars). Planen är nog att:

1) Köpa en vit altarduk (jag är fånigt förtjust i krossat sammet) och dessutom se om jag kan hitta röda och/eller svarta ljust att dekorera med som representant för Brigid

2) Skall köpa ett ljus-makar kit (bivax) om jag hittar och rulla mina egna Bivaxljus som jag runt Imbolc tänder för en stilla mysig stund.

http://paganwiccan.about.com/od/imbolcfebruary2/a/AllAbout_Imbolc.htm

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

iMrtin
2014-01-24 22:14
0

För mig är det en dag som alla andra. Jag kommer troligen att läsa bibeln.

BabyDragon
2014-01-25 13:17
2

Det är en av mina favoriter. Ska rensa ut allt gammalt både mentalt och fysiskt och sedan fira solens återkomst med en liten ljusritual =)

[Mhm]
2014-01-26 17:34
2

Samma som #2

Ska kännas så skönt att äntligen få säga hej till våren och ljusare dagar!

ThreeStars
2014-01-26 17:59
1

För mig blir det nog bara Meditation i lugn och ro, omringad av ljus :)

Bara Anna
2014-01-26 18:14
4

På väg till affären bara för en liten stund sedan så reflekterade jag lite kring årstiden som sådan. Imbolc betyder ju "Ny mjölk" och kommer utav att fåren började lamma kring denna tidpunkt förr i tiden på de brittiska öarna. Det händer inte här i Norden vad jag vet? Möjligen i Skåne?????? Många pratar om Imbolc som början på våren, men där jag bor just nu brukar snön fortfarande ligga djup och de enda ställen du ser snödroppar är antignen i krukor i affären eller möjligen i en rabatt i söderläge om du har riktigt tur och det har varit en snöfattig vinter. Men på min vandring mot affären, bara några minusgrader så tittade jag upp mot himlen och såg två starkt lysande stjärnor och kände så djupt rotat inom mig deras löfte om, inte vår, men ändå vår-vinter! Jag brukar säga att jag kan börja känna doften av vår någon gång i mitt februari/mars. Det var dock inte detta jag kände innerst i märgen ikväll - utan snarare kyla, mörker, vila - med en liten nypa av löfte om värme, ljus och pånyttfödelse. Bara det där lilla, lilla löftet. Ingen fakta, bara en liten antydan.Det är det jag kommer att ta fasta på i mina förberedelser och firande av Imbolc i år. Löftet.

Me. Myself & My Sims

BabyDragon
2014-01-26 19:53
2

Har också reflekterat över att det inte alltid passar in i vår säsongstid. Men det brukar kännas rätt ändå. Kring Imbolc brukar jag känna något mullra och röra sig under snön och jorden. Som om jorden känner solens allt större närvaro i sin slummer och så sakta börjar sätta sig i språngposition för att hinna med vårens sprintlopp 🙂

Ceriadwen
2014-01-26 20:02
4

För mig är Imbolc löftet om våren som ska komma, och man börjar förbereda sig inför att komma ut och vara mer aktiv i världen igen. :)

Fjäll1291
2014-01-30 10:26
1

Träffa en god vän och laga våfflor :)

Sommarek
2014-01-31 09:01
3

Fira med mitt coven.  :)

Och jo, faktiskt - även om de är dolda under snö just nu, så har vi snödroppar i trädgården.   😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

scheindel
2014-01-31 09:24
4

#1 Imbolc infaller på samma dag som kyndelsmässodagen. är det verkligen en dag som alla andra för dig som är en så trogen bibelläsare? eller har du inte ens brytt dig om att sätta dig in i vad och när Imbolc är i din iver att berätta om ditt bibelläsande?

Silent_Hill
2014-02-01 15:52
1

Det blir nog ett väldigt stillsamt firande här eftersom jag är gravid och mår väl inte allt för bra just nu 🤢🤮Så mycket ljus kommer det vara här och Meditation.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

Bara Anna
2014-02-01 17:23
0

#11 Ta hand om dig och se till att tanka sol så mycket du bara kan. Jorda och låt din kropp göra resten!

Me. Myself & My Sims

contrast
2014-02-01 17:24
1

Det blir en heldag för mig med avbrott, först tänker jag storstäda och rena sovrummet, sen ska jag ta en lååång dusch med tvättnötstvål med ros och en rosmarinskrubb, sen måste vi iväg och titta på en konsert, sen efter det ska jag göra en mysritual, äta majsbröd med lingon som jag bakade idag, bränna rökelse och bara avslappningsmeditera lite..

Jag ser hela dagen som ett långt vardagsfirande, en liten baktanke bakom alla val av mat, kläder, boosta allt med lite extra energi och intention.. enkelt men det känns :)

Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten

Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs