Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 1287 ggr
AngelicFriend
2

Wicca frågor.

Hej jag har vetat lite om Wiccor i några månader och jag är nybörjare med ritualer & speller. Men här kommer frågorna! 😉

1. Kan man hamna i himlen även om man är wicca 

inget illa menat, nyfiken :)

2. Om man är wicca vilken gud har man?

3. Kan man va både ex. kristen och vara med i wiccans religion?

4. Vad gör wiccor förnågot?

Tacksam för svar.

Heej

scheindel
2

du kan hitta svar på de flesta av dina frågor om wicca på wicca.nu

gällande fråga 1 så tror wiccaner som regel inte på himlen, så frågan är inte relevant från ett wiccanskt perspektiv; man kan inte komma till ett ställe som inte finns.

2. man brukar säga att man inom wicca har en gud och en gudinna, men vilka det är varierar. det är också många wiccaner som tror på många olika gudar och gudinnor.

3. om man kan vara både kristen och wiccan är något som debatteras en del. wiccaner är som regel accepterande inför olika religiösa uppfattningar, men många tolkar kristendomen på ett sådant sätt att kristendomen inte går att kombinera med andra religioner och om man ser det på det sättet, kan man inte vara både wiccan och kristen. om man kan vara wiccan och kristen samtidigt beror alltså på vem du frågar.

fråga 4 får du bäst svar på i länken ovan.

AngelicFriend
0

Tack! :)

Heej

Sommarek
1

…och så är vi wiccaner, inte wiccor.  En wiccan, flera wiccaner.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

AngelicFriend
0

Jasså, oj ursäkta. 😃 Men en fråga jag glömde skriva! Behöver man åldergräns?

Heej

scheindel
0

det finns ingen åldersgräns för att lära sig om wicca och utöva på egen hand eller tillsammans med likasinnade. däremot har många etablerade coven ofta en 18-årsgräns för medlemmar.

AngelicFriend
0

Okej! :) Kan man va Wicca utan coven?

Heej

scheindel
0

ja. det brukar kallas solitär wiccan.

AngelicFriend
0

Okej tack för dina svar! 😃

Heej

Bara Anna
3

Skall väl tilläggas att ALLA seriösa etablerade coven i Sverige har 18-årsgräns! Om du i ditt sökande snubblar över någon som erbjuder något annat så skall du springa därifrån så fort benen bär dig….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

scheindel
0

bra #9 att du förtydligade. jag var ganska luddig ser jag nu :)

Bara Anna
1

#10 Jag vet iofs inte om det finns några oseriösa grupper kvar längre, men jag vet att det har funnits tidigare och iom att TS är så pass ung kändes det extra viktigt att trycka på det….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

scheindel
0

#11 det kan ju alltid dyka upp nya så det är lika bra att vara tydlig.