Wicca iFokus

Wicca

Etikettritualer-formler-och-cirklar
Läst 3635 ggr
AngelicFriend
2014-02-28 21:53
2

5 Elementen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lär man sig om detta 5 elementen? Hur fungerar de 5 elementen?

Heej

Bara Anna
2014-02-28 22:08
5

Du behöver nog specificera dig lite mer för att kunna få riktigt bra och tydliga svar… :-)

-Vad vill du lära dig om de 5 elementen?

-Vad menar du med "hur fungerar" de 5 elementen?

Generellt kan man dock säga är att bästa sättet att lära känna de 5 elementen är att vara ute i dem:

1. Gå ut en riktigt blåsig dag och känn viden rufsa i ditt hår
  2. Sitt vid en varm brasa och känn dess flammor värma din hud. Gå ut i solen och känn dess strålar. Framför allt nu då när solen blir starkare för varje dag!
  3. Sök dig till vatten. Vila vid havet, hoppa i vattenpölar, lek i bäckarna, bada näck i  sjöarna…
  4. Smutsa ner dina händer. Gräv i jorden, gå ut i skogen!
  5. Lär dig meditera. Lyssna på din inre röst för att komma kontakt med anden!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

scheindel
2014-02-28 22:37
2

eftersom jag skrev om elementen i min blogg för inte så längesen så länkar jag till dem istället för att sitta och författa ett nytt svar här (och hoppas på att ingen stör sig på att jag länkar till min egna blog):

Elementen

Luft

Eld

Vatten

Jord

Tuva-Lena
2014-03-06 15:30
2

De 5 elementen samspelar med varandra och är vad hela tillvaron byggs upp av. För att balansen i tillvaron/naturen/universum skall upprätthållas så krävs det att de fem elementen är i balans med varandra. Lite som ekologi om du vet vad det innebär. :) Tänk bara på din egen kropp. Där ingår alla fem elementen i ett fantastiskt samspel för att du skall få liv. Glad

(Inom kinesisk medicin t ex, så utgår man också från fem olika element, som när de är i balans med varandra gör att vi håller oss friska. Fast där väljer man trä och metall istället för våra element "jord" och "ande".)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."