Wicca iFokus

Wicca

Etikettnaturen
Läst 6768 ggr
Emmyjane
2013-10-14 22:21
2

Månen.

vilken relation har ni till månen?

Jag fick ett behov av att prata med månen i dag på månens dag.

Det är en växande måne har jag förstått, i en app jag har står det att det är en kullrig måne vad det nu betyder.

en text kom till mig när jag filosoferade.

Måne lysande väx i mig.

måneväxande lys i mig.

Ceriadwen
2013-10-15 20:40
0

Själv har jag nog aldrig känt något behov av att tilltala månen i sig, men jag förknippar den starkt med Gudinnan. Därför kan det hända att jag vänder mig till månen när jag vill kommunicera med Henne. Jag har faktiskt aldrig stött på begreppet "kullrig måne". Enligt en googlesökning kallas den det när den är 75 % full.

scheindel
2013-10-17 23:32
5

för mig är månen en viktig symbol för gudinnan, framförallt modergudinnan. precis som Ceriadwen händer det att jag vänder mig till månen när jag vill kommunicera med henne. att se månen funkar som en påminnelse om att hon finns med mig och när jag ser månen brukar jag skicka en hälsning, tacksägelse eller bön till gudinnan. på det sättet har månen en ganska viktig roll i mitt vardagliga utövande. eftersom jag har svårt att komma ihåg saker utan påminnelser bidrar månen till att jag har en någorlunda regelbunden "kontakt" med gudinnan.

jag brukar också känna trygghet och lugn när jag ser månen och jag antar att det är just för att den är så starkt förknippad med modergudinnan för mig. när jag ser månen känner jag att allt är ok, för hon finns där och tar hand om mig om jag behöver det.

BabyDragon
2013-10-19 10:43
1

Månen är Väldigt viktig för mig. Själv ser jag jorden som uttryck för gudinnans kropp och månen hennes själ. Jag känner mig alltid full av hopp och trygg när jag ser den och jag inkluderar den varje gång i mina ritualer som ett slaggs förbindelsepunkt för gudinnan på samma sätt som jag använder solen för Guden. Men månen kommer alltid att vara mig väldigt kär och speciell ❤️

ThreeStars
2013-10-20 23:09
0

Jag brukar se på månen som Gudinnan i fysisk form, och därför solen som Guden i fysisk form. Alltså, månen är en del utav Gudinnan, vilket gör att jag alltid vänder mig mot månen och talar till den i mina ritualer.🌛

Tuva-Lena
2013-11-06 01:02
6

Så vackert ni beskriver månen! ❤️ Jag är ganska ny inom häxkonsten över huvud taget, men det var nog mitt intresse och min dragning till månen som fick mig att förstå att även jag var "kallad"..

Månen betyder oerhört mycket för mig, inte minst som vägledare här ute på landet där det är kolsvart på kvällarna. Har jag månen som följeslagare så känner jag mig trygg oavsett var jag går. Redan som barn smög jag mig upp på nätterna då det var fullmåne och "pratade" med den när ingen annan förstod, så månen, gudinnan, har varit min trogna livskamrat i alla tider!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

BabyDragon
2013-11-06 10:38
0

#5 vad roligt. Jag gjorde likadant när jag var liten 🙂

Tuva-Lena
2013-11-08 09:25
0

#6 Ja jag kände så jag också när jag läste ditt inlägg, att då är jag väl inte så "knäpp" ändå då..😉 Att ha någon som lyssnar när man är barn, om saker som kanske inte alltid ligger på barn's agenda är viktigt för en liten "pjuklarv".🙂Man förväntas ju inte tänka på "vuxna saker" i den åldern.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

BabyDragon
2013-11-08 11:59
0

Ja den finns alltid där och lyssnar när man behöver det. även som vuxen 😉

Nirvana_Ophelia
2013-11-24 20:58
0

Jag älskar månen, speciellt en fullmåne, då börjar det hända saker inom mig.;) Jag tror månen är Diana, månen och jaktens gudinna. Och månen är en kvinna, en kall och svår älskarinna, och det är problemfyllt att älska henne. The moons a harsh mistress…enligt kineserna är mångudinnan Chang-e, som kom ner till jorden som ung kvinna, som fick gifta sig med en ung man för att hon förstört en vas i templet. I måntemplet. Hon kan ge dig önskningar, på månfestivalen, i Kina, då hon kommer ner till jorden. Månen är en kinesisk kvinna, i en månträdgård. Månen är gudinnan, och ljuset. Mystik, magi och spöklik. Häxkonst är naturlig för mig, då jag både är synsk, och har varit varg i en dröm, och sett spöken och kan kontakta älvor (har fungerat bara en gång) och sedan har sett personer i drömmar som jag sedan sett i verkliga livet, utan att veta att de finns före drömmen. Jag älskar spökhistorier och övergivna spökhus och hemsökta slott, gravkyrkogårdara, vampyrer och annat…älvor är fantastiskt vackra, men elaka och stygga. Dansar man med dem, tar det flera år för en i människovärlden men bara några timmar för dem. Ät inte deras mat och akta er för bortbytingar! En kvinna i Irland, ville ha ett barn. Hon bad älvorna om hjälp och fick en bebis som aldrig kan bli vuxen. Det förblir en bebis, och hon sägs gunga den än…återkommer med mer info om älvor, senare, det här handlade ju om månen. Tack för mig, S.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
alice10209
2014-02-11 21:31
0

Åh vad bra att det finns en sådan här tråd!

Jag har tänkt lite på hur man kan göra cermonier under de olika stadierna. Det känns som att för att komma in i det hela "ritual"-andet att man borde göra det ofta för att komma in i det då jag inte gjort det så ofta tidigare. 

Månen i de olika månaderna betyder ju olika saker, men finns det vidare information om vad de står för och om det finns något nerskrivet någonstans om detta. Jag känner att jag har letat massor men ni kanske vet.

Mvh

"Det lönar sig inte att springa om man är på fel väg"

Grrr
2014-02-12 04:31
0

Jag förknippar månen med "vilddjuret" http://en.wikipedia.org/wiki/Mahdi  

Avgudadyrkan

Lucifer och hans demoner(Allah) och domedagen http://www.adishakti.org/al-qiyamah/baptism_of_allah.htm 

Förra midsommarnatten så var det en stor fullmåne.

Sommarek
2014-02-12 16:36
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kära #13

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ThreeStars
2014-02-12 17:24
1

Lite halvt OT kanske, men men… 

Jag var nyss ute på en promenad, då det här är ganska molnfritt… Så klär jag på mig och vad händer när jag kommer ut? Jo, en massa moln döljer månen. Lite småsurt gick jag min promenad utan en skymt av månen. När jag väl kom hem så försvinner molnen… Och nu stirrar månen på mig genom fönstret 😂

Bara Anna
2014-02-12 17:31
0

#15 Var så för oss också i söndags. Jag och 3 vänner drog till skogs för att göra en halvmåne-ritual. Molnigt, regnigt och allmänt blaskigt kan väl vara bästa beskrivning av väder. Väl hemma, när jag öm i fogar men glad i sinnet parkerade bilen på parkeringen och tittade upp mot himlen…. … en vacker halvmåne! Iofs bakom en viss slöja, men den syntes i alla fall! Fortsätter OT: Månen: den/det, hon eller han? Inom de flesta wicca-myter jag snubblat över så är månen representant för Gudinnan och solen rep. för Guden. Men jag upptäckte när jag nosade på Asatron att där var det precis tvärtom. Där har vi Sunna som sol-gudinna och Mani som broder till Sunna och stryande över Månen!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

ThreeStars
2014-02-12 17:39
1

#16 Haha, ja, som det kan gå!

Jag har också hört talas om Sunna, men då har jag för mig att jag läste att hon även var populär i tyskland (under vilken tid och religion minns jag ej). Däremot ser jag månen som "hon", då den påverkar vattnet, som i sin tur ju är ett feminint element. Om man tänker på elementen, säger det nog sig själv att solen är maskulin :)

Däremot ser jag gärna Sunna och Mani som den kvinnliga aspekten av solen / manliga aspekten av månen. Alla har ju maskulina och femenina energier i sig, det är bara så att en av dem tar mer plats än den andra. Kanske krångligt, men hoppas man förstår vad jag skrivit :)

Ska nog ta en promenad till… ser inte ett enda moln på himlen nu…

Edit: Eller kanske inte, ett mega-moln sveper nu över himlen och jag ser inget alls…

Bara Anna
2014-02-12 17:44
0

#17 Intressant synsätt som jag får grunna lite på. Har definitivt inte sett det på det sättet förut, men varför inte?! Sedan handlar det ju klart om hur eklektisk du är….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

UfosFinnsFaktiskt
2014-02-17 20:34
0

jag är rädd för månen

Loop
2014-03-05 23:18
2

Nirvana_Ophelia och Tuva-Lena, Som ni beskriver månen har jag alltid känt :-) Så glad att jag hittat denna sida. Har alltid känt mig missförstådd och ensam i detta och alltid fått höra att det bara är trams. Nu har jag insett att jag inte är själv om allt dehär underbara. :-)

Cerese
2014-03-26 05:51
0

God morgon Mån magi för mig är:

Månförmörkelser, vilka datum det var året man föddes eller åren däromkring. För mig min dotters födelsedag året jag föddes, året efter hennes pappas, han lever inte längre men det var i måndags han föddes och jag har aldrig älskat någon som han, i maj 10 år sen han gick bort. Även hur man passar ihop, jag är första månskäran, lite svår att passa med, blir lätt ett hålrum eller åt fel håll men håller man sig till det kan det bli bra. Lev väl/Cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

BabyDragon
2014-03-26 13:37
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 Blev lite nyfiken så jag hittade en sida där man kunde se i vilken fas månen var när man föddes. (räcker dock bara till 71). Såg att månen var i andra månskäran, precis innan mörkermåne. Samma fas för både mig och min man. 🙂 Lite kul.

http://kalender-365.de/mankalender.php?yy=1979

Cerese
2014-03-26 18:46
0

#22 Jag har boken Månmagi av Lori Reid där finns tabeller över mån o sol förmörkelser mellan 1920-2020 och annat kul med

Bl a vilket måntecken man är och hur det spelar in i soltecknet och vilka man passar ihop med. Det finns en måntabell som visar vilket tecken månen var den månad man föddes, sen räknar men efter en tabell eftersom månen befinner sig ca 2,5 dagar i varje tecken på en månad, intressant faktiskt, har själv månen i fiskarnas tecken precis som Per Gessle sjunger :-)

Jag kallar mig ju själv Cerese här, dels efter min framlidana katt men hon är kallad efter den Romerska Gudinna Ceres (+e som är min dotters första bokstav. Även hon (Gudinnan) är omnämnd i boken

Pust o stön är inte så flummig som jag låter, Trevlig Kväll/Cerese

"Den sorg Ceres känner när hon förlorar sin dotter i den kalla, dystra vintern, och den glädje hon känner när de återförenas i under sommarens härliga tid."

Manutar
2014-03-31 10:41
2

I finsk mytologi är både månen och solen kvinnliga, Kuutar och Päivätär.

Jag dyrkar Månen och hon ger rytm till mitt liv. Kan känna hennes faser i min kropp och mitt sinne.