hur tänker ni runt mat?
jag har på sista tiden blivit väldigt less på det här med mat. jag har alltid tyckt om god mat och gillat att laga mat och dessutom har jag betraktat mat som en gåva från gudarna och själva matlagningen och ätandet som en religiös handling.
men på sistone så har det börjat överskuggas av hur illa jag tycker om sättet som maten produceras på. jag har svårt för att njuta av maten nu för tiden, för jag äcklas av hur djuren blir behandlade, av alla gifter och annan skit som finns i frukt och grönsaker och hur matproduktionen påverkar miljön. mat och ätande känns inte alls "heligt" längre, snarare tvärt om.
det är inte roligt att laga mat längre på grund av det här och ätandet blir mer och mer ett nödvändigt ont som jag helst skulle vilja slippa. jag försöker att äta ekologiskt och dra ner på köttet för att kunna satsa på kvalitet istället, men min ekonomi är väldigt bergänsad så jag har ofta inget annat val än att välja det billigaste som oftast också är det sämsta.
t ex köpte jag kyckling igår och som om vetskapen om hur de där stackars djuren hade haft det inte var nog, så var köttet så fullsprutat med salt och gud vet vad att det smakade förjävligt. om jag köper kyckling så förväntar jag mig ju att få kyckling, inte ett halvt kg salt! det är ju omöjligt att laga hälsosam mat om råvarorna man köper är fulla av skit.
hur ser ert förhållande till mat ut? vad tänker ni och hur väljer ni?
Jag kan väl i princip bara hålla med. Egentligen är det absurt att det är maten som inte är fullproppad med skit som ska märkas, medan mat som innehåller deciderat gift inte behöver pekas ut alls. För att inte tala om hur absurt det är att någon faktiskt stoppar mat full med gift, för att inte tala om det vi släpper ut i luften och vattnet… Jag fattar heller inte att folk inte går man ur huse för att kräva en ändring på skiten. Det här är inte något som kommer påverkar oss om 70 år, som ju oftast är svaret på varför folk struntar i miljön; vi äter skit. Nu. Vi är feta, trötta och halvsjuka hela tiden, och inte undra på det. Hela principen med att fylla det vi ska leva av med skräp är så absurd att jag har svårt att ta det till mig.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
eller hur?! jag kan bli ganska provocerad av t ex naturskyddsföreningens köp ekologiskt-kampanjer av just den anledningen. jag vill egentligen inte kritisera dem som faktiskt ändå gör NÅGOT, men de har ju helt fel fokus när det gäller maten.
de får det för det första att låta skitenkelt och för det andra verkar det huvudsakliga syftet vara att ge folk som inte köper ekologiskt dåligt samvete. men det är ju inte så enkelt, för det handlar inte om 2 kronor extra för ekologisk mjölk, för om man har en begränsad ekonomi så betyder det att något annat måste vara 2 kronor billigare (och giftigare). vill man köpa allt ekologiskt så blir det 2+2+2+2+2… och väldigt dyrt och dessutom en väldig tidsåtgång eftersom man måste ränna i flera olika affärer eftersom affärernas utbud är så begränsat.
det är ju väldigt fint att folk kan slå sig på bröstet och känna sig duktiga för att de köper ekologisk mjölk trots att det är en aning dyrare, men om man vill göra en verklig skillnad så är det ju inte såna kampanjer som hjälper. man borde istället dels vända sig direkt till makthavare och sätta press på dem att ALL mat ska vara giftfri och att ALLA ska ha en reell möjlighet att köpa sådan mat oavsett ekonomisk situation och dels försöka mobilisera allmänheten att också börja ställa samma krav istället för att hålla på och göra det till en fråga om 2 kr dyrare mjölk och allt vad det nu är.
det finns ju inga rationella skäl att hålla på att stoppa en massa skit i maten, det är ju producenterna som gör det av girighet och de kan fortsätta med det tack vare politisk slapphet. det går ju säkert att genomföra reformer som gör det möjligt att framställa hållbar mat och human köttproduktion som folk har råd med om bara viljan finns.
Jag är vegetarian och jag kan ärligt säga att jag inte saknar kött det minsta. Däremot är det oroande med all besprutad frukt och grönsaker och larm om barn som dör nära odlingarna för att de besprutas så hårt. Man blir ju mörkrädd.
Fred och god växt!
Har så smått börjat bli vegetarian, dels för hur jag mår utan kött, dels för hur djuren behandlas. Men det känns som att man inte kan komma undan då så mycket besprutas och fuskas med på något så basic som även grönsaker. Det är även svårt att ha råd med 2 sorters mat i hushållet.
Och man har inte alltid råd att köpa ekologiskt, håller med Schneidel om att giftfri mat inte skulle behöva kosta mer.
Att kött får infussion av salt och vatten är ju för att de ska väga mer så att företaget kan ta mer betalt, men vattnet försvinner under tillagning och kvar blir massor av salt i en allt krympande t.ex. kycklingfile.
Fusk är vad det är men det ska på något vis vara helt ok. Det behövs förändringar uppåt!
jag var vegetarian förr och funderar på att gå tillbaka till det. jag började äta kött igen eftersom människan trots allt är allätare och jag tror att man mår bättre ju mer livsstilen liknar vår ursprungliga. men det känns mer och mer som om det inte är tillräckligt skäl för att äta kött med tanke på hur djuren har det, hur det påverkar miljön och att det ändå är väldigt stor skillnad på industrikött och vilt som ju är det vi egentligen är anpassade för.
som ni andra säger så känns det ju lite hopplöst att om man slutar med köttet så är det fullt av gift på frukten och grönsakerna. en fördel med att sluta med köttet kan iofs vara att eftersom det är dyrt och bönor som man (eller iaf jag) mest ersätter det med är billigt, så får man lite mer pengar över till ekologiskt kanske.
hur ser ni på maten från ett religiöst perspektiv? och påverkar era religiösa uppfattningar hur eller vad ni äter?
Jav blev vegetarian nu efter årsskiftet av måde miljöskäl, men även religiöst.
Jag äter inte kött och fisk som inte är ekologisk, och försöker i så stor utsträckning (alltså så långt plånboken tillåter det) som möjligt äta egologiska grönsaker m.m.
Däremot äter jag gärna fisk vi fått upp själva, för precis som du säger, scheindel, så är människor allätare.
Ur en religiös synvinkel, så kan jag inte stå för att be och skapa fred och lycka för mig själv, om jag inte klarar av det med en så enkel sak som min kost. Varför ska andra lida för att jag ska må bra?
Och så har jag självklart den där eviga drömmen om att bli självförsörjande… :)
#6 ja, det där med självförsörjande hade varit underbart. undrar hur svårt det är egentligen om man inte äter kött utan håller sig till veg, mjölk och ägg…