Själviskhet
Hejsan hejsan
Jag har kollat in lite på Wicca och är som till allt, eftertänksam och kritisk.
Är det själviskt att skydda sig själv? Eftersom att en självisk akt är, tja, självisk (=inge bra), känns det inte som att en vill göra något sånt.
Men en kan ju inte glömma bort en själv och inte bry sig. Vad är själviskt?
Tack på förhand! <3
/M, intresserad av Wicca :)
Det känns mer som en världsövergripande fråga än en specifik wiccansk :P
Beror på hur man definierar självisk. Om du själv råkar illa ut kan du inte hjälpa andra. Så är det inte mer själviskt att inte skydda sig själv? Att lägga ett skydd på sig själv betyder ju inte att du därmed inte kan lägga beskydd på andra.
Vad är det med själviskhet som inte är bra? Det känns inte svart och vitt utan precis som så mycket annat är det en skala mellan svart och vitt.
Man får helt enkelt låta sin egen etik visa vägen.
Det är min åsikt.
Låter bra. :)
Det är inte mer själviskt att skydda sig själv än att äta rätt, borsta tänderna, sova inne i en varm säng istället för på marken, eller att göra annat som skyddar en. Själviskhet är, enligt mig, att ständigt sätta sina egna behov för andras, och som #1 sa, inget i att skydda sig själv säger att man inte också kan tänka på andra, lika lite som att borsta sina egna tänder hindrar andra från att göra samma sak. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
The wiccan rede talar ju inte om själviskhet utan om att inte skada andra, vilket är en milsvid skillnad. Dessutom är det inte själviskt att ta hand om sig själv, så länge inte man själv är den enda person som man bryr sig om eller någonsin gör något för. Hur skulle man kunna orka ge något till andra om man inte också tog hand om sig själv?
Till o med bibeln säger: "Älska din nästa som dig själv". Det betyder alltså att du skall älska dig själv lika mycket som din nästa, eller dem du har i din närhet. Inget själviskt med det, eller hur?
Ingen begär att du skall utplåna dig själv för att kunna hjälpa eller stötta andra, frågan är om du överhuvud taget orkar stötta andra då..?
Knappast. Vi har ju också samma viktiga plats i det eviga nätverket, där ingen varelse är för betydelselös för att inte räknas, men ingen heller är så viktig att den kan göra någon skillnad på egen hand.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."