Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 1091 ggr
SpiritofTigress
2

Några frågor!

Hejsan alla vänliga själar! Jag har några frågor som jag hoppas att någon kunnig har tid, lust & ork att svara . 🙂

1. Det finns Häxor iFokus och Wicca iFokus, så vad är skillnaden emellan Häxor och wiccaner? Om de ens finns någon skillnad.

2. Troende praktiserande wiccaner, tror ni änglar? Vad exakt tror ni på? Naturen, Gudar och Gudinnor, magi? 

3. Finns det bara ljusa bland er eller också mörka? Eller bara mörka? 

4. Vad tror ni vi kom ifrån, vem/vad skapade oss och vad händer/ vart kommer vi när vi dör? Och är wiccaner mer privilegierade än andra i den punkten såsom kristendomen och Islam m,m? 

5. Jag är intresserad av era bröllop, hur går dom till och varför går dom till så? 

6. Vad tror ni om själen? Har djur själar? Vad tror ni? 

(Jag hade ingen aning i vilken spalt jag skulle lägga denna så jag lade den i allmänt, hoppas det är okej!

Blessed Be!  

Ceriadwen
3

Egentligen kan du hitta svar på det mesta om du söker i äldre trådar eller på hemsidor, men jag har långtråkigt så jag svarar lite kort. ;) 1. Kortfattat brukar man generellt säga att alla wiccaner är Häxor men inte alla Häxor är wiccaner. Wicca är namnet på en någorlunda sammanhållen religion medan det är svårare att ringa in häxbegreppet. De flesta wiccaner har någon form av praxis som kan gå under begreppet häxkonst, men det är olika hur man definierar det, och många wiccaner kallar sig inte Häxor. I engelskspråkiga länder skiljer man inte lika mycket på orden som vi gör i Sverige. 2. Enligt mitt sätt att se på Wicca är det mer definierande vad man gör än vad man tror. Man kan ha olika syn på det gudomliga och på världen, men ändå vara wiccan. Änglar är ett rätt kristet koncept, och i den form som de beskriver kan jag inte påstå att jag tror på dem. Jag motsätter mig också ordet "tror" lite. Det kanske låter konstigt, men jag vill hellre använda ordet "känner". Jag "tror" inte på min kompis Emma, jag har träffat henne och jag känner henne. Lite samma förhållningssätt har jag till mina gudar. Vi har en relation, jag går inte bara runt och tror på dem. Wicca handlar om att erfara det gudomliga. Men i ett vidare svep kan jag väl säga att jag tror på myriader av gudar och gudinnor, som en manifestation i naturen och i våra psyken. Och ja, jag tror på förmågan att påverka och skapa förändring genom våra intentioner och magins hantverk. 3. Otroligt luddig fråga! Det låter som att du pratar om hudfärg! 4. Wicca har ingen gemensam skapelsemyt och de flesta accepterar naturvetenskapens förklaringar. Det är min uppfattning att de flesta wiccaner tror på reinkarnation efter döden. Wiccaner är inte privilegierade jämte andra människor. Vi anser inte ens att vi har en enda rätta läran. :P 5. Bröllop inom Wicca kallas handfästning och är inte lagligt bindande i Sverige. Vanligt förekommande handlingar är att binda samman brudparets händer (uttryck som t.ex. "Tying the knots" lär komma från den seden) och att hoppa över en kvast, för att markera inträdet i en ny fas i livet. Annars kan ceremonin se olika ut i olika traditioner. Någon mer kan säkert berätta mer historisk fakta kring sederna jag nämnt.

SpiritofTigress
2

#1 Tack så mycket att du tog dig tiden att svara! Jag ska klicka runt lite på gamla trådar nu :) 

Fråga 3. oj nejnej jag menade inte alls hudfärg! Men man brukar säga "vita häxor" men jag skrev ljus.. Men det jag menar är Goda, och mörka som Onda. 😞

Alltså finns det Onda gudar/Gudinnor som vissa följer eller följer man alla, Onda som Goda? Usch vad hemskt det låter att mörkt är ont.. Mycket mörkt är faktiskt väldigt vackert… Alltså jag menar som natthimlen och mörklila.. Alltså det här går bara inte att få att låta bra.. Men jag hoppas du förstod vad jag menade nu, det har inget med färger att göra alls. 🥵

Bara Anna
2

För att svara lite kring din fråga #3: Svart eller vitt. Alla wiccaner jag känner är både och kan man säga. Detta för att vi tror på det cykliska i livet. Utan Död inget Liv, utan Liv ingen Död… Däremot vet jag att det finns de som har mörkare Gudar och Gudinnor som följeslagare genom livet- Men inte för att de är mer onda än oss andra tror jag. Utan för att dessa Gudomar besitter egenskaper som de kanske behöver i sitt liv just då.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Sommarek
2

3. Vi är som folk är mest. Ibland vita, ibland svarta, mest ganska grå. Dock är wicca enligt mig en religion som bland annat handlar om att ha respekt för allt levande, så den går ganska illa ihop med ren och skär ondska, alltså att göra illa för görandets skull.
Varför i all världen skulle vi bara vara "mörka"?

4. Jag tror att de flesta wiccaner tror att vi helt enkelt kommer från evolutionen. För min egen del känns det dock vettigt att också tänka sig att det funnits en liten tanke bakom; jag tycker världen är för fint sammansatt, ner i minsta detalj, för att vara "bara" en lycklig slump.
Om du menar mer priviligerade som att vi wiccaner hamnar någonstans ljust och vackert  efter döden medans anhängare av andra religioner hamnar på ett sämre ställe, så nej. Wicca hävdar inte att vara Den Enda Rätta religionen som fördömer alla andra. Var och en ska följa den väg som är rätt för just den personen, oavsett om det är wicca, islam eller zoroastroism. Det finns över sju miljarder människor i världen, alla med unika upplevelser och bakgrunder, och det vore orimligt att tro att alla skulle se på religion och gudomlighet på samma sätt. Folk är folk, helt enkelt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

SpiritofTigress
2

#4. Det var mest för att fylla ut frågan 😞 Borde tänka mer på hur jag formulerar mig.. 🤐

Men tack så innerligt för alla svar! Jag ska läsa inom olika spalter och snart kanske ni ser någon fråga från mig igen om den inte redan blivit besvarad av redan skrivna inlägg! 🙂

Ha det så bra och lycka till med eran väg! ❤️

Sommarek
3

#5 Det är inte alltid så lätt att förklara hur man menar i text.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus