Nyfiken på wicca
Jag och min kompis har börjat prata om wicca och vi är båda väldigt intresserad av det. Men är man född till att vara det eller kan vem som helst bli det? Är det något speciellt man måste veta innan man blir wiccan? Något dåligt med wicca? Tack på förväg
vem som kan bli wiccan!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Väldigt mycket info om wicca kan du hitta hos wicca.nu! Svensk sida med bra, jordnära information. I bokform så finns bland annat Wicca - för den ensamma utövaren av Scott Cunningham.
Vem som helst kan bli wiccan. Det är absolut ingen prestationstävling eller så. Däremot så har marioteten av de wiccaner jag har pratat med (inklusive mig själv) ofta sagt att det har "Kännts som om de har kommit hem" när de väl börjar inrikta sig mot wicca…
Det är bara inom Iniatorisk Wicca (där du jobbar i grupp) det i princip finns minimi-krav på kunskap. Men om och din vän vill börja med wicca så behöver ni framför allt lära er vad det står för. Dess historia, vilka högtider som firas, hur de firas och så vidare. Så börja med att läsa, läsa, läsa!!!! Och om möjligt träffa andra wiccaner i er närhet som kan berätta mer.
Det "dåliga" med wicca som jag ser det just nu är väl framför allt att vi fortfarande är få utövare i Sverige. Vilket innebär att det kan vara väldigt svårt för någon som bor på fel plats i Sverige att få träffa någon annan som är Wiccan. Men något dåligt som i "är inte bra för dig" finns inte inom wicca.
Me. Myself & My Sims

Som jag ser det så föds man inte till wiccan, men det betyder inte att wicca passar alla! För det gör det inte. De flesta i min bekantskap som har blivit nyfikna och testat wicca upptäckte efter några månader att det inte var något för dem. Av olika orsaker. Du behöver inte se det som att du ska bli wiccan direkt, se det mer som att du testar en period om wicca är "din" religion. Säg inte till folk att du ÄR wiccan förrän du har beslutat dig. Vanligtvis brukar denna "prövotid" vara ett år och en dag. Under den tiden kan du bland annat läsa om wiccas historia, lära dig mer om wiccas ritualer, läsa om olika kulturers mytologiska berättelser och utforska om det är någon Gud eller Gudinna som du känner dig dragen till. Mer om wiccas grunder på svenska kan du läsa på www.wicca.nu
Du och din vän kan läsa En wiccas handbok av Jennifer Hunter, finns i svensk översättning. Dock är översättningen ganska taffligt gjord men den som driver wicca.nu har gjort en liten guid till den boken där de luckor som finns i boken förklaras och ger de sista pusselbitarna för att förstå boken och wicca någorlunda. http://www.wicca.nu/bocker/enwiccashandbok.html
Det man kan kritisera wicca för är att det är väldigt fritt och det finns inga regler eller lagar om hur du ska bete dig, enbart tips och råd. Det gör religionen väldigt komplex och du själv måste bygga upp din egen moraliska struktur och etik. Jag gillar detta och det är därför jag är wiccan, många tycker att det är för krävande med denna fria struktur och därför passar wicca inte för dem.
Som Ceriadwen skriver så är wicca inte för alla men alla har möjlighet att söka wicca, tyvärr får väldigt få möjlighet att närma sig coven och den initiatoriska wicca vilket jag själv anser vara kärnan till wicca. Alla kan kalla sig för wiccaner, alla kan inte kalla sig för initiatoriska wiccaner.
En annan viktig del inom wicca är att det kostar aldrig pengar för att få utbildning inom wicca. Det du betalar är tid och engagemang.