Wicca iFokus

Wicca

Etiketthögtider
Läst 3313 ggr
Existerande
0

Årshjulet i norr

Hej!

Jag har funderat på en sak ganska länge och inte kunnat formulera mina tankar på ett bra vis. Nu gör jag ändå ett försök och hoppas att jag kan vara tillräckligt tydlig för att bli någorlunda begriplig. 

I norra Sverige, där jag bor (egentligen närmare den geografiska mitten), har vi ena halvan av året som är mycket mörk och andra halvan som är ljus. Vi har också snö ganska länge. 

Det wiccanska årshjulet passar inte in i min verklighet. När det var Ostara så var det inte så mycket ulliga lamm, kycklingar och knoppar. Det var snö. Beltane kom det också snö på, lite extremt iofs men inte ovanligt. 

Hur gör ni? Eller finns det någon toppenidé som jag missat?

Ostara fokuserade jag på mörker/ljus men Beltane deppade jag ihop fullständigt och lade ned ritual helt och hållet.

Silverkorpen
9

Hej!

Det här är ett mycket bra diskussionsämne!

Det har diskuterats förr men då för bara enstaka högtider.

Om vi tittar på hur de åtta högtiderna ser ut för våra wiccaner på brittiska öarna där wicca uppfanns så inleds våren med Imbolc, gudinnan vaknar och fåren lammar och man kan förnimma våren i luften. Samtidigt i Sverige: Djupvinter, snö och skitkallt, inte särskilt vårlikt alls!

Ostara och vårjungfrun kliver ut ur sitt hus och värmen sprider sig på de brittiska öarna. Samtidigt i Sverige, möjligtvis att det kan vara mer vår i luften men kanske mer som när britterna firar Imbolc. och beltaine, då kan det vara varmt men även skitkallt! Det skiljer sig ju från söder i Sverige till norr i Sverige så här går det ju inte heller att genomföra någon regel för hur vi i Sverige bör fira våra högtider.

För att ge lite tips och idéer på hur du kan i norra Sverige(ok, centrala Sverige) så kan du fundera på om högtiderna står för något annat än just årstidsväxlingarna.

Jag är uppfostrad i den initiatoriska wicca och jag har nästan gått ifrån årstidskopplingarna under våren från den klassiska wicca. Jag fokuserar istället på Gudinnan Bridgids egenskaper istället för att hon vaknar. Vårdagjämningen brukar jag känna efter, är det vår ute? Är det inte det så gör jag som du, fokuserar på balansen mellan mörker och ljus.

Beltaine firar jag oftast genom att fira föreningen mellan Guden och Gudinnan. vilket inte behöver fokusera på hur långt våren kommit hos oss. :)

Midsommar brukar oftast vara bra där jag bor, men det kan ju snöa även på midsommar om man bor riktigt högt upp i vårt land. Då kanske man kan fira den längsta dagen även om det inte är någon stor skillnad under den ljusa tiden, men visst blir det lite ljusskillnad ändå? Och om inte så kan man fira Gudinnan och Gudens handfästning, eller att Ekkungen och Järnekkungen slåss och fokusera på den mytologin. Eller varför inte bara gå ut i naturen och njuta, oavsett väder?

Det här blev visst ett väldigt långt svar, men kort sammanfattat, var pragmatisk, tänk på att vi inte har samma årstidshjul som England och att det skiljer sig även inom landet. Gör det som känns rätt, vad kan du fokusera på istället för årstidskopplingen?

Tuva-Lena
2

Ååå vilket bra inlägg! Jag bor också i norra Sverige och har upplevt samma vilsenhet jag då det gäller högtiderna.

Men i år gjorde jag som Silverkorpen föreslår, fokuserade på ljuset istället, för visst gör det en viss skillnad när ljuset återvänder, om inte annat så "känns det" i kroppen. Och knopparna anläggs redan på hösten innan så tar man med förstoringsglaset ut i naturen Skämtar ser man ju att våren är på väg! Fåglarna kommer tidigt, pärlugglan hoade redan i februari i år, sedan kom skönheterna som på ett pärlband en efter en, med kanadagässen och sångsvanar på första parkett! Värmen, om man kan tala om någon sådan, gör om inte annat att snön inte blir långvarig även om den fullkomligen väller ner i mars/april. Visst blir man lite "avundsjuk" på dem som bor söderut, men vi får tänka som så, att "den som väntar på nåt gott.." istället. Skämtar

Sedan gör jag som Silverkorpen skriver, mina ritualer som de passar mig och känns rätt för mig. Det är mångfalden som berikar en filosofi tycker jag.Stjärnor

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Existerande
0

Tack för intressanta svar. 

Givetvis går det att fokusera på annat än själva årstiden. Men jag älskar ju årstiderna här i norr. Att det är så dramatiskt, när solen och månen är på himlen samtidigt nu under fullmånenätter. När det är mörkt hela dagarna och nätterna under vintern. Vill kunna använda kärleken till mitt landskap även under traditionella högtider. Det jag har funderingar kring är ju också hur ett mytos kan se ut som är anpassat för norrland. 

För hur det nu känns för er "sörlänningar" så finns det något väldigt magiskt i norr och jag vill verkligen ha det som en del av utövandet. 

Vet inte om jag bidrog till något praktiskt nu…

Silverkorpen
0

Tjaaa, alltså, egentligen är det väl bara att strunta i de fyra stora högtidernas koppling till de brittiska öarnas årstidskoppling och köra på med teman från där du bor? Titta åt samernas religion och mytologi, de har säkerligen anpassade mytologiska sagor som passar årstiderna i norra Sverige.

Lycka till!