Passagerit
I sommar fyller jag 30 och tanken har smugit sig på att jag kanske skulle vilja skapa någon form av passagerit för mig själv. Det är dock inget jag har så stor erfarenhet av, så jag är nyfiken på om ni har några idéer? Min intention är helt enkelt att fira att jag nått något av en milstolpe och fira allt jag gjort hittills i livet. :)
Oh vad roligt =) hoppas att du får ett bra svar, har inte något råd. Men ville säga grattis 🥳
Vad sägs om cirkel där du bjuder in guddomen, släkt och vänner från andra sidan, naturen och vem/vad du finner viktigt?
Trevlig idé 🙂
Jag skulle förmodligen ha en del där jag hyllar viktiga händelser som gjort mig till den jag är (både bra och dåliga) och sedan något om vad jag hoppas ska hända under den nästa delen av min resa.
Kul idé!
Jag tänker mig passageriter lite mer som de klassiska passageriterna.
Kvinnor:
- Första mensen (Oftast en ritual för och med bara kvinnor)
- Från jungfru till moder.
- Handfästning.
- Från moder till den gamla.
- Jordfästning.
Män:
- Målbrottet
- Att bli förälder
- Handfästning
- Gå från krigare/fader till Den vise.
- Jordfästning.
jag tycker det är en jättebra idé. jag tycker det är lite trist att vi är så dåliga på passageriter i vår kultur. de få vi har som t ex konfirmation, giftermål etc har blivt ganska urvattnade för de flesta som genomgår dem och många "stadier" i våra liv går helt obemärkta förbi.
jag har egentligen inga bra idéer men du kan ju alltid snegla lite på hur man gör i andra kulturer och anpassa till dina egna förutsättningar. det borde finnas ganska mycket material från t ex antropologiska studier från både asien, afrika och syd- och nordamerika.
eller gör en utesittning/längre campingtur ensam beroende på hur mycket erfarenhet du har och vad du klarar, och håll en ritual i samband med det.

Tack för era svar! Ja, kanske är det lite missvisande att kalla detta passagerit i traditionell mening, men det är en viktig hållpunkt för mig personligen. :) Jag tycker precis som scheindel att det inte finns nog med passageriter i vår kultur då jag t.ex. har valt att inte skaffa barn. Det känns lite som att andra anser att man aldrig kommer växa upp om man struntar i det. ;) Tack igen för era tankar!
Visst är det väl en passagerit, 30 ses som en ganska så stor milstolpe i vårt samhälle.
Jag kommer att tänka på sådana saker som tex. hoppa över eld eller nån slags "tröskel", klättra över en sten, hoppa över ett vattendrag, gå igenom någon naturlig port, ja något som symboliserar att man kliver in i en ny fas i livet. Innan kan man ritualistiskt lämna bakom sig det man inte vill dra med sig in i den nya fasen genom att tex. bränna det i eld (skriv ner sakerna på en lapp eller bind in det i ett band), gräva ner det i marken, kasta det i en fors… Så kan du göra något örtbad tex åt dig själv som hjälper dig stärka de saker du vill ska få mer styrka i ditt liv/ i din person.
Grattis och lycka till!