Wicca iFokus

Wicca

Etikett: book-of-shadows
Läst 5618 ggr
ThreeStars
2

Lite hjälp med min nya BoS :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Idag köpte jag mig en otroligt vacker, men svindyr(!) skrivbok på akademibokhandeln. Jag tänkte höra med er vad ni tycker om strukturen i boken.

Ni som handskriver, hur gör ni när ni skriver? skriver ni in ett kapitel i taget och lämnar några sidor tomma ifall mer behövs skrivas in?

Jag vet heller inte om jag bara ska skriva in allt "huller om buller", eller om jag ska dela upp det i förväg (vilket skulle bli ett problem om det visar sig att det behövs fler sidor än vad man sparat till…)

Vad tycker ni?

[stass]
2

Jag såg att dimmornas dotter hade en utmärkt innehållsförteckning som man kan moderera efter eget behov, kanske är den till hjälp ;) http://www.dimmornasdotter.se/2012/11/07/8463625-ariadnas-skuggornas-bok-2/

BabyDragon
0

Jättesnygg =)

ThreeStars
0

#1 Oj vad mycket :o :p får verkligen göra om den lite ;)

#2 Tack :D Har velat ha den i nästan 2 år… ;)

Sommarek
6

Åh, jag älskar Paperblanks! Jag har två sådana som BoS, en till covenet och en till mig själv. Det finns många sätt att organisera en BoS; jag tror det beror till stor del på hur man själv vill ha det. Somliga gillar att ha en del för recept, en för formler, en annan för tanker/skriverier, medan andra kan skriva som de faller dem in, klistra in bilder och recept huller om buller och ändå hitta allt de behöver med det samma. Jag har sett många bra sätt att organisera den på (eller inte organisera!), men i slutändan är det ändå du själv som bestämmer. Ett tips kan vara att kolla på gamla skolanteckningar och se om de är gjorda på ett sätt som funkar för dig; kanske kan BoSen se ut på samma sätt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ThreeStars
0

#4 Ja, visst är de en fröjd för ögat! :D

Smart där :) Det blir nog lite huller om buller för mig… ;)

Existerande
1

Kan bara hålla med om huller om buller, för mig blir tomma sidor mitt i boken ett stressmoment. Men en bra sak är att ha en innehållsförteckning längst fram eller bak, så att man slipper leta en massa. Självklart kanske, men så ofta bortglömt.

ThreeStars
1

Återupplivar en gammal tråd… Jag har fortfarande inte skrivit i boken jag köpt, haha, men jag funderar på att göra det nu… Blir nog huller om buller med ett register av något slag. Jag antar att jag i så fall får numrera sidorna :)

BabyDragon
0

Funderar på om man ska börja med en introduktion om hur jag hittade till wicca (iaf i min första BOS). Och sedan har jag lite funderingar på hur jag ska förvara dem när man skrivit några stycken.

ThreeStars
0

#8 Hmm, det är lite det jag försöker planera… det kanske är bäst att ha EN bok för t.ex. högtider och liknande, EN spellbook, EN om gudomar, naturkrafter och väsen… osv. För då har man det ändå sorterat…

scheindel
3

#9 ungefär så har jag gjort. jag har "recept"  för spells och ritualer i böcker, men inne i de böckerna är allt sånt huller om buller. jag har en annan bok där jag i kronologisk ordning dokumenterar varje gång jag gjort en spell eller något annat rituellt eller magiskt, hur och varför jag gjorde det, upplevelser och resultat etc.

det enda problemet är att man ju fortsätter att samla på sig spells etc så när en bok är full får man fortsätta i en ny och ju fler desto svårare blir det att hålla reda på vad som står i vilken bok. än så länge har jag bara två så det funkar, men blir det fler måste man nog göra något slags index. man kan naturligtvis separera det mer och ha t ex spells i en och ritualer i en eller olika böcker för olika typer av ritualer eller spells, men för mig skulle en alltför detaljerad uppdelning kännas onaturlig och dessutom skulle jag känns mig stressad av alltför många tomma sidor eftersom det ju tar en del tid att fylla upp om man har många olika.

resten har jag i en pärm med olika kategorier t ex om magiska korrespondenser, gudomar och tankar i allmänhet om hur min tro ser ut. jag tycker det funkar ganska bra för då är det ändå hyfsat lätt att hitta saker men samtidigt är det ganska flexibelt i och med att jag kan ändra om i kategorierna i pärmen efter behov. blir pärmen full så kan man dela upp det med olika kategorier i olika pärmar osv. det hade naturligtvis varit snyggare att ha det i olika böcker, men eftersom jag vill ändra om hur det är uppdelat ibland så vore det ju ganska opraktiskt.

kullagulla
0

Tänkte också göra mig en/flera böcker.

Blir nog så att jag gör en för  te x Ritualer, en för örter o recept osv.

Fast då kan det blir rätt många, så får se hur man gör i slutändan 🙂

Jinaum
2

#1 Vad synd att bloggen är lösenords skyddad (nu mer antar jag). Hade varit intressant att se. Några nya liknande tips att titta på?

jag funderar också på hur jag ska börja. Men kanske mest i vilken ände. Men detta fick mig faktiskt fundera på hur jag ska göra. 

Den apgamla jag har skrev jag först på något löst papper, så det blev en slags renskrivning och om jag testade om och därefter skrev jag in det när jag var nöjd och gjorde mig av med det gammla kladd pappret. Jag skrev även dit då i bosen reflektioner, tankar och vad jag ändrat eller gjort. Men så det översta blev rent och snyggt och resten fördjupande med ett litet utrymme för att skriva mer. Eller om det inte fick plats hade jag numrerat varje sida. Så jag kunde skriva en ny och referera tillbaka till den sidan jag inte fick plats på. 

Men ja.. svårt de där. Vart man börjar, hur man ska skriva eller göra.

chevy79forewer
0

skriver allt huller om buller blir lite mer personligt då. tycker om struktur med men det passade inte i min bos

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight