Wicca och veganism
Hej! Jag har läst på en hel del och som jag har uppfattat det är det inte många wiccaner som är veganer. Hur går det ihop när man bör göra så lite skada som möjligt? Det går åt såååå oändligt mycket mer växtliv för att föda upp ett djur än om man hade ätit växterna direkt. Dessutom vill jag inte ens nämna hur våra produktionsdjur har det i fabrikerna. Att det ens heter produktionsdjur och fabriker är nog för att man ska höja ögonbrynen. Vi kan omöjligt låta bli att skada djuren när vi förslavar dom, stjäl och avrättar deras barn för att ta deras mjölk/ägg osv. Logiskt sätt är det som gör minst skada veganismen. Så varför är inte fler wiccaner veganer?
Om vi börjar från början så skall "the Wiccan Rede" it ses som ett komprimerat regelverk. Det är en vanlig missuppfattning. Rede syftar på "råd" eller "vägledande". Det handlar alltså inte om att vi SKA utan om vad vi BÖR… Många wiccaner jag känner är vegetarianer eller strävar åtminstone efter att äta ekologiskt. Vi följer alla the wiccan rede. Var vi väljer att sätta ribban är sedan helt upp till var och en. Om vi vill vara bokstavstrogna så kan det lätt bli absurt. För vem har inte trampat på en myra? Skall vi hoppa över antibiotika för att det skadar bakterier? Bör vi hoppa att äta bröd då det innehåller gluten och alltså skadar oss själva och vår tarm? Som sagt, det är helt upp till oss själva var vi sätter ribban och ta konsekvenserna av våra val….
Me. Myself & My Sims
Utöver det som #1 redan så briljant påpekat, så har nog wiccaner samma anledningar som folk mest. Somliga saknar kunskap, eller vilja, eller möjlighet (man bor t.ex. inte hemma), eller tid till att sätta sig in i hur man ska gå till väga.
Andra igen äter kött men är noga med var det kommer ifrån, att djuren fötts upp på naturlig väg och slaktats lokalt och så vidare. Det finns alla sorter, precis som bland alla andra slags människor.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
hur går det ihop att äta konventionellt odlade grönsaker och frukt om man vill göra så liten skada som möjligt? det förstör ofta miljön, dödar miljontals bin och andra insekter och ofta även de människor som jobbar i odlingarna. hur går det ihop att köra bil? att dricka flaskvatten? att dricka kaffe som även om det är fairtrade och ekologiskt har transporterats runt halva jorden? att bära kläder från H&M? att ha möbler från IKEA? att gå på gräsmattan där det kan finnas myror? att använda elektricitet? att duscha varje dag? att använda kosmetika och hygienprodukter? att resa på semester till maldiverna? att leva på mer än några kvadratmeter/person? att arbeta för en storbank? hur går det ihop att skuldbelägga vilt främmande människor för deras val av mat?
ingen kan leva i vårt moderna samhälle utan att någonsin orsaka skada på djur, andra människor och miljö. vi gör alla val. vi väljer alla våra kamper efter hur vi kan göra mest nytta och minst skada efter våra förutsättningar. vissa väljer att bli veganer, andra väljer andra vägar, men INGEN kan göra precis allt så lite ödmjukhet skadar inte.
För att spinna lite vidare på vad 3# säger; idag var jag ute och hällde upp vatten till fåglarna, eftersom det är tropisk värme ute och de sitter och flämtar på gräsmattorna runt omkring. Ibland får jag fiska upp döda smådjur ur vattnet som har fallit i och drunknat. Har jag då gjort skada, eller var det en olycklig biverkning av att försöka hjälpa? Att "inte skada" kan ju sträckas hur långt som helst, men frågan är vad som är mest vettigt…
jag tror att en viktig poäng här är att många människor, och många veganer inte minst, tenderar att mer eller mindre medvetet värdera en viss kategori liv högre än andra, nämligen ryggradsdjur och då inte minst tamdjur samt ulliga, gulliga djur.
många wiccaner försöker se till helheten. för dem är alla livsformer lika heliga och tillståndet i hela ekosystem eller biosfären är i princip lika relevanta som enskilda individer eftersom allt hänger samman och påverkar allt annat. det ger ett helt annat perspektiv. det kan fortfarande leda till att man väljer veganism som bästa sätt att göra minsta möjliga skada och mesta möjliga gott, men det är inte på något sätt självklart.
man skulle t ex kunna komma till slutsatsen att massdöden av bin är ett problem som behöver prioriteras högre av vissa orsaker och då kanske man väljer att fortsätta äta kött då och då -men väljer lokalt och ekologiskt, både när det gäller kött och andra produkter, eftersom ekologisk, småskalig köttproduktion tenderar att innebära att hagmark hålls öppen och främjar en rikare flora vilket i sin tur skapar den miljö som bina trivs i.
#5 Bra poäng. Jag har aldrig någonsin tyckt att det var upp till mig att bestämma att en livsform var mer värd än någon annan, vilket resulterat i många fontän-tramp och liknande för att fiska upp flugor och humlor. Liv är liv, och en flugas liv är lika värdefullt för flugan som mitt är för mig.
Bra länk som diskuterar the Rede: http://wicca.nu/vadarwicca/etik.html
Me. Myself & My Sims

Precis som för icke-religösa så kan nog en wiccan komma på en hel hög anledningar till varför de inte kan vara veganer (eller vegetarianer eller etiska konsumenter).
Personligen så tycker jag att det är respektlöst att prata om vördnad för natur och alla levande varelser om man samtidigt stödjer t.ex. djurindustrin. Om man däremot inte ser på sin tro på det sätt - om den sortens vördnad inte ingår så har jag inte problem med det. Gudomarna klarar sig ju även om inga andra levande varelser finns kvar. :)
Har hört talas om allt för många som har som praxis att leta upp de billigaste ljusen till sina ritualer. De väljer den billigaste mjölken att ge till sin gudinna så att de ska ha råd att köpa svindyra kristaller (som ofta tagit en sjukt smutsig väg för att hamna i din hand). Sedan genomför man sin ritual för fred på jorden, miljön och rättvisa för alla människor. Och går och lägger sig med gott samvete. Alla gör vad de kan, men har sett allt för många som ser wicca (eller häxkonst eller vadsomhelst) som något som kräver att man måste! köpa! mer! och det förbryllar mig konstant.