Religion
Är det okej att va kristen och lite av wicca? Finns det wiccanska kristna?
You can not judge me unless you know me.
Det beror väl på vem du frågar, enligt mig är det inte ok. 2 Moseboken 20:3 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Det är såhär att jag inte tror på wiccanska Gudar. Jag vill bara använda pentagramens skydd (tänkte köpa halsband med pentagram på) och om jag gör det blir Gud arg?
Ja, enligt Bibeln så är det något som förargar Gud. Vi ska inte hålla på med någon spådom/trolldom - alla former av ritualer som inte kommer från Gud. Om du tror på Gud måste du lita på hans beskydd, då behöver du inget annat för att beskydda dig.
#2 Enligt mig (även om det förekommer ateistiska wiccaner också) så är wicca en religion och i denna religion inkluderas gudarna. Punkt. Så det hår liksom inte att bara vara lite wiccan, bara på måndagar sådär…. Däremot så är pentagrammet som sådant inte något som bara wiccaner har patent på. Förekommeri massvis av ockulta sammanhang. Fast som sagts ovan : Kristendommen är en extremt svartsjuk religion….
Me. Myself & My Sims
Oj är kristendomen det? :o på vilket sätt?

Jag håller med Anna. Ett pentagram är inget som gör en till wiccan, och som jag ser det så innehar inte en symbol i sig själv en sådan kraft som du beskriver utan att du är medveten om och har en koppling till VAD den symboliserar.
om du är kristen tror jag det är bättre att du frågar en präst om det är ok att använda sig av pentagram. vi här inne är wiccaner. vi vet mycket om wicca, men eftersom vi inte är kristna vet vi kanske inte tillräckligt om kristendom för att kunna svara på hur kristendomen ser på pentagrammet. OM det skulle visa sig att en präst inte tycker att det är lämpligt att använda pentagram som beskydd, kan du även fråga hen om hur man kan skydda sig på ett sätt som är tillåtet inom kristendomen.
det finns de som påstår sig kombinera wicca och kristendom, men personligen säger jag som ovan -wicca och kristendom är två mycket olika religioner. de har mycket olika syn på världen och det gudomliga. dessutom finns det inom kristendomen en lång historia av förföljelser av människor som tror annorlunda än den "officiella" versionen av kristendom, som ifrågasätter bibeln, som tillber andra gudomar och som använder sig av magi. mycket av dessa förföljelser sanktioneras av texter i bibeln. jag kan därför inte se hur kristendom skulle kunna kombineras med wicca.
Okej. Jag har varit osäker på vilken religion jag borde vara i. Era Gudar / Guddinnor är intresserande.
Rent tekniskt sett utesluter inte wicca någon guds existens, så det borde även gälla den kristne guden. Däremot utesluter den kristne guden andra gudar/gudinnors existens.
Det finns kristna wiccaner - det finns även i alla fall minst en bok skriven i ämnet, Christian Wicca av Nancy Chandler Pittman.
Sedan är ju frågan hur mycket av de två religionerna som är förenligt med varandra: kristendomen stigmatiserar kroppen och sexlivet, wicca är en fertilitetsreligion som anser att det är sunt att njuta; kristendomen anser att man ska lägga sig i guds händer, wicca anser att man själv har ansvar över sitt eget liv; kristendomen fördömer godtyckligt vissa slags personer, wiccaner överlag menar att så länge du inte medvetet skadar någon är du fri att göra vad du vill och därmed en okej person; kristendomen (enligt Bibeln) ger sitt godkännande till mord, våldtäkt och slaveri, vilket bryter direkt mot wiccas enda ledord och dess inställning att allt liv är heligt… Listan kan göras lång.
Om du känner dig förvirrad angående vilken religion du tillhör skulle jag rekommendera att du läser på. Läs, läs, läs, använd ditt sunda förnuft och försök komma i samtal med andra inom samma tro. Det är till syvende och sist du själv som känner vad som är rätt för dig. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
bra skrivet #9
personligen tycker jag att det är lite konstigt att den här diskussionen kommer upp så relativt ofta som den gör inom wicca. för mig är det liksom en icke-fråga.
det är mig veterligt sällan någon undrar om man kan kombinera t ex islam och kristendom eller hinduism och kristendom. antingen för att man inser att det skulle bli för motsägelsefullt, eller för att man i så fall får göra så stora förändringar att det inte liknar något av "originalen" och att det därför är missvisande att kalla det kristendom, islam eller hinduism. man inser alltså att det är något helt nytt som är fristående från dessa religioner och ger det därmed också ett eget namn. man kallar det inte "kristen hinduism".
jag förstår inte riktigt varför folk verkar ha en annan syn på wicca i relation till andra religioner och vill hålla på och kombinera och vara både och. antingen är man nöjd med religionen man har och då stannar man med den, eller är man det inte och då söker man sig till något nytt.
man kan ju alltid hämta influenser från andra religioner, om man t ex hittar en ide man gillar i någon annan religion som går att införliva med religionen man har, men då fortsätter man att bekänna sig till en enda religion. eller så kan man plocka godbitarna ur olika religioner och inte bekänna sig till någon specifik religion alls utan kalla sig "eklektisk" eller bara "andlig", tex.
vill man kombinera så får man ju fråga sig hur mycket influenser man kan ta från en annan religion eller hur mycket man kan ändra innan det blir något annat än wicca eller kristendom. personligen tror jag det blir för mycket motsägelser om man försöker ta så pass mycket från båda att det ska vara motiverat att kalla sig både och -dvs kristen wiccan eller wiccansk kristen och samtidig bevara det tillräckligt likt båda att det inte blir missvisande att använda namnen wicca och kristendom.
men det finns inom wicca ingen central organisation som bestämmer hur wicca ska definieras och även om kristendomen är mer dogmatisk så kan man ju alltid göra egna tolkningar om man inte bryr sig om vad andra tycker, så som Sommarek säger så finns det egentligen ingen annan än du själv som kan bestämma hur du vill identifiera dig.
som Sommarek säger utesluter den kristna guden andra gudar, så om jag var som du, skulle jag läsa på mer om wicca till att börja med. om du fortfarande tilltalas av religionen och dess gudar när du vet mer, finns det inget som hindrar dig från att tillbe de gudarna men samtidigt hämta inspiration från den kristna läran. om du därmed ska kalla dig wiccan, kristen eller inget av det får du själv ta ställning till. det kan kanske också vara lättare att ta det beslutet ju mer du vet.
Klart du kan vara kristen wiccan, wicca brukar inte ha något problem med att blanda in andra religioner i sig. Jag känner till många wiccaner som samtidigt är thelemiter eller Golden Dawn (Den ockulta rörelsen med rötter från 1700-talet).
Pentagrammet är inte bara hedniskt utan används även inom den kristna kyrkan. Det är en symbol för Jungfru Maria tex. som användes flitigt av fornkyrkan och den tidiga kristendomen.
Så, är du kristen och vill bära pentagrammet så går det alldeles utmärkt att använda det från ett kristet perspektiv. Lycka till!
#8 Jag tycker du får skapa din egna uppfattning om gudar, religioner osv.. för jag tror på väldigt mycket, jag tror på nästan ALLA gudar i dom flesta religioner. Man plockar lite information från varje religion och skapar sin egen uppfattning. För jag tror på massa olika gudar som tillhör olika religioner t.ex. Tor, Zeus, Ra, Vishnu osv..
så jag tycker du får skapa din egen uppfattning :) men allt är ditt val, och det finns inget rätt och fel.
Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.
Jag tycker att Gud avslöjade något (kristendomens gud) " Du skall ej ha andra Gudar sidan av mig " Då finns ju det mer Gudar i andra religioner.
Ja, Bibeln beskriver dem som onda andar. Några andra verkliga gudar finns inte, men för dem som tror på andra gudar finns det ju en verklighet i den tron. Det vi sätter vår tro till blir verkligt, och det är därför det är så viktigt VEM vi sätter vår tro till.
Aa håller med dig #14 Jag har alltid trott att jag exemple tror på vi säger att Diana inte finns (Gudinnan i wicca) och jag börjar tro på henne då skapas hon. Så tror jag. Jag tror att alla era Gudar&Gudinnor finns faktist så tror jag alla Gudar Gudinnor finns.. Bara svårt att välja religion som passar mig.
varför måste du välja en religon?
Öppenhet kommer inte genom att göra motstånd mot våra rädslor, utan genom att lära känna dem väl.
känner mig ensam typ.
Du är inte ensam, du blir inte mindre ensam om du väljer t.ex. att vara kristen en vad du är nu. Du får tro på precis vad du vill
#18 Naturligtvis får man tro på vad man vill, det är en av fördelarna med religionsfrihet. :)
Dock kan man som wiccan ifrågasätta varför man vill blanda två så vitt skilda religioner som inte har samma syn på varken människan, livet eller omvärlden. Det blir lite som att säga att man är både kort och lång, eller tjock eller smal. Att säga att man dels tror på de hedniska gudarna men också tror att de är onda andar (😂); eller att man tror att naturen är helig men att människan står över den; eller att sexualitet är något härligt och naturligt men att man ska skämmas för den, är för min del svårt att få ihop.
Det kan ju vara så att TS varken är wiccan eller kristen, utan något helt annat.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#2 Pentagrammet har under lång tid använts inom folkreligionen (folktron) för beskydd i Sverige - och folkreligionen var uppblandad med kristendomen - så du kan även se det ur det perspektivet :)
Sara
Här är mitt pentagram i silver jag bär dygnet runt, det har skyddat mig bra. Men nu handlar allt om vad du vill och vad du känner är rätt. Känner du dig väldigt dragen till ett pentagram så kanske det är det rätta för dig? Ett "kristet skydd" du kan använda är ju ett kors. Prova med både ett pentagramhalsband och ett kors? Och se vad som känns bäst. :)