Wicca iFokus

Wicca

Etiketthögtider
Läst 2472 ggr
Vale
0

Mabon 21-22 sept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är Mabon här som inledning på den kalla hösten och mörka vintern.

Är det någon som ska hitta på något nytt eller kul till denna högtid?
Alltid roligt att höra hur andra firar årstiderna :)

Medarbetare på Borderline iFokus

Silverkorpen
1

Vi firar ett år som coven och det tänker vi fira! :)

Vale
0

Vad roligt Silverkorpen! Ska ni göra någon mysig ritual eller bara det vanliga? :)

Silverkorpen
2

Vi gör nog en specialdesignad ritual, det brukar vi göra för varje högtid :)

Vad är det vanliga enligt dig?

Vale
1

Haha ja det kanske var lite fel ordval men det "vanliga" enligt mig är att tända en brasa och tacka för solens värmande dagar och välkomna mörkret och hösten. Samlar kanske på mig lite höstlöv och kastanjer som ligger på marken och pysslar något fint med dessa tillsammans med mina syskonbarn för att sedan ingå i en gåva till gudarna och gudinnorna. Vi brukar göra något bakverk utav äpplen och även skänka ituskärda äpplen som en gåva då kärnhuset bildar ett naturligt pentagram om man skär äpplena horisontellt. Vi tackar för det människan fått skörda och lagar en buffé med olika höstiga rätter. Det är väl det "vanliga" jag brukar sysselsätta mig med :)

Silverkorpen
1

Låter härligt!

Ceriadwen
4

Jag brukar vid Mabon fokusera min ritual kring Gudens resa till Underjorden, och på att ljuset och grönskan drar sig tillbaka. Jag och min man (som inte är wiccan) har även som tradition att hålla en s.k. mabon-fika, där vi kalasar på diverse godsaker (äppelmuffins är ett stående inslag) för att fira överflödet vid denna tid på året. :)