studera wicca
Hej!
Jag undrar om man kan studera wicca genom internet? alltså att det är nån som hjälper en genom internet?
Bor i Örebro och jag och min kompis är väldigt intresserade, går även bra ifall det är i Örebro :)
Det finns några olika internetbaserade kurser om wicca men jag har inte provat dem själv så jag vet inte hur bra de är. den här sidan har många kurser inom wicca och häxkonst och jag har hört bra saker om dem. dock är det på engelska.
http://www.mistresskalpanasrealm.com/
även författaren Christopher Penczak har kurser på nätet, på engelska. de kostar dock pengar: http://christopherpenczak.com/apprenticeships/#.VCqRbxaFNjI
Inte för att vara sån, men jag hade passat mig lite för Magical Circle School (eller mistresskapalnasrealm) - grundaren har en väldigt bestämd åsikt om hur somliga saker och ting ska vara, och drar sig inte för att berätta att din åsikt är fel och hennes och ingen annans gäller. Till exempel har hon en syn på sex som enligt min åsikt inte alls går ihop med en fruktbarhetsreligion (sex är fult och smutsigt och inga wiccaner har någonsin sex, så det så!)
#0, det är det som är det luriga med att studera wicca - i och med att vi inte har några dogmer finns det ungefär lika många åsikter som det finns wiccaner, så det gäller att man har en stor nypa salt till handa samt lite sunt förnuft. ;)
Jag vet inte om det är aktivt längre, men det har funnits ett pubmoot i Örebro; kanske en bra idé om du vill träffa likasinnade och eventuellt höra om någon kan undervisa dig?
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Har varit sugen att gå på pobmoten länge men har dragit mig från det länge. Av någon anledning är jag skraj =/
Häxkonst är nog enklare att studera över nätet men wicca går enligt mig inte att studera över nätet. Inom wicca behöver du ha en lärare och ett coven att arbeta med och lära känna wicca inifrån.
#4 Långt ifrån alla har ju tillgång till ett coven eller ens en lärare - det finns runt tio listade coven i Sverige vad jag vet, och det är inte alla som tar in nya medlemmar eller som följer en tradition man själv känner sig hemma i. Om intresserade bara "får" lära sig av andra wiccaner blir det ju snabbt ganska omöjligt.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Nog tycker jag att man kan studera wicca genom internet och böcker, men precis som skrivits ovan skulle jag akta mig lite för olika "nätkurser". Då tycker jag att det är bättre att bygga en egen grund och utforska utifrån egna inklinationer. Då vet man bättre var man står om man sedan skulle vilja söka sig vidare mot ett coven.
Ja, mitt svar ska läsas som Ceriadwen skriver. Det går inte att bli initierad wiccan genom att gå en brevkurs, däremot kan du som sökare alltid studera wicca genom böcker, prata med folk via nätet eller om du har tur träffa andra wiccaner på pubmoots eller hedniska fikaträffar etc.
På så sätt kan du också utbyta idéer och kanske hitta andra att börja praktisera med.
Sen när du lärt dig mer om wicca och bestämt dig för att gå den här vägen kan du göra en dedikering och även som det skrivs om i olika böcker; självinitiation.
Som Sommarek #5 skriver är det svårt i Sverige att hitta covens som tar emot nya medlemmar och därefter har vi ju problemet med att Sverige är ett avlångt land vilket gör det svårt, dyrt och krångligt för folk att hitta tid i sina liv för covenutbildning. Coven är inte heller alltid det som är rätt för varje enskild wiccan, att arbeta solitärt (dvs. ensam) är på inget sätt mindre värt än att vara wiccan i ett coven.
Om du ska komma ihåg något av mitt inlägg så är det som kommer nu:
Det kostar aldrig pengar för att få studera wicca för en lärare eller ett coven. Du ska heller aldrig behöva ha sex med någon för att bli initierad. Du ska heller inte göra något mot din vilja och dina principer. Om du blir ombedd att göra något eller fler saker av dessa tre så tycker jag att du ska springa snabbt därifrån. För då är det inte wicca som lärs ut utan något helt annat.