Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 2405 ggr
Sommarek
10

Ny svensk tradition

Vårt coven, baserat i Malmö/Lund, har startat en ny tradition!

Den inkluderade traditionen uppstod när vårt coven bildades 2012 och har sedan utvecklats allt eftersom nya personer tillkommit i gruppen. Vi kom alla från vilt olika bakgrunder och hade svårt att hitta ett coven som var lokalt, accepterade nya medlemmar, och som hade samma tradition som vi själva. Därför bestämde vi oss för att skapa en ny tradition, som medlemmar från alla andra traditioner var välkomna i. Vi utesluter därmed inte några panteon vid våra ritualer, vilket också gör att vi lär oss en hel del av varandra.

Den svenska inkluderande traditionen skiljer sig från den australienska ”inclusive wicca” (http://www.cciwi.org/). Vi vill istället finnas som en möjlighet för wiccaner i närområdet att finna ett coven, oavsett tradition.

I och med att vi är en helt ny inriktning kan vi heller inte hävda en gammal obruten tradition – i alla fall inte än. Vi skapar därmed vår historia allt eftersom, och skriver våra egna ritualer och regler.

Det här är en spännande resa - få se vart det leder.   :)   Tanken är att vi under vintern också ska hålla ett par informationsträffar för de som är nyfikna, så watch this space.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bara Anna
3

Grattis till "bebis". ! :-) Lycka till med fortsatta äventyr! Det finns tillfällen där sk lineage kan vara bra ( och då det inte gäller en pissing-contest) att ha, men under mina år med wicca så har jag märkt att det ofta finns vägar att gå för att komma runt det om behov blir extremt!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Sommarek
3

Tack för lyckönskan med bebisen. Det ska bli roligt att se vad den blir till när den växer upp.

Det är inget fel på lineage; några av oss har det också, men man tager vad man haver, you know.   ;)

Ceriadwen
6

Jag kan väl personligen tycka att det är en tradition först när det knoppat av i något led, och det hoppas jag verkligen att er grupp gör så småningom! Alternativ behövs och jag är glad att ni tagit tag i det. Jag tror att detta kan tilltala ganska många personer som inte skulle söka sig till ett "striktare" coven, så låt oss hoppas att er tradition får fäste och utvecklas! :)

Skogscirkel
2

Man brukar väl säga att en tradition är en tradition först när det finns "barnbarnscoven" som arbetar enligt samma tradition. Vi brukar tala om den "tradition" som vårt coven tillhör som "Ainetraditionen" i dagligt tal, men i den strikta bemärkelsen är det inte en tradition förrän våra initiander startar egna coven i samma tradition och blir tredje generationen.  Åven om Court of Aines sätt att utöva wicca har funnits i tjugo år nästa år och det kommit tre coven ur modercovenet, vilka alla arbetar och utbildar på samma sätt, så har vi inte nått barnbarnsledet än. Vårt coven Rönnmåne, är det äldsta med snart fjorton år på nacken.

Sommarek
2

3# Tack. 

#4 Jo, men vi måste ju dels börja någonstans och kalla det för något. I och med att vi fått börja från "scratch" kan vi ju bara börja från början.

BabyDragon
0

Önskar all lycka, det ska bli spännande att se vad som händer ;D

Sommarek
0

#6 Tack ska du ha, det här ska bli spännande. :)

Silverkorpen
1

Härligt! Grattis och all lycka till!

Ert coven kommer bli en ledstjärna för andra som är intresserade att gå med i ett coven men som inte bor nära ett redan befintligt eller att sökaren inte vill gå med i just den tradition som finns inom räckhåll. Då får en ju göra som du och dina covenvänner gjort, starta eget coven!

Lycka till! :)

Silverkorpen
0

#4 Om en ska prata tradition så bör väl då Court of joy och Lailas wicca blivit en tradition nu när Vita Korparnas Hov finns? Vi är ju "barnbarn" till CoJ. :)

Jag känner inte till några fler "barnbarn" till CoJ, gör du det Skogscirkel?

Bara Anna
0

Men Silverkorp är vi inte det då? För något år sedan så diskuterades väl om vi skulle kallas Svensk Faery eller bara Svensk Wicca, eller hur var det?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Sommarek
1

#9 och #10, var det inte ganska kontroversiellt med Wibergs egen initiering?

#8 Tack, man tager vad man haver, liksom.  ;)

Silverkorpen
0

#10 Ja, jag minns att vi pratade om det här eller på någon annan grupp om när det blir tradition av något.

Jag minns inte vad vi kom fram till men Svensk Faery Wicca är ju det mest gångbara utomlands, folk vet vilka vi är och även det mest använda namnet inom Sverige för Wibergs wicca.

#11 Hur menar du med Wibergs egen initiering och att den kvar kontroversiell?*nyfiken* :)

Sommarek
0

#12 Som jag förstod det hade hon praktiserat med gardnerianer (?) i England men aldrig blivit initierad, fast hon senare hävdade det.

Ceriadwen
0

#13 Oj, det har jag aldrig hört! :) Om ni skulle sätta några ramar kring er tradition för att definiera hur den utmärker sig gentemot andra, hur skulle ni beskriva den då? Är det för tidigt att säga, eller ens gångbart i er tradition?

Sommarek
1

#14 Jag vet inte hur relevant det är längre, eller hur mycket sanning det ligger i det. Det var ju några år sedan, så det kanske inte är viktigt.

Om jag ska sätta ramar skulle jag nog säga att det som utmärker oss mest är vår vilja att arbeta med alla traditioner - oavsett vilket panteon eller vilken tradition du kommer ifrån, så är vi absolut villiga att ta till oss det du kan och gör och lära oss av det. Så egentligen är avsaknaden av ramar rent traditionsmässigt våra ramar, även om det låter flummigt.   :)

Ceriadwen
0

#15 Mja, det var väl just det jag började fundera över. Hur man sätter ramar kring någonting som är så öppet. :)

Sommarek
1

#16 Fast öppenhet är ju också en slags ram.   ;)

Silverkorpen
2

#13 Ja, Wibergs ursprung är komplicerat och luddigt. Jag vet faktiskt inte om hon någonsin hävdade att hon blivit initierad i den gardnerianska grenen, det kan ha uppkommit runtomkring henne eller att någon spridit denna bild av henne. Kanske hon själv? Jag vet faktiskt inte.

För mig spelar det inte någon roll om Wiberg har eller inte har haft någon gardneriansk initiering, det är en väl fungerande tradition med egna tekniker och traditioner. En tradition som jag tror kommer att fortsätta leva vidare trots att grundaren av den har gått över till andra sidan. Det är det jag hoppas iaf.