Wicca iFokus

Wicca

Etikettallmänt
Läst 990 ggr
Jinaum
1

planterings dag?

Jag fick Llewellyns witch calendar i födelsedags present och den är jätte rolig men en sak stör mig redigt mycket. I den står datum för planting och skörd men inte vad man ska planera eller skörda och jag vet inte riktigt vart jag ska titta/söka efter för att få svar på det. Så jag tänkte att ni kanske kunde ge mig svar eller peka åt rätt håll. Någon slags lista över vilka örter/växter som planteras när på året å bäst att skörda osv. Eller vad som menas i kalendern. Om inte är min plan att kolla på impecta efter de örter jag tycker är intressanta och följa beskrivningarna där bara å delvis strunta i kalenders uppmaningar som jag inte kan hitta förklaring för. (Visste inte riktigt vilken grupp det skulle vara i)

BabyDragon
1

Jag brukar kolla vad jag vill kunna använda i olika ritualer, om jag är sugen på att pröva en tinktur, salva eller tvål och sedan odla efter det. 

Har för mig att jag tittat i en sådan kalender en gång och de stämde inte riktigt överrens med den svenska årstiden. Så jag skaffade fröerna och gick efter anvisningar. Och sådde dem under månens växande fas för att få lite boost.

Om du gör en magisk ritual ofta eller vill göra, t.ex. förbeskydd så kan du alltid kolla upp vilka växter som har beskyddande egenskaper.

Jag odlade t.ex. egen salvia för rökelse (vit röksalvia) men lyckades inget vidare, ska försöka igen.

Odlade egn chilli ett år, gick över förväntan ^^ bara föratt jag tycker om att odla.

Det kan vara ett riktigt jobb att ta reda på vad man vill ha under året, vart man ska få tag på dem, när det är dags osv. men när du väl har gjort det en gång så går det lättare nästa.

Lycka till `=)

Jinaum
1

#1 Mja det är ungefär den slutsatsen jag kommit fram till själv. Kolla impecta och studera odlingsråden osså planera mitt odlingsår.
Dock stör mig de där anvisningarna enormt. Vill veta vad de e tillför å vad de menar!
Allting annat i kalendern är väldigt prydligt och hjälpsamt på sitt sätt. Men mja… En detalj som nog kommer störa mig länge :P

Är det mån baserad odling? Bonde praktikans hänvisning? Eller något totalt annat?
:P Inte lätt alltid *asg*