Wicca iFokus

Wicca

Etikett: allmänt
Läst 1129 ggr
Sommarek
1

Det ultimata föredraget om wicca - vad borde ingå?

Jag har under ganska lång tid nu funderat på att hålla en del föredrag om wicca - bara för att liksom visa på att vi finns och vi är ett av alternativen där ute. Tanken är att kunna anpassa det till hur mycket åhörarna redan vet, men finns det något som ni absolut tycker ska tas med i ett sådant föredrag? Grunderna ska såklart med (vad tror vi på, hur firar vi etc), men finns det något som ni tycker att folk brukar missa eller glömma att ta upp? Vad undrade ni mest över när ni var nya? Finns det några vettiga sätt att jämföra wicca med andra religioner utan att låta som "andra suger, vi är bättre"?

Alla tips mottages tacksamt.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

VildaVittra
2

Skillnaden på häxa och wicca, det är ju jättemånga som sätter likhetstecken mellan dom. 

För att undvika pajkastning så är ett sätt att gå tillväga att framföra det vetenskapligt, med termer som animism, paganism osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Huygens
3

Bakgrunden, är det en ny inriktning eller finns det en obruten linje av historik och tradition?

Silverkorpen
1

Jag tycker wicca.nu är bra att utgå från och sen sätta sin egen personliga prägel på informationen så att det passar dig eller den som föreläser om wicca: http://wicca.nu/vadarwicca/vadarwicca.html

Jag har själv blivit ombedd att föreläsa om wiccas historia i en akademisk förening så där blir det vetenskapligt perspektiv på det hela men sett från insidan.

Blodfot
2

Att alla wiccaner tolkar saker olika, alla inte tror på exakt allt om ni fattar.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Sommarek
0

#4 Jag är helt med.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Blodfot
0

#5 bra!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!